minimale pedaaldruk clutch

#1
Ik vervang meestal om de twee jaar de rubbers in de master break & clych cilinder evenals de slave clutch.
Na alles weer in elkaar te hebben gezet en weer gevuld met Dot 4 om te ontluchten, blijf ik ondanks Dot af te tappen bij de slave clutch , minimale pedaaldruk houden. Er zit geen lucht meer in de leiding.
Wat zie ik over het hoofd.
Graag ook nog een tip hoe het beste/ handigste de onderste bout/moer van het clutch reservoir weer te bevestigen. Heeft me enorm veel tijd gekost omdat ik er bijna niet bij kan komen (m.n. de moer aan de achterzijde).

Bedankt,

Rene de Bruijn

Re: minimale pedaaldruk clutch

#2
Misschien moet je even melden om welk bouwjaar het gaat. Om welke bout/moet het gaat is mij niet helemaal duidelijk, maar ik neem aan de moer waarmee je de koppelingscilinder aan de pedal box schroeft. Je weet dat je toegangsgaten hebt onder het dashboard? En toen heb ik het met een helper gedaan. Een stukje ducktape wil ook nog wel eens helpen.

Als je zeker weet dat er geen lucht meer in het systeem zit (hoe weet je dat dan?) zou het kunnen dat je een rubbertje niet juist hebt geassembleerd. Ook ontluchten gaat het beste met een helper.

Succes, Andrys

Re: minimale pedaaldruk clutch

#3
Ik heb het ontluchten gecontroleerd doordat een helper in de auto het pedaal intrapte en ik onder de auto, via een doorzichtig slangetje dat aan het andere uiteinde in een jampot met remvloeistof, kon zien dat er geen luchtbelletjes meer zichtbaar waren. De auto is van 1969. Het toegangsgat onder het dashboard was me bekend, maar door alle draden die daar lopen blijft het toch lastig.
Bedankt voor je reactie Andrys.

Re: minimale pedaaldruk clutch

#4
Rubbers om de 2 jaar vervangen is m.i zoeken om werk. Remvloeistof vervangen om de 2 jaar is natuurlijk een goede zaak. Gebruik in plaats van DOT 4 , DOT 5.1.
Deze heeft betere specs met betrekking tot kookpunt/levensduur. Nog beter is over gaan op siliconen DOT 5 remvloeistof. Gaat onbeperkt lang mee .
Onderste bout koppellings reservoir/cilinder andersom monteren zodat de moer/veerring aan de buiten zijde komt. Bovenste bout op normale wijze monteren.
Smeer de onderste bout in met vet. Soms is het nodig om de onderste bout er met een rond magneetje [met steel] door het gat te trekken.
In een paar minuten gefixt.

Weinig pedaaldruk ? Komt de koppelling niet vrij.?
Had vorige week ook een B met een voor het gevoel lichte pedaaldruk. Twijfelde even maar de auto schakelde perfect.
Goed is goed.

Re: minimale pedaaldruk clutch

#5
Allereerst: steeds rubbers en vloeistof vervangen kan je temporariseren door een tester voor het watergehalte in de DOT4 vloeistof te kopen, die je ook voor de remmen kan gebruiken. Een Voltscraft tester kost zo'n €20. Verder: het is niet ongebruiukelijk dat er heel kleine belletjes lucht in de leiding richting slave cylinder blijven zitten, ik heb zelf ooit drie keer achtereen met een Ezibleed moeten werken om de lucht te verwijderen.
Als je zoiets meermalen moet doen, dan wel op de hoogst toegelaten druk en elke keer met ongebruikte vloeistof, of oude vloeistof die minstens een paar dagen heeft stil gestaan zodat de lucht vanzelf er uit is gegaan. Weet dat er vele methoden voor het ontluchten van de koppeling bestaan, maar dat welk recept je ook kiest het met geen enkele aanpak gegarandeertd zonder problemen hoeft te verlopen

Dan nu die inderdaad lastig te bereiken moer: ik draai gewoon de bout aan de onderzijde om en breng die met een stuk ijzerdraad omwonden (bovenaan vastgehouden) in het gat beneden, waarna een moer aan de buitenzijde erop gezet wordt. Dan de bovenste bout in de gewone richting aanbrengen en losjes van een moer voorzien, de ijzerdraad op de onderste bout wegtrekken en dan beide moeren definitief vastzetten.
Het alternatief, met een onderste bout in de normale richting is mij nooit gelukt, ook niet via dat gat achter de hoofdcylinder (grote rubberen afdekking is makkelijk te verwijderen en terug te zetten) en het gebruik van een doppenset met verlengstuk. Met een omgekeerde bout zou dat inbrengen met een doppenset van achteren wel kunnen werken. Maar dat heb ik nooit geprobeerd en die eerdere aanpak hierboven al drie maal.

PS Achter langs kan je sowieso prima die holle bout door de banjo aantrekken, goed opletten dat beide koperen pakkingringen goed geplaatst zijn en altijd vernieuwen of kort uitgloeien om de hardheid te verwijderen

PS2 De gebruiksaanwijzing van mijn Voltcraft hydraulic fluid tester is te groot om bij te voegen, bij Conrad komt hij al zoekende wel op: https://www.conrad.nl/p/voltcraft-remvl ... -1-1409524
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 24 jan 2021, 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: minimale pedaaldruk clutch

#8
Beste Janneke.
Zoek je rem /koppelingspedaal op .Doe je motorkap open. Dan zie je boven deze pedalen in de motorruimte een zwart deksel met grote ronde hoeken.
Hieronder zit de in deze topic genoemde cilinder waar een wit vuldopje op zit. Dus voor een auto met het stuur links aan de linkerkant,zit het links
De meestal grotere dop hiernaast is van het remsysteem.

Re: minimale pedaaldruk clutch

#9
Probleem met de koppelings hulpcilinder is dat het ontluchtingsventiel niet op het hoogste punt zit, daardoor kun je vaak ontluchten tot je een ons weegt zonder resultaat. (zie foto van onderaf)
Zorg dat je een helper hebt. Laat hem het pedaal intrappen terwijl jij kijkt of die drukstift van die hulpcilinder wel duidelijk naar buiten komt, als ik me goed herinner is het een paar cm dus dat zie je wel.
Clublid Henny Beumer heeft jaren geleden een oplossing op dit forum gezet. Ik heb het stukje destijds uitgeprint en het geprobeerd. Het werkt.

Ik citeer dus Henny, heb dit niet zelf bedacht
-Zorg dat je het gewone ontluchten hebt gedaan.
-verwijder het splitpennetje van de pen waarmee de gaffel van de koppeling is bevestigd.
-Laat helper koppelingspedaal helemaal indrukken een ingedrukt houden
-Draai de ontluchtingsnippel vast een beetje los en laat de sleutel op de nippel staan
-trek de bevestigingspen uit de koppelingsgaffel.
-druk de drukstift helemaal in de hulpcilinder en draai tegelijkertijd de ontluchtingsnippel open
-houd de drukstift ingedrukt en draai de nippel dicht
-Monteer de bevestigingspen van de gaffel en probeer of de koppeling nu goed voelt en werkt.
-Eventueel procedure herhalen.
-als laatste natuurlijk dat splitpennetje weer monteren
cil gemonteerd 5X6.jpg
cil gemonteerd 5X6.jpg (194.96 KiB) 5251 keer bekeken

Re: minimale pedaaldruk clutch

#10
Beste René en Bert,
Deze methode werkt altijd. Ook ik heb hem niet zelf bedacht. Moss UK heeft een filmpje op YouTube met deze gouden tip.
Je zit goed als je op het moment dat de helper trapt een slag van 3/8 inch ongeveer 9,5 mm tot 1cm van de koppelings gaffel meet. Meer kan de zuiger van de hulpcilinder ook niet maken door de volume verplaatsing van de hoofdcilinder.
De pedaaldruk hang van de weerstand van de drukgroep veren af en varieert per auto.

Succes René, en groetjes voor jullie samen.

Henny Beumer

Re: minimale pedaaldruk clutch

#11
990316 schreef:
25 jan 2021, 22:38
Beste René en Bert,
Deze methode werkt altijd. Ook ik heb hem niet zelf bedacht. Moss UK heeft een filmpje op YouTube met deze gouden tip.
Je zit goed als je op het moment dat de helper trapt een slag van 3/8 inch ongeveer 9,5 mm tot 1cm van de koppelings gaffel meet. Meer kan de zuiger van de hulpcilinder ook niet maken door de volume verplaatsing van de hoofdcilinder.
De pedaaldruk hang van de weerstand van de drukgroep veren af en varieert per auto.

Succes René, en groetjes voor jullie samen.

Henny Beumer
Een andere optie is om the slave ook van de versnellingsbak los te nemen door het verwijderen van de twee bouten en hem zo te houden dat de ontluchting op de hoogste plek zit als iemand anders het pedaal indrukt. De enige situatie dat het ontluchten helemaal niet start is als er een luchtbel in de slang of leiding blijft zitten. Daarom beveelt Porter in zijn MGB boek aan om te beginnen zonder ontluchtingsnippel, met een vinger op de opening gedrukt. Beurtelings het pedaal in laten intrappen en de vinger iets losnemen en bij het terugkomen van het pedaal juist aandrukken zou deze eerste fase altijd doen slagen. Ik heb alle drukmethoden wel over de jaren geprobeerd en zonder de hoge druk bij een Ezibleed nooit 100% score gehaald. Reverse bleeding, dus vloeistof via de nippel omhoog spuiten en steeds het teveel uit de master verwijderen zou wel 100% werken.

Er zijn ook zuigoplossingen, waarbij je via de op de draad getapete ontluchtingsnippel gaat zuigen. Heb ik overigens helemaal geen ervaring mee. Geloof niemand die zegt dat dit karweitje ALTIJD probleemloos verloopt

Re: minimale pedaaldruk clutch

#14
Nog een methode welke permanent is, [heb ik 20 jr. geleden toegepast bij de Midget van mijn vrouw ] om van af de ontluchtings nippel van de slave cilinder een vaste remleiding
[ kunifer of koper] te monteren naar boven tot op kleppendeksel niveau. Dus de ontluchtings nippel op de slave verwijderen en die naar boven brengen.
Heb dit niet gedaan i.v.m ontluchtings problemen ,maar omdat bij een Midget de ruimte om fatsoenlijk te ontluchten zeer beperkt is.
Deze methode zou je ook bij een B kunnen toepassen. Je kunt ook een vacuum pomp aanschaffen , dan trek je de vloeistof door het systeem.
Zelf eigenlijk nog nooit problemen gehad met ontluchten. De pedaaldruk kan wat varieren .Verschilt per auto. Maar als de als de koppeling goed vrij komt ,ben ik tevreden.

De vacuum pomp is ook een zeer nuttig stukje gereedschap om de unit van de vacuum vervroeging te controleren op goede werking.
Defect of lek membraam.