850008 schreef: ↑03 feb 2021, 10:10
Voor een versnelde slijtage van de voeringen op de door Don geschetste situatie hoef je bij een MGB/C/V8 niet bang te zijn. De meeste voeringen komen aan hun einde door dat er te weinig gereden wordt en door lange stilstand olie keerringen van de achteras gaan lekken en de olie op het remvoeringmateriaal kan komen. Ook veroorzaken lekkende
wiel remcilinders een voortijdig afscheid van de voeringen. Regel matige inspectie van deze en regelmatig verversen van de remvloeistof of nog beter overgaan op siliconen remvloeistof kunnen dit voorkomen. Maar de praktijk is ,veel APK afkeur op deze.
Toch moet ik vóor het afstellen van de achterremmen altijd die twee achterkabels even naar beneden drukken Hans, anders lopen de voeringen al meteen tegen de trommels aan als hij op de handrem heeft gestaan.
Vroeger dacht ik altijd dat de handremkabel zelf te stroef liep, maar dit verschijnsel doet zich zelfs bij een splinternieuwe, ingevette kabel en een extra gangbaar gemaakte evenaar voor
Ik zal zelf nooit naar siliconenvloeistof overstappen, maar ken zowel de argumenten pro als contra te goed om de discussie daarover opnieuw op te starten. De laatste APK afkeuring op de achterremcylinders kon ik herleiden naar opmerkelijk ruime cylinders, waardoor de seals per definitie niet goed konden sluiten. Die keer daarvoor, 8 jaar eerder was er inderdaad roest in de achtercylinders ontstaan, iets dat vaak voorkomt.
PS Ik herhaal ook hier, naast MGE mijn advies om een remvloeistof tester te kopen: Voltcraft via Conrad kost slechts €20 excl verzending en een regelmatige test in het hoofdremcylinder reservoir is snel gedaan
Daarnaast bij elke grote beurt of elke twee jaar wat vloeistof naar het remsysteem achteraan doorpompen na het grotendeels legen van het reservoir is prima preventief onderhoud en kost nauwelijks inspanning
Vreemd genoeg heb ik bij vernieuwing van de remklauwen voor nooit roest daar aangetroffen, je kan daar overigens roestvrij stalen zuigers voor bestellen (montage is wel een aandachtspunt overigens)