Re: doorsmeren: welk vet gebruiken

#4
Vetcartridges met lithiumvet doen het prima, zowel op de fusées als in de aandrijfas. In de handremkabel lukt mij het inspuiten van vet alleen op een splinternieuwe kabel, later niet meer. Brezan verkoopt allerlei types cartridges, maar die standaard lithiumtypes vond ik altijd goed genoeg. Voor de voorwiellagers zou ik speciaal kogellagervet kiezen, dit gaat jarenlang mee. Grafiet was ooit een toevoeging op motorolie, maar bij lagers of voorwielophangingen heeft het m.i. geen enkele meerwaarde en ook in motorolies vind je deze optie tegenwoordig niet meer. De enige plak waar grafiet soms soms nog een functie heeft is in de polyethurane bussen in de veerarmen vóór en de bussen in de achterveren ter vervanging van rubberen exemplaren. Zwarte bussen hebben grafiet in hun materiaal opgesloten om het piepen ervan tegen te gaan, een bekend verschijnsel

PS Ik heb het dus niet over grafiet in onwillige deursloten: ook hier zie je dat gebruik nauwelijks meer, het koekt namelijk vast. Zeker als men na het grafiet er ook nog eens olie achteraan toevoegt, een bekende fout.
Bij de deursloten is teflon inspuiten absoluut de beste aanpak, spuitbussen met teflon zijn echter moeilijk te vinden tegenwoordig

PS2 De laatste keer dat ik verbaasd naar van grafiet zwarte olie keek was in zomer 1975, toen op vakantie in Frankrijk de zgn "nulbeurt"voor mijn nieuwe Citroën GS daar moest plaatsvinden. Zij gebruikten die olie toen. Terug in Nederland zag ik bij mijn Citroën garage hier de normale motorolie weer terug.....
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 11 jan 2021, 11:01, 4 keer totaal gewijzigd.

Re: doorsmeren: welk vet gebruiken

#6
180098 schreef:
11 jan 2021, 10:14
Bedankt Don.
Geen dank, ik weet niet of Brezan een goede webdienst heeft voor het bestellen en afleveren van smeermiddelen. Ik vond ook de laatste keer in hun winkel wat minder op oudere wagens gerichte olies dan vroeger.
Zelf heb ik goede ervaringen met Winparts: zij leveren de uitstekende MANN W 916/1 oliefilters tegen lage prijs en hadden recent ook nog NGK BP6ES bougies op vooraad https://www.winparts.nl/
In smeervet voeren ze helaas maar één type van Kroon olie, een bekende leverancier van klassieke olietypes. Deze website heeft overigens veel méér types met Lithium vetten https://www.oliehandel.nl/