Motor conversie MGB naar V8

#1
Beste MG vrienden;

Ik heb besloten de restauratie van mijn MGB nog wat meer uitdaging te geven door deze te gaan voorzien van een V8 motor.
Een noodzakelijke aanpassing is positie van de radiator maar ook die van de uitlaatspruitstukken.
De radiator gaat naar voren maar ik zit met de spruitstukken.
Deze kunnen langs het blok naar beneden of via de binnenschermen uit het motorcompartiment.
Ik heb begrepen dat dit laatste de enige manier is om de temperatuur beheersbaar te houden en " Vaporlock" te voorkomen.
Kan iemand me adviseren.

Naast dit fantastische medium mag een belletje ook altijd.
0629033500

Op voorhand bedankt
Roel

Re: Motor conversie MGB naar V8

#3
Beste Roel
Je bent volgens mij de eerste die een vraag stelt op het forum over een V8. Zou de volgende boeken aanschaffen die verschenen zijn in de Speedpro Series.
Titel How To Improve MGB/MGC/MGB V8 van Roger Williams en How To Power Tune Rover V8 van Des Hammill.
Heb er nog een aan toegevoegd. Ook in de Speedpro Series is verschenen How To Give Your MGB V8 Power van Roger Williams

Wat de uitlaat manifolds betreft. Bij mijn eigen Fabrieks GTV8 heb ik de ombouw gedaan naar de route door de binnen schermen, zoals ook de RV8 dit heeft.
En dat bevalt geweldig goed. Eigenlijk zou je de manifolds een keramische behandeling moeten geven. Wel duur maar de oplossing voor het warmte probleem.
Maar bij de V8 is zeer veel aan dit probleem? te doen als je de boeken doorneemt.

Re: Motor conversie MGB naar V8

#4
Hoi Roel, licht er aan van welk bouwjaar je mgb is.
Als het een chroom bumper body is moet het schutbord ook aangepast worden, de rechter cilinder bank licht namelijk verder naar achter ten opzichte van de linker.
Ik heb mijn uitlaatspruitstuk door het binnen scherm, maar ook nog ingepakt met uitlaat isolatie band. Werkt prima.
Heb ook zonder isolatie gereden en dat gaf geen probleem.
Ik rij wel met een Offenhauser inlaat en een Holley carburateur.
Rijd fantastisch, 198 pk!!

Groet Jos

Re: Motor conversie MGB naar V8

#5
190144 schreef:
16 nov 2020, 19:49
Hoi Roel, licht er aan van welk bouwjaar je mgb is.
Als het een chroom bumper body is moet het schutbord ook aangepast worden, de rechter cilinder bank licht namelijk verder naar achter ten opzichte van de linker.
Ik heb mijn uitlaatspruitstuk door het binnen scherm, maar ook nog ingepakt met uitlaat isolatie band. Werkt prima.
Heb ook zonder isolatie gereden en dat gaf geen probleem.
Ik rij wel met een Offenhauser inlaat en een Holley carburateur.
Rijd fantastisch, 198 pk!!

Groet Jos
Hallo Jos,
Dank voor jouw reactie.
Het betreft hier een Chroom bumper uit 67.
Kunnen we een keer bellen met elkaar.
Mijn nummer is 0629033500.

Groeten
Roel