Na alle boekwerken, het internet en de technische bulletins te hebben doorgenomen wend ik me toch even tot de ervaringsdeskundigen voor de juiste waarden van het ontstekingstijdstip. Ik heb ook een eerdere thread gelezen maar die gaf geen uitsluitsel.
Ik heb een USA MGB uit juli 1974, met de originele Lucas 25D4 verdeler (41491) en de originele cilinderkop (Type C (72-74,5) casting nr 12H2923 ) op een 18V672Z lage compressie motor. Dat is op zich al leuk natuurlijk dat het geheel nog origineel is.
De motor is ontdaan van de ELC spullenboel, geen luchtpomp meer, geen charcoal canister en normale carterventilatie naar de HIF's via het voorste zijdeksel.
Nu kom ik diverse waarden tegen in de boeken voor de ontsteking.
Statische ontsteking: John Twist zegt 10 BTDC, Haynes zegt 8 graden en een veel gebruikte tabel zegt 6 graden.
Mechanisch: John zegt max 32 graden mechanisch (bij max rpm),
Dynamisch: Haynes zegt 12 graden bij 600 rpm (ik neem aan van de motor en niet de verdeler maar waarom geeft Haynes deze waarde bij 600 rpm als het stationair toerental 800-1000 is?). Die bekende tabel zegt 12 graden bij 1500 rpm . Ik lees ook 11 graden bij 1500 en de maximale mechanische verstelling van de 41491 is 40 graden. (ik lees ook dat de hoek van de stop van de baseplate van deze verdeler er niet op staat).
Nu is deze verdeler met deze motor natuurlijk destijds zo ingesteld vanwege de emissie eisen. De auto had daardoor nog maar 82 pk of zo.
Nu is de vraag: hoe moet ik de statische en dynamische ontsteking afstellen voor een maximale/optimale motorprestatie? (zonder naar de rollenbank te gaan).
Kan dat uberhaupt met deze verdeler? Of moet ik de veren gaan tweaken om de juiste verdelercurve te krijgen?
Als ik kijk naar eerdere LC motoren (18V584) met de 41370 verdeler dan hebben die een ontsteking die 10 graden statisch heeft en 20 graden mechanisch bij 2000 toeren (dus 30 totaal?) en bij 4400 toeren 41 mechanisch (dus 51graden totaal). Daarbij geven ze een dynamische ontstekingstijdstip van 16 graden bij 1500 rpm.
Ik denk dus in te gaan stellen 10 graden statisch, en 16-18 graden dynamisch bij 1000rpm. Als deze verdeler korter voor TDC staat bij 1000 rpm kan ik hem met de stelschroef corrigeren toch?
Ik kan natuurlijk ook een programmeerbare 123 erin zetten maar heb nu eenmaal een hang naar mechanisch instelbare machinerie....
Ben benieuwd hoe jullie deze ontsteking zouden instellen.
Ontsteking afstellen
#1Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes.
1974/7 MGB roadster USA
1974/7 MGB roadster USA