Monteren elektrische ventilator

#1
Beste allen,
I.v.m. de hoge temperaturen van afgelopen tijd en het feit dat mijn MGB uit 1964 daar niet echt van houdt, heb ik een elektrische ventilator aangeschaft. Er zit een uitgebreide beschrijving bij hoe deze elektrisch aangesloten moet worden, echter hoe het ding gemonteerd moet worden is mij een raadsel. Er zitten diverse montage materialen bij en 2 metalen beugels (zie foto). Heeft iemand ervaring en wellicht een foto van de wijze waarop de ventilator gemonteerd is in een B.

Dank en groet,
John
5B0773F1-482C-40FF-853D-AF3363ECABC8.jpeg
81FBE781-FF21-480E-B39B-D214EE49AB80.jpeg

Re: Monteren elektrische ventilator

#2
Gefeliciteerd: dit ziet er uit als een Kenlowe fan met zijn beugels hoewel de fabrikant al een paar jaar geleden gestopt is met levering aan consumenten! Naast de beugels moeten er ook diverse bouten bij zitten waarmee die beugels aan zowel de wagen als de fan worden vastgezet. Zit er ook een thermostaat bij? De vroeger Kenlowe's kenden een continue instelbare thermostaat, de latere, electronische kende slechts enkele temperatuurniveaus en was ook minder betrouwbaar. Gelukkig zijn er naast de peperdure instelbare thermostaten van Revotec ook prima thermostaten uit China te bestellen, wel altijd een relais tussen plaatsen!

Zelf heb ik deze "pusher" of blazende fan eerst met die beugels vastgezet, maar sinds een motorvervanging ben ik overgestapt naar een combinatie van strips naar de radiator surround en twee speciale tiewraps door de radiator kern heen. Ik zal proberen zo wat foto's bij te voegen van deze vroegere beugelopzet en de huidige met eigen beugeltjes (die tiewraps door de kern heen zaten er vroeger ook bij). De meeste foto's zijn van mijn eigen B, maar één foto van een andere MG bezitter van de MGExperience site zit er ook bij
De eigen eerdere opzet met beugels
De eigen eerdere opzet met beugels
IMG_7085.JPG (44.03 KiB) 3967 keer bekeken
De Kenlowe thermostaat in zicht
De Kenlowe thermostaat in zicht
De huidige opzet
De huidige opzet
Een goedkope thermostaat uit China
Een goedkope thermostaat uit China
s-l300.jpg (21.7 KiB) 3967 keer bekeken
Zoals Kenlowe het ooit bedoeld had
Zoals Kenlowe het ooit bedoeld had
90AE29AF-6E30-40DF-87D1-F56C09418AB2.jpeg (58.68 KiB) 3967 keer bekeken
Ik heb nog wat montagemateriaal over, omdat MOSS me ooit twee keer dat toestuurde en ik dat niet hoefde te betalen of terugsturen. Bouten heb ik niet over, maar beugels wel en die electronische thermostaat gebruik ik niet omdat hij snel kapot zou gaan. Die speciale tie-wraps voor door de radiator heen en die Chinese thermostaat kan je overigens los aanschaffen op de Houtendag bij de Accuspark stand. Zelf heb ik die Aeroline thermostaat rechtstreeks uit China laten komen voor zo rond de €20 bezorging incluis en heb er een beugeltje op gezet voor montage tzt, want die zat er niet bij (de Kenlowe T-stat heeft die er wel op zitten)

Let niet op mijn extra bijgeplaatste expansievat van de latere wagens, die staat verder los van de fanconfiguratie.....

PS Ook heb ik alsnog mijn 6 bladige metalen fanblad door de laatste versie in 7 bladig nylon vervangen: een hele verbetering, mijn Kenlowe komt nog maar zelden in....

Re: Monteren elektrische ventilator

#3
Als je nog wat tips over de schakeling van het geheel (relais, zekering, activeringsschakelaar om de thermostaat te overrulen en een signaallamp ) moet je het maar zeggen.
Kenlowe leverde ooit die schakelaars met ingebouwd lampje, dat zal nu wel niet meer zo zijn. Zie mijn foto van de console met zo'n Kenlowe schakelaar erop
Console met Kenlowe schakelaar en lampje
Console met Kenlowe schakelaar en lampje
En het schema dat ik gebruik (slecht leesbare smartphone foto helaas)
Wat slecht leesbaar diagram
Wat slecht leesbaar diagram
IMG_20191026_133608469_BURST000_COVER~2.jpg (22.75 KiB) 3953 keer bekeken

Re: Monteren elektrische ventilator

#5
130008 schreef:
20 aug 2020, 20:42
Beste Don,
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Er zit inderdaad vanalles bij de set (jaren geleden gekocht op de beurs in Essen bij Limora). Blijft een merkwaardige montage wijze, de 2 beugels dwars door de motorruimte. Ik ga eens goed kijken of de ventilator op een andere wijze gemonteerd kan worden.

Groet,
John
Inderdaad een vreemde methode John, ook al omdat die Kenlowe fans behoorlijk krachtige motoren hebben, dus het schudt al snel heen en weer. Op mijn laatste foto zie je de beuges verticaal staan, ik heb er ook nog wel een waarbij zij horizontaal zijn gemonteerd en de voorbeelden uit mijn eigen vroegere opzet zitten daar qua beugels wat tussenin. Uiteindelijk heb ik dus na vele jaren voor een beugelloze opzet gekozen.
Beugels naar beide zijden van de wagen
Beugels naar beide zijden van de wagen
IMG_3612.JPG (49.65 KiB) 3931 keer bekeken


Nog één tip was ik vergeten: je moet een voldoende dikke schuimrubber strip tussen radiator en fanomtrek plakken, want anders blaast er teveel lucht zijwaarts weg. Zie
De strip tussen fan en radiator
De strip tussen fan en radiator
Dit was overigens nog voor een Revotec fan, die ik achteraf gezien te lawaaiig vond en niet meer gebruik, zie ook hier die oude beugels
Een eerdere Revotec met Kenlowe beugels!
Een eerdere Revotec met Kenlowe beugels!

Re: Monteren elektrische ventilator

#6
1E35D8F2-28D1-45AA-9CB1-FD24702B8756.jpeg
Beste allen,
Nav eerdere Posts hierbij het eindresultaat.
Uiteindelijk heb ik de bijgeleverde beugels bij de kenlowe ventilator niet gebruikt. Omdat ik originaliteit nastreef heb ik een aparte constructie gemaakt die, mocht het nodig zijn, ook eenvoudig te verwijderen is. Verder uiteraard aangesloten via een apart relais, geschakeld dmv een schakelaar met controle lamp. Ik heb bewust geen thermostaat aangebracht, maar kan nu de ventilator handmatig bedienen. Het elektrichcircuit heb ik ook separaat van de auto direct aangesloten op de accu’s, uiteraard gezekerd. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Dank voor het meedenken,

Groetend,
John.
Bijlagen
725BE24C-2FB7-41DC-BD28-5249BCF1698D.jpeg

Re: Monteren elektrische ventilator

#7
Misschien een beetje zwaar uitgevoerd, maar waarom niet, onder de motorkap kijkt een mens normaliter toch al zo weinig mogelijk :-D on

Ik zie wel dat er (nog steeds) geen schuimstrip tussen radiator and het radiator scherm zit. Die open blijvende rand vermindert de luchstroom door de radiator heen als de wagen sneller rijdt :-(
Ooit had ik die schuimstrip ook niet meer, ze verteren na een aantal jaren, maar mijn foto getiteld "de huidige opzet" laat zien dat je zo'n rubber strip op de radiator kan vastlijmen en zelfs met een alu strip zekeren

Re: Monteren elektrische ventilator

#9
130008 schreef:
28 sep 2020, 11:40
Don, de schuimrubber strip (lichtgrijs op de foto) zit er wel degelijk in en met de zwaarte van de construtie valt het wel mee. Ik heb ivm de stijfheid een aluminium kokerprofiel 25 mm toegepast. We zien wel hoe het zich in de toekomst houdt...

Groetend,
John
Waarom kan ik dan op jouw foto onder het radiatorscherm door delen van het achterliggende motor blok zien?
Als dat dicht zit moet dat niet kunnen, de strip bovenop het scherm dicht alleen naar de motorkap af, die bedoelde ik dus niet (en de strip tussen Kenlowe fan en de radiatorbovenzijde óók niet)...

Re: Monteren elektrische ventilator

#11
Hier een foto van één van de weinige MGB's waarin nog een originele schuimplastic strip gemonteerd zit, dan wel een nieuwe uit ermee overeenkomend materiaal gemaakt
Kennelijk heeft de eigenaar ervan de Kenlowe op 4 punten aan de radiator vastgemaakt met gebruik van afstandblokjes
originele plastic schuimstrip
originele plastic schuimstrip
DSCF3748.JPG (37.23 KiB) 3566 keer bekeken
en hier nog een met zwarte strip
nog zo een, nu zwart
nog zo een, nu zwart
IMG_2825.JPG (59.43 KiB) 3559 keer bekeken
Uit mijn foto blijkt dat ik een ander, breder hittebestendig materiaal heb gebruikt om deze brede opening te dichten. Kan daarom ook beter tegen de luchtdruk in het compartiment vóór de radiator dan de OEM strip