Vouwdak inbouwen

#1
Goedendag,

Na een MGF 2 x TF komt er straks een GT in de garage.
In deze GT van '75 zit geen vouwdak. Echter wil ik deze wel graag monteren.
Heeft iemand toevallig een set liggen of weten jullie waar ik eventueel heen zou kunnen?

Bedankt alvast,

Groeten Alwin
MGB GT 1976 Chartreuse Yellow

MGF Vulcano Orange 1997
MGTF Brooklands 2004
MGTF BRG 2002

Re: Vouwdak inbouwen

#2
Begin 2018 kreeg ik een offerte uit Engeland voor het laten plaatsen van een nieuw dak,
kostprijs was toen UKP 2,100.00 + VAT (20% dacht ik) plus men heeft de auto een week daar nodig,
afhankelijk van wanneer je aan de beurt bent (wachtlijst).
Ik heb toen besloten dat er al genoeg gaten in mijn GT zitten (deuren - ramen etc. dus niet die van roest)
en de GT te laten zoals die is, immers ook een B roadster en een MGF tot mijn beschikking.

Re: Vouwdak inbouwen/daar zijn toch ook Nederlandse bedrijven voor?

#3
De vraag is of je voor zoiets wel naar het VK zou moeten gaan, zo bijzonder is een GT-dak toch niet? Jaren terug hoorde ik opeens vanuit mijn toenmalige flat een vreemd gierend geluid van de overkant van mijn straat. Wat bleek: iemand was met een electrische "figuur"zaag zijn autodak aan het opensnijden en later die dag zat er al een vouwdak in zijn wagen (geen MG overigens, ik herinner me vaag een Volkswagen Golf daar). Als een amateur dat kan, dan toch ook wel een bedrijf dat daar in gespecialiseerd is? Het lastigste is de interne dakbedekking weer goed te krijgen.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 13 feb 2019, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Vouwdak inbouwen

#4
Vanuit de USA kan er voor nog geen 500 dollar een vouwdak komen wat er goed uit ziet en goede recensies heeft. Ook worden deze vanuit VK wel besteld. Inbouw neemt globaal 7 uur in beslag.

Vanuit het VK kwamen ook al de klachten dat het best vaag is dat men voor een MG GT het dak niet daar te krijgen was.

https://www.sunroofsource.com/mgb-gt-sl ... p-sunroof/
MGB GT 1976 Chartreuse Yellow

MGF Vulcano Orange 1997
MGTF Brooklands 2004
MGTF BRG 2002

Re: Vouwdak inbouwen

#5
Helaas is een vouwdak - veelal Webasto dak genoemd - wel een zeldzaam en bijzonder iets voor een GT.
Bij Webasto kan je nog steeds een soortgelijk dak nieuw aanschaffen, vanuit rond Euro 1.500,00 afhankelijk nog in wat voor auto het ingebouwd dient te worden, vaak weer extra's voor vervangende dakspanten omdat de originele verwijderd worden.
Toevallig dit voorjaar mee bezig geweest voor een Fiat Panda 4x4.
Maar dat dak is veels te groot - met name te lang - voor de GT en het frame kan men niet veranderen dus die valt af.
Er zijn mensen die een oud dakje van een eerste serie Renault Twingo in een auto laten monteren, kan perfect in in Renault 4 en vele andere auto's, echter ook die is te lang en frame kan niet aangepast worden.
Regelmatig worden er GT daken uit wrakken gezaagd voorzien van zo'n "Webasto" en worden die daken gereconditioneerd en ook weer voor serieus geld aangeboden.
Ik sprak enige tijd geleden een clubgenoot die een nieuw overjarig vouwdak op E-bay had gekocht, met inbouw hiervan en nieuw hemel bekleding, kwam het toch weer richting Euro 2.000.

Het dak in Amerika van de link heeft hele simpele en grove sluitingshandgrepen, drie stuks, een grote in het midden en een links en rechts, hetgeen duidelijk op een van de foto's te zien is, kwaliteit van een vaderlandse bouwmarkt en de grofheid van een russische onderzeeboot uit de jaren zestig, die foto's op de link zijn zijn van een VW bus, dan heb je ruimte komen je hoofd.
Bij een GT met gesloten dak is dat stuk plastic boven je hoofd met veel minder ruimte tussen hooft en handle, lijkt me niet echt prettig.
Bij een aankoop van USD 500,00 + verzending + circa 10% invoerrechten over dak + transport + 21% BTW over het geheel is het ook zo goedkoop niet meer, dan nog (laten) inbouwen en een nieuwe hemel monteren.

Terzijde Don, ik heb zelf "long time ago" in een drie weken oude Renault 5 een glazen klapdak gemonteerd in de garage in de tuin van mijn pa destijds, maar die hadden eensimpel kartonnen hemelbekleding die je niet behoefde te spannen of vervangen als je het netjes deed.

Advies als je nog geen GT hebt, koop er dan een waar al een dak in is gemonteerd.

Re: Vouwdak inbouwen

#6
Ik heb een webasto vouwdak in mijn 1976 GT zitten. Wel leuk, maar als je kilometers wilt maken zit hij meestal dicht. En het windgeruis langs de naden is nogal prominent aanwezig. Er er lekt soms regenwater naar binnen via de voorrand.

Weet je zeker dat je een webasto wilt? Ik speel juist met de gedachte dat gat dicht te maken :D

Overigens - een rubber bumper GT is al behoorlijk zeldzaam - Webasto of niet!

Re: Vouwdak inbouwen

#7
Overigens - een rubber bumper GT is al behoorlijk zeldzaam - Webasto of niet!

Dat klopt Andrys, tenminste een LHD exemplaar - en die heb je - zijn zeldzaam - 2.212 stuks in totaal, waarvan 1.247 stuks voor Amerika en
slechts 965 stuks voor de rest van de LHD markten t/m medio 1976.

Ik ben zelf eigenaar geweest van twee "amerikaanse" en een ex (west-)duits exemplaar, thans een engelse RHD LE GT in bezit.

Re: Vouwdak inbouwen

#8
Ik denk dat we het dak maar laten rusten naar alle reacties. Ik ben inderdaad in het bezit van een LHD rubberbumper van december 1976 in de kleur Chartreuse Yellow. Deze kleur is volgens mij ook slechts 1 jaar gemaakt.
MGB GT 1976 Chartreuse Yellow

MGF Vulcano Orange 1997
MGTF Brooklands 2004
MGTF BRG 2002

Re: Vouwdak inbouwen

#11
Ja, zeker bijzonder de kleur chartreuse is in januari 1976 geintroduceerd en ook de GT badge op de C-style is in januari of februari 1976 geintroduceerd, de productie van LHD GT's is gestaakt medio 1976, dus een bijzondere auto.
De richting van de ruitenwisser in ruststand verbaasd me weer eens, zou dacht ik altijd in de richting van de bestuurder moeten wijzen.

Re: Vouwdak inbouwen

#12
Dank je voor de info, best leuke feitjes om te weten. V.w.b. de ruitenwissers....ik heb er al meer zo voorbij zien komen. Wellicht dat de GT vroeger rechtsgestuurd was. Dat zou nog kunnen. Echter bij navraag blijkt dit wel een LHD te zijn.
MGB GT 1976 Chartreuse Yellow

MGF Vulcano Orange 1997
MGTF Brooklands 2004
MGTF BRG 2002

Re: Vouwdak inbouwen

#15
Het ombouwen van een RHD rubber bumper B naar LHD is niet zo'n simpele zaak, maar is en wordt gedaan. Een chrome bumper B body heeft de doorvoergaten voor de stuurstang in de firewall voorbereid.
En aangezien het een show me your car topic aan het worden is zal ik me er er maar bij aansluiten, sorry RHD en ruitenwissers naar rechts.
Ik plaats ook nog een foto van een originele 1976 LHD RBB GT (blauw) en de "1981" RHD RBB GT (pewter metalic) ernaast.
Bijlagen
IMG_7244.JPG
mg day 2016 mgoc belgium.jpg

Re: Vouwdak inbouwen/ruitewisser voorkeuren

#17
Tja, op GT's worden de ruitewissers vaak naar de bestuurderszijde gericht, terwijl dat bij Tourers meestal naar de passagierszijde is. Ik ben zelf wel tevreden dat die richting van mijn Tourer van mij af gekozen is en op een GT kan je dat net zo goed ook zo instellen. Je kan altijd de richting omzetten als je wilt, dan moet wel de wissermotor eruit en het door de wormdrive aangedreven wiel 180 graden gedraaid worden (ze kunnen overigens soms aardig vastzitten). Meer een klus als je toch al van plan bent de koolborstels te vernieuwen, collector te schuren en de motorsmering te vernieuwen
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 13 feb 2019, 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Vouwdak inbouwen

#21
Ik heb een Britax dak van een 71e B GT gebruikt. Deze heb ik opgeknapt tot een mooie staat. Af en toe komt er een setje op de markt via marktplaats of ebay.

Uit verhalen heb ik vernomen dat de US uitvoering niet mooi past. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Voor de liefhebbers heb ik een dakmal voor een Britax liggen

Groet,
Paul
MGA........live it, life's too short not to

Re: Vouwdak inbouwen

#22
For what it's worth, de amerikaanse leverancier welke eerder in deze topic werd genoemd en voor zo'n USD 500,00 een simpel vouwdak levert met "duikboot" vergrendeling
biedt thans ook inmitatie Britax daken aan voor USD 1.195.00 + USD 100.00 voor een windafwijzer.
Echter hun website is lekker summier met informatie en men plaatst nimmer foto's van de binnenzijde/interieur zijde van de daken, sterker nog men plaatst er foto's bij van
MGB GT's voorzien van engelse kentekenplaten (op de achterzijde - dus geen dummies die ze graag in Amerika aan de voorzijde plaatsen (in sommige staten althans waar
men alleen aan de achterzijde een tag of in hetnederlands een kentekenplaat voert)) dus waarschijnlijk engelse MGBGT's met originele periode daken.
Op het amerikaanse forum MGE is het ook weer aangekaart maar voor details verwijst de leverancier naar een you tube video van inbouw van een soortgelijk dak in een mexicaanse
VW Kever, die heb ik bekeken maar wederom geen interieur foto's, wel het feit dat je een grote groep personen om de auto heen nodig hebt voor de inbouw :-) .

https://www.sunroofsource.com/mgb-gt-br ... nroof-kit/

En hier de link naar de mexicaanse inbouw: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

Het is goed mogelijk dat het in beiden gevallen gaat over daken van deze braziliaanse leverancier: http://www.ragtop.com.br/index_ing.html

Re: Vouwdak inbouwen

#23
920143 schreef:
02 feb 2019, 20:46
Ja, zeker bijzonder de kleur chartreuse is in januari 1976 geintroduceerd en ook de GT badge op de C-style is in januari of februari 1976 geintroduceerd, de productie van LHD GT's is gestaakt medio 1976, dus een bijzondere auto.
De richting van de ruitenwisser in ruststand verbaasd me weer eens, zou dacht ik altijd in de richting van de bestuurder moeten wijzen.
Bij mijn USA Tourer uit 1972 wijzen de wissers in ruststand ook van de bestuurder af. Ik vind dat wel zo prettig, zou dat anders zijn geweest had ik die positie in de wissermotor aandrijving vast veranderd.