Olie koeler bypass klep/koelwatertemperatuur

#1
Omdat ik vaak kortere stukjes toer wil ik mijn B motor een beetje sneller op bedrijfstemperatuur hebben. De 74 graden thermostaat vervang ik door een 82 graden en ik overweeg een oliekoeler bypass.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een bypass klep in het oliekoeler circuit? welke is aan te bevelen (ik zag een eenvoudige van JAGG voor motorfietsen)? Wie verkoopt ze in NL (het type dat je plaatst door de slangen door te snijden)?
Voor een thermostaatklep met draadaansluiting moet je namelijk weer extra slangen monteren en dat kost (Moss TMG10778S).

Of is het al voldoende om de koeler gewoon aan de voorkant af te plakken?

@Hans Geertse noemde de oliekoeler thermostaat ooit als tip om de "koude" motor wat beter op temperatuur te krijgen.

Hij wordt ook genoemd in artikel https://mgcarclub.nl/download-technisch ... jlKwDdOwMO

TT2960 is volgens Moss alleen voor Midget en Healey Sprite, is de slangaansluiting te dun?
TT29604 van Moss Europe voor 5/8" slangen is out of stock en prijzig.

Ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Rutger Gooszen (200121) op 21 okt 2020, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Olie koeler bypass klep

#2
Ik zet 's winters een stuk karton voor de oliekoeler. MOSS E verkoopt al jaren onderdelen voor twee soorten thermostatische bypass units: één die tussen doorgesneden originele slangen geplaatst moet worden de andere die nieuwe, dubbele slangensets met wartels nodig maakt. Vooral die laatste opzet is een dure grap, voor iets dat ook simpeler op te lossen valt

PS Hoewel ik zelf vaak een 74C thermostaat gebruikt heb, was dat alleen 's zomers richting Zuid-Europa, zo lang je niet naar hete streken afreist is de 82C toepassen gewoon voorschrift, ook 's zomers.

Re: Olie koeler bypass klep

#4
Ik heb 2 plaatjes aluminium aan de voorkant/achterkant van de oliekoeler die ik fixeer met twee gebogen van rond staal[6 mm] gemaakte clips

Heb ook mg,s met olie thermostaat en olie temp uitgevooerd. Olie temp is veel belangrijker dan water temperatuur. Gebruik alleen water thermostaat van 88 graden C.
Mijn ervaring is dat een normale MGB nooit op de juiste bedrijfs temp. komt, oftewel een olie temp van 90 a 95 graden.

Themostaat huis kan door oxidatie van het aluminium en verroeste tapeinden behoorlijk vast zitten. Spuit na verwijderen van de moeren dezein met Imal.
Er is ook nog een middel [Rustyco] dat reageerd met imal ,waardoor bijna alles loskomt.
Af en toe ook met een hamertje op het huis kloppen om de oxidatie los te laten komen.Neem er je tijd voor.
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 07 sep 2020, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Olie koeler bypass klep

#5
Ja Hans het zal niet eenvoudig zijn dus dat wordt een winterklusje. Ik krijg de moeren er prima af maar het huis zit muurvast. Ik zag ook een leuke film van John Twist hierover om "quenching" toe te passen maar mijn huis is helemaal roodbruin van de roest dus ik vraag me af of het aluminium is. Kan het ook gewoon gietijzer zijn?

Re: Olie koeler bypass klep

#7
Na bewerken met kruipolie en een rubber hamer uiteindelijk het huis losgekregen zonder brekende bouten. Er zat nog een originele USA thermostaat in van 160 fahrenheit (71 graden), zie foto. Die zat er dus al enige tijd in denk want de auto is in 1993 geimporteerd. Hij werkte nog steeds!
Dus die is nu vervangen door een 82 graden exemplaar. Het huis is van gietijzer en heb ik ontroest en in de hammerite gezet (die kan hoop ik tegen 100 graden).
https://www.dropbox.com/s/wadhd6s7llg0h ... t.jpg?dl=0

Re: Olie koeler bypass klep

#8
200121 schreef:
11 okt 2020, 23:36
Na bewerken met kruipolie en een rubber hamer uiteindelijk het huis losgekregen zonder brekende bouten. Er zat nog een originele USA thermostaat in van 160 fahrenheit (71 graden), zie foto. Die zat er dus al enige tijd in denk want de auto is in 1993 geimporteerd. Hij werkte nog steeds!
Dus die is nu vervangen door een 82 graden exemplaar. Het huis is van gietijzer en heb ik ontroest en in de hammerite gezet (die kan hoop ik tegen 100 graden).
https://www.dropbox.com/s/wadhd6s7llg0h ... t.jpg?dl=0
Hammerite of soortgelijk komt in normale en hittebestendige soorten, Gamma verkoop ze beide in een aparte stelling (ik heb met de laatste versie mijn Cooper cans gelakt) :-D on

Re: Olie koeler bypass klep

#9
Na een proefrondje vandaag (30 min) werkte alles naar behoren alleen blijft de temp meter op ongeveer dezelfde stand staan als bij de koele thermostaat: tussen C en N in. Ik had eigenlijk verwacht dat de naald op de N zou staan nu. Buitentemperatuur 10 graden en na 5 min stilstand was de koelvloeistof circa 80 graden. Welke koelvloeistof temperatuur hoort er bij de naald op de stand N? Wellicht is de voeler of de meter niet OK? Hoe kun je die testen?
NB ik heb wel een 18V672 motor met de fan continue aangedreven dus altijd geforceerde koeling.

Re: Olie koeler bypass klep

#10
De meeste temp meters van MGB,s staan tussen de C en de N en komen door de montage van thermostaten met te lage waardes nooit op een goede bedijfs temperatuur.
Monteer maar rustig een thermostaat van 88 graden dan kom je in de buurt. Koelwater temp.tussen de 90a 95 graden is een normale waarde.

Re: Olie koeler bypass klep

#12
Wat is een MG toch een leuke hobby als je van techniek houdt! De sensor heb ik gecheckt en met de draad aan massa slaat de meter netjes helemaal uit naar H.
Maar nu blijken er twee sensoren te zijn. Een met zwarte isolator (die heb ik er nu in zitten) en een met rode isolator.
Hier http://www.mgb-stuff.org.uk/electricste ... #tempgauge staat beschreven dat het weerstandsverloop van die twee verschilt en dat voor mijn temperatuurmeter de rode moet worden gebruikt.

Dat lijkt een logische verklaring voor het te koud aanwijzen van mijn temp meter. De gemeten weerstand bij circa 8 graden is 1720 ohm dat komt overeen met de zwarte sensor, de rode haalt dat niet. Uit het staatje blijkt dat als mijn koelwater 80 graden is (zwarte sensor 100 ohm) dat de meter met die weerstand in combinatie met de rode sensor dan maar 72 graden aan wijst. Als N dus overeenkomt met ongeveer 85 graden celsius staat de meter met de zwarte sensor onder de N.

Een rode is in NL moeilijk te krijgen. Overal zie ik de GTR101 (zwart) maar ik zoek dus de GTR 104 (rood)
zie https://www.angclassiccarparts.co.uk/pr ... mgbgt-6276

Een andere optie is mogelijk de meter zelf aanpassen maar ik weet niet of daar een stelschroef op zit.

Re: Olie koeler bypass klep

#13
De rode is de juiste voor eerdere wagens, daar staat net op dit moment een post over op MG Experience. 82C thermostaat levert dan een naald op de N op (van linker naar rechter poot van die N is de tolerantie)
Is je voltage stabiliser defect komt de naald tussen N en H te staan, maar tussen C en N in is echt fout bij deze thermostaatwaarde (zelfs met de door mij jarenlang zomers gebruikte 74C zat de naald maar iets onder de N)

PS De meter zelf aanpassen is tricky: er zijn twee stelschroeven om zowel de weergave op lage als op hoge stand min of meer goed te krijgen. Maar omdat het gehele systeem niet fraai lineair is, werkt dat maar zozo.
Astley in zijn beroemde boek over electrische systemen in de B raadt dan ook af om aan de voltage stabiliser en/of de meters te komen: doordat al die instellingen elkaar beïnvloeden kan je goed fout komen te zitten

Re: Olie koeler bypass klep

#14
Ok Don, bedankt voor je reactie. Ik ga e.e.a. maar eens goed nameten aan de hand van temperaturen en weerstanden. Uiteindelijk gaat het er alleen om dat je voor jouw auto weet welke temperatuur hoort bij een bepaalde meterstand.
Maar wat bedoel je met "de rode is de juiste voor eerdere wagens"? Ik maak uit MGB stuff op dat deze de juiste is voor mijn MGB met chassisnr 356185.
Overigens heeft mijn sensor geen lipje maar een kruiskopschroefje in de isolator om de draad mee vast te zetten en na wat poetsen blijkt de isolator roodbruin.....Misschien is er ooit een verkeerde sensor ingezet.
PS de voltage stabiliser had ik al vervangen en de benzinemeter wijst juist aan.

Re: Olie koeler bypass klep

#15
Vandaag de GTR 104 ontvangen en doorgemeten (volgens de boekjes is deze ook voor een MGC). De weerstandwaardes komen exact overeen met de tabel van MGB stuff. Dus als de temperatuurmeter bij 70 ohm dus op N staat dan klopt de combinatie. Weet iemand wat de ohmse waarden zijn van de meter bij N en H? Zo niet dan ga ik daar achter komen door nu met deze sensor het verloop aan de hand van de temperatuur koelwater te bepalen.

Re: Olie koeler bypass klep/koelwatertemperatuur

#17
Dank Don, ik had daar ook al gezocht maar nu gevonden in de verwijzing https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... a.3550524/
Quote
Here are some more numbers for the 68-76 type Smith's round gauge in my car:
At 80Ω, the gauge is dead center. At around 70Ω, the temperature gauge reads right where I'm use to it being at temperature-just a hair to the right of N on the gauge.
Unquote
Dat betekent dat als je een goede GTR104 hebt die de curve heeft zoals eerder genoemd dan zit je goed.
80 Ohm lijkt dan overeen te komen met 82 graden en precies op de N en 70 Ohm is iets rechts van de N en 85 graden.
Ik heb het net getest in de auto met de meter en het resultaat is dat de meter bij ongeveer 75 graden op de N staat en bij 85 graden op 3/5 van de schaal dus rechts van N. Zie foto. https://www.dropbox.com/s/rs4vcee5hgmv2 ... e.png?dl=0
Mijn thermometer is een nauwkeurige analoge badthermometer tot 100 graden.
Mijn voorzichtige conclusie is dat de 50 jaar oude meter niet meer helemaal juist is gecalibreerd of dat er nu al verloop zit in de nieuwe sensor.
Zonder nauwkeurige IR temperatuurmeter kan ik de koelwatertemp bij warme motor niet echt vaststellen maar met de nieuwe sensor weet ik dat het koelwater pas op temperatuur is als de meter rechts van de N staat.
Zou ik nu overwegen om Hans Geertse zijn advies te volgen en een 88 graden thermostaat te plaatsen dan zou de oude sensor waarschijnlijk tegen de N staan en de nieuwe mogelijk tegen H aan. Dus ik ben er nog niet helemaal uit. Als ik de oude los krijg ga ik die eerst maar eens testen op weerstand bij 90 graden. Als dat veel minder is dan 70 Ohm gaat ie dus naar de H lopen.

Re: Olie koeler bypass klep/koelwatertemperatuur

#18
Na uitnemen van de huidige sensor en wat metingen in een pannetje water kom ik op circa 85 ohm bij 85 graden voor de huidige sensor en 80 ohm bij 88 graden en 75 ohm bij 90 graden. Bij 82 graden is de weerstand 95 ohm en staat de meter net onder de N. Dat komt dus beter overeen met de te verwachten meterstand N dan de nieuwe rode die bij 75 graden al op N staat en bij 85 graden te hoog aan wijst en aangeeft dat de temperatuur al circa 95 graden is.
Blijkbaar komt mijn koelwater bij 10 graden buitentemperatuur en 82 graden thermostaat niet echt op 85 graden want blijft dus onder de N hangen. Bij 85 tot 88 graden staat mijn meter dus ongeveer op de N. Dat laat ik dus maar zo.

Re: Olie koeler bypass klep/koelwatertemperatuur

#19
Omdat je alleen wilt checken of de koeling op orde is, niet om de exacte temperatuur te kennen lijkt me een naald dicht bij de N met de standaard thermostaat gemonteerd voldoende resultaat. Het zou best kunnen dat bij een buitentemperatuur van rond de 20 graden je exact op de N uitkomt. Ook zou je bij de huidige, lagere buitentemperaturen kunnen overwegen om een stuk carton voor je oliekoeler te plaatsen. Zelf heb ik dat van de week al gedaan, zodra de buitentemperatuur richting 15 graden en lager gaat is dat mijn jaarlijkse praktijk. Nog verder opjagen van de temperatuur met een 88 graden thermostaat is voor onze Nederlandse winter temperaturen nooit een voorschrift van de fabrikant geweest. Ze leverden vroeger wel een opzetstuk om 's winters om de oliekoeler te plaatsen, iets dat met dat stuk carton in de buurt komt.

Laten zo ben ik mee eens, maar dek wel je oliekoeler tegen de koelende rijwind af is mijn advies...