Kachel MGB terugplaatsen

#1
Met wat wrikken heb ik de kachel uit mijn MGB kunnen verwijderen en geheel gerenoveerd. Wil hem nu terug plaatsen inclusief het rubberen blok tussen de klep en het schutboard. Dit moet als één unit terug geplaatst worden maar ik krijg dat met geen mogelijkheid gedaan. Er lijkt gewoon niet genoeg ruimte om de draai te maken waarbij ik ook gehinderd word door de lip bovenop de kachel die er zit om de kachel aan het schutboard vast te maken. Weet iemand een goede methode om de kachel terug te plaatsen.
Ton van der Laan, Berlicum

Re: Kachel MGB terugplaatsen

#3
Ton,
Je kan het rubber blok iets dunner maken en op de kachelunit lijmen
Ik maak altijd zelf een blok van hard schuim dat iets kan in veren. Een stukje piepschuim gaat ook, je hoeft er immers alleen de defrost slangen in de steken. Vergeet niet de klepbedienings kabel vooraf te monteren.

Succes, Henny

Re: Kachel MGB terugplaatsen

#4
Toen ik dit klusje -zelfs in mijn eentje- ergens rond 1979-1980 deed was de ongeveer 7 jaar oude, vrij zachte strip nog voldoende heel om hem niet te hoeven vervangen. Toen was de enige uitdaging om de bedieningskabel, die aan de knopzijde was losgenomen weer vanuit de motorruimte door het schutbord terug te voeren hetgeen met een stukje ijzerdraad me uiteindelijk wel lukte.
In die lange MG Experience thread viel me al eerder op hoe hard de latere rubber strip is geworden, geen wonder dat je hem maar lastig in het kanaal terug krijgt. Ik vraag me dus af of je niet beter een stuk stevig plastic schuimmateriaal in vorm kan snijden om een zachter blok te krijgen. Jaren terug al weer wist ik daar nog een speciaalzaak in schuimplastic voor meubels en bedden te vinden en later vond ik ook wel stands op een markt in Zoetermee waar ze polyether en dergelijk materiaal in allerlei maten verkochten, ik heb daar een kussen voor mijn zeilboot vandaan. Wordt het nu Webwinkelwerk om zoiets te vinden? Een optie om te onderzoeken.

NB Professionals snijden dat plastic materiaal overigens met een hittedraad, misschien kan dat een een scherp mes ook wel......