Haperende brandstoftoevoer

#1
Sinds ik hem heb (nu enkele weken geleden) laat mijn MGB (usa 7/1974) mij soms in de steek. De motor hapert, neemt af in toeren en valt stil. starten lukt wel maar na enkele seconden hetzelfde verhaal. Het is nu 4 keer gebeurt.
Voor de eerste keer was de (niet originele, elektrische, merk onbekend) benzinepomp opnieuw gemonteerd in een rubber ophanging en daarom een kwart slag gedraaid. De pomp maakt namelijk een snel tikkend geluid, en koud tegen de body klinkt dat nogal luid. Hij zit met rubber slangen aangesloten op de metalen originele leidingen. Die eerste keer was de gedachte dat er lucht in het systeem zat (want de tank was meer dan halfvol) maar na wat blazen en zuigen en opnieuw aansluiten draaide alles weer.
De 2e keer reed ik enkele dagen later stapvoets en was de gedachte dat de tank wel eens leeg zou kunnen zijn omdat de meter niet goed werkte. Maar na 10 minuten wachten een laatste poging en hij draaide weer. Vervolgens 10km gereden en de tank vol gegooid (circa 33 liter getankt).
Inmiddels had ik een nieuwe voltage stabilizer geplaatst en gaf de benzinemeter goed aan. Ongeveer 100 km prima gereden zonder problemen. Na een week bij een halfvolle tank net na het starten weer hetzelfde euvel. Starten ging prima maar net toen ik de oprit af was sloeg hij af. Toen 5 liter benzine bijgevuld uit de reservetank die ik inmiddels uit voorzorg bij me heb en starten en lopen! Ik moest naar een garage 10 km verderop voor een remleiding reparatie en toen ik de auto had opgehaald na 800 meter weer sputteren en uitval. (mijn tankje was natuurlijk leeg!, niet bijgevuld) maar ik vermoedde vuil in de aanzuigbuis in de tank dus even flink staan sjorren aan de achterkant, klotsende benzine en gelukkig startte de auto toen weer en kon ik weer 10 km naar huis.
Nu mijn vragen:
1. zit er in de zuigbuis in de tank een gaas sok voor zodat je eigenlijk mag verwachten dat zelfs bij een tank met roestdeeltjes e.d. deze niet kan verstoppen? Of is het een open leiding die dus kan verstoppen?
2. Kan het zijn dat er ergens op het niveau halve tank een gaatje in de zuigbuis zit waardoor deze lucht gaat aanzuigen bij halfvolle tank (maar dan zou de auto niet meer starten zonder benzine bijvullen en dat heeft ie wel 2 keer gedaan)
3. is de loop van de benzineleiding uit de tank via pomp naar voren kritisch of niet? De rubber slangaansluiting na de pomp loopt bijvoorbeeld in een lus omhoog naar de leiding naar voren. Het lijkt me niet als ik er ook probleemloos mee heb gereden voor 100km. En de pomp lijkt niet het probleem want het doet zich sporadisch voor.

PS Er zit geen benzinefilter tussen tank en pomp. Wel tussen pomp en carb (in de motorruimte) maar die is schoon.

Mijn diagnose is dat het probleem in de tank zit. Vuil, roest o.i.d. dat de zuigbuis verstopt op bepaalde momenten of de buis die onder bepaalde omstandigheden valse lucht zuigt. De tank is nu halfvol dus ik ga eens kijken of het nu vaker gaat voorkomen (met een gevulde reservetank mee en niet te ver weg). En dus de tank dan maar leegmaken en inspecteren.

Of zijn er nog andere opties? Ik lees namelijk weinig over vervuilde tank op het forum of in de technische bulletins.

Groet Rutger
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Haperende brandstoftoevoer

#2
Er zit een filter aan het begin van de aanzuigbuis in de tank.De pers van de pomp moet altijd hoger zitten dan de zuig.Maak de benzine toevoer bij de carburateur eens los .Plaats een opvangbakje en laat de pomp lopen.Controleer of lucht mee komt en of de pomp een goede op brengt heeft.Zit ook te denken aan het ontbreken van het ontluchtings gaatje in de tankdop.Niet aanwezig of verstopt creeert vacuum in de tanken en daardoor geen benzine stroom naar de carburateurs.Pomp flink wat benzine af en controleer op vuil in de benzine stroom. Een goede pomp mits correct gemonteerd hoor je zo goed als niet.

Re: Haperende brandstoftoevoer

#3
Dank Hans, het ontluchtingsgaatje is niet verstopt. Zit bij mij niet in de dop maar bovenin de hals, achter het afsluitrubber van de dop (de tank is dus altijd een beetje open).
Als er een filter zit zou dat in mijn ogen betekenen dat ondanks vuil in de tank er toch wel aanvoer zou moeten zijn (als het zo'n gazen buisje is aan het eind dat nooit helemaal verstopt kan zijn.
Ik ga de pomp opbrengst controleren en de positie van de perszijde. Het is geen SU pomp of Hardi maar een aftermarket ding wat er op zit en die tikt voortdurend zodra je het contact aan zet. (daarom overweeg ik ook om er maar direct een Hardi op te zetten).
En ik ga de tank leegmaken en controleren.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Haperende brandstoftoevoer

#5
Dit is voor mij een herkenbaar probleem, tijdens de eerste rit met mijn net gekochte MGB (2017), haperde deze ook of sloeg af. Het benzinefilter in de motorruimte was dan nagenoeg geheel leeg. Na enkele minuten (contact ingeschakeld, dus pomp loopt door) kon ik weer starten en rijden. De vorige eigenaar had een electronische benzinepomp gemonteerd (een of ander onbekend chinees merk) die te weinig flow/druk leverde. Na montage van een Hardy pomp was het probleem voor eens en alijd verdwenen.

Re: Haperende brandstoftoevoer

#6
Ik heb net de slang een carburateurzijde losgenomen en contact aangezet. Er komt een behoorlijke flow uit (een tankje van 5 liter is in 3 minuten vol en bij de eerste keer kwam er best veel lucht mee zag ik in het bezinefilter. Dat is daarna niet meer gebeurt en heb er nu 20 liter door gepompt. er lijkt geen lucht meer mee te komen. Bovenzijde benzinefilter bevat nog wel een beetje lucht dat er niet uit gaat maar de auto start en loopt goed. Ik haal de tank nog verder leeg zodat ik de vlotter kan losnemen en een camerainspectie kan doen.
Ik ga in elk geval een betere pomp monteren (al was het maar om van het geratel af te zijn van deze goedkope pomp)
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Haperende brandstoftoevoer

#7
Duidelijk.Duidelijk lucht geweest wat niet weg kon.Je hebt nu een goede maar een lawaaierige pomp.Een Hardi is een zeer goede keus.Het pompje wat je nu hebt wordt veel gebruik als pech onderweg pomp.
O.A. de wegenwacht gebruikt ze ook als thuisbrengertje en zet ze dan in het benzine syssteem onder de motorkap.
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 27 aug 2020, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Haperende brandstoftoevoer

#8
Ik heb eens even zitten kijken naar de juiste pomp en omdat ik geen banjo bouten meer heb maar aan beide zijden rubber slangen dacht ik de Hardi 14412 te bestellen zie https://www.hardi-automotive.com/en/pro ... mps-1224v/ maar nu zegt Hans Geertse dat voor de MGB de 18812 de juiste is. Maar die heeft volgens mij een te hoge opbrengst. En mijn MGB komt denk ik niet verder dan 90 pk......
De originele SU werkdruk ligt volgens SU tussen 2 (reguliere HP) en 3.8 (azx1300 serie) psi met een debiet van 7 cq 15 gal/hr.
Dat komt dus neer op 0,14 tot 0.26 bar en 32-70 liter/u
De Hardy 14412 heeft aansluitingen voor rubber slangen en een druk van 0,18-0,26 bar en 80-100 liter per uur.
@Hans, wat is wijsheid?
850008 schreef:
30 dec 2015, 12:05
De Duitse Q en H Quiten and Hazel wordt tegenwoordig verkocht onder de naam HARDI

Voor de MGB moet je het MODEL SE ¨no18812 hebben. Dit is voor auto,s boven de 100PK

Te koop in de U.K bij Midland Sports and Classic . Website mgpartsuk.co.uk

Ga naar MGB en dan naar Fuel. Bij de pompen vind je onder no 10 en 11 de Hardi pomp.

Is goedkoper dan de S.U maar kwalitatief beter. Alle banjo en andere aansluit benodigheden van de S.U passen op deze pomp.
Werking is exact hetzelfde als de S.U. Belangrijk is bij de montage de uitgaande pers connection TOP als hoogste punt te monteren.
Dit i.v.m. ontluchten van de pomp.

Pomp onder part nr. AZX1307Q kost54 pond ex. Als complete kit onder BEK114 72.50 ex. Dit is met bracket en alle aansluit onderdelen.KOOPJE

Moss heeft hem ook in de levering .Onder part nr. AZX1307Z MGB1964-1980 voor 65 pond. Denk incl.VAT


Hans Geertse
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Haperende brandstoftoevoer

#9
Leuk dat je dit nog had of hebt opgezocht.Ze kunnen allebei.De 18812 komt wat aansluiting betreft het dichtst bij de orginele configuratie. Met banjo,s met slangen tutels goed met slangen te monteren.
De 14412 kun je gelijk met slangen monteren.Van de hogere opbrengst heb je geen last hoor.Hij stop als er voldoende tegendruk is.
Succes
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 31 aug 2020, 09:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Haperende brandstoftoevoer

#11
Vandaag de Hardi 14412 geplaatst. Eerst even de leiding aan de carburateur losgenomen en een paar liter doorgepompt. Er kwam wat lucht mee maar op gegeven moment was de filter mooi volgelopen. Gestart met choke helemaal uit. Meteen lopen en geen lucht in de filter maar na ongeveer een minuut hikken en stilvallen. DAMN. Choke ingedrukt, na 1 minuut weer getart en de motor springt aan maar na 10 seconden weer stilgevallen. Hierna was de motor niet meer te starten met choke in of uit. Vervolgens na 5 minuten met gas vol ingedrukt weer gestart en nu springt ie wel aan. Met Gas erop 2000 toeren en hij blijft lopen.
Intussen heb ik ook nog de hoofdschakelaar nagekeken wat die gaf soms kuren dus wellicht slechte massa maar die is nu dus ook niet meer de oorzaak.
Kan het zijn dat de motor verzuipt? Er zitten geen breathers meer op de HIF4 carburateurs naar een koolfilter (is allemaal verwijderd) dus als de vlotter overloopt zou er benzine uit dat pijpje lopen toch? Maar dat gebeurt niet. Dus geen plakkende naald of zo.
Na 10 minuten een paar keer gestart zonder choke met een beetje gas erop en nu start ie wel steeds en blijft lopen.

Iemand enig idee? Omdat de motor wel start en loopt initieel is er niks mis met ontsteking of brandstoftoevoer in mijn ogen want de filter in de motorruimte is gewoon vol. Wellicht gebruik ik de choke teveel. Moet je bij 20 graden en koude motor uberhaupt choken? Ik liet de motor de eerste start lopen met de choke helemaal uitgetrokken terwijl het boekje zegt dat je direct na het starten naar minimum choke moet gaan, alleen een beetje meer toeren door hem 1/2 inch uit te trekken. Maar slaat de motor inderdaad af als het mengsel te rijk staat door de uitgetrokken choke?

Enfin, het tikken is verleden tijd. Deze pomp tikt alleen als inderdaad de druk in de leiding af neemt. Als ik nu het contact aan zet hoor ik 1 tik en dan stopt ie meteen.
Slechte massa kan ik ook wegstrepen nu ik alles heb nagelopen.
Dus ik hoop dat het antwoord in het juiste gebruik van de choke ligt.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Haperende brandstoftoevoer

#12
200121 schreef:
13 sep 2020, 22:11
Iemand enig idee?
...
Dus ik hoop dat het antwoord in het juiste gebruik van de choke ligt.
Ideeen genoeg, maar het gaat om het stellen van een juiste diagnose. Mijn wagen start koud altijd (!) met de choke vol open, na een seconde of twee... en slaat onmiddelijk weer af als ik de "choke" direct terug druk. Als jouw vlotternaalden in de open stand plakken dan kan jij prima rijden, het stinkt alleen nogal naar benzine. DIchtplakkende naalden zijn vervelender, gaat-ie van bokken. Als hij afslaat zou je te weten moeten komen of er brandstof in de vlotterkamers zit. Maar bij HIFS is dat wat vervelend, dan moeten de carburateurs eraf.

Hoe zien jouw bougies eruit? Staat jouw ontstekingstiming goed? Als de ontsteking niet juist staat kan ik me voorstellen dat hij afslaat van teveel mengsel. Maar dan moet je het bont maken hoor.

Groet, Andrys

Re: Haperende brandstoftoevoer

#13
Zal de bougies eens trekken. Alles is een maand geleden afgesteld door iemand die er verstand van zou moeten hebben dus ontsteking en carburatie. Maar het rare is dat de auto gisteren prima reed gedurende een uur. (met de oude pomp weliswaar) . Dus het is geen permanent probleem. Het doet zich soms voor , de laatste tijd vooral als de motor nog koud is. Geen benzinelucht trouwens.
Laatst gewijzigd door Rutger Gooszen (200121) op 15 sep 2020, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Haperende brandstoftoevoer

#14
OK. nr 1 pikzwart van de kool, nr 2 iets minder , nr 3 iets minder, nr 4 zag er redelijk uit. Heeft denk ik meer te maken met de bedrijfstemperatuur in de voorste cilinders krijgen maar ik heb beide mengselschroeven een kwart slagje uitgedraaid alle bougies schoongemaakt en de gap gecheckt en met ongeveer 2 cm choke uitgetrokken gestart. Lukt prima, vervolgens de choke teruggedrukt tot op 1200 toeren, de toerenverhoger cams staan dan nog net aan.
Ga nu een proefrondje rijden en dan de bougies nog eens bekijken.

Prima gereden, motor leek iets beter op te pakken bij gasgeven. Na 25 km de bougies bekeken en die zagen er nu een stuk beter uit. Er zit overigens veel koolaanslag op de zuigerkoppen en de rand van de bougie is na die 20 km van schoon wel een beetje vettig. Dus er zal wel wat olie mee verbranden. Maar ik hoop dat het stilvallen na de start zich nu niet meer voor doet.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Haperende brandstoftoevoer

#15
Vandaag toch weer hetzelfde probleem. Na prima koude start na 1 minuut inhouden alsof de motor op 3 pitten loopt zodra je gas geeft lopen de toeren niet op en loopt de motor ruw 1500 toeren en slaat dan langzaam af. Aansluitingen bobine leken los te zitten en gecorrodeerd dus die schoongemaakt en vastgezet. Geen verbetering. Als de motor dan na 4 keer een beetje warm is en je start zonder choke lukt het wel en dan na 1 minuut loopt ie zonder choke prima. Vervolgens probleemloos 100 km gereden. Bougies bekeken en die leken een beetje witgrijs dus de mengselschroeven maar weer een kwartslag ingedraaid. Ik sta voor een raadsel. Eenmaal warm start en loopt de motor goed.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Haperende koude start

#16
Goed, na een fantastische tourrit in Gelderland gisteren, georganiseerd door de afdeling Oost met prachtig weer, vandaag de bougies bekeken. Allemaal OK na dus ongeveer 200 mijl rijden. Vervolgens de luchtfilters eraf gehaald om de carburateurs eens rustig te bekijken. En toen viel mij iets op; de verhoogd toerental cams van de choke stonden niet gelijk. de voorste stond bij choke helemaal ingedrukt nog op 5 mm aan terwijl de achterste 2 mm vrij van de cam was. Het palletje waarmee de achterste cam in positie blijft zat ook in het grote vierkant ipv het kleine uitsparinkje. zie de link.https://www.dropbox.com/s/idhu1i78fw83b ... g.mp4?dl=0
Dus de asjes losgemaakt zodat de cams op de rustpunten lagen en toen alles correct gemonteerd. Met naar ik aanneem de palletjes in het kleine uitsparinkje na het vierkant. De zaak loopt nu in elk geval gelijk en als de choke is ingedrukt heb ik 2mm speling op de kabel en staan de verhoogd toerental stelschroeven 2 mm vrij van de cam. Morgen de zaak maar eens rustig gaan warmdraaien en afstellen.
Voor een goede balans en mengselafstelling denk ik een gunson balancer en kijkbougie te gaan aanschaffen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Haperende brandstoftoevoer

#17
Kijkbougie vind ik een betere naam dan colortune, dat houden we zo.
Ik gebruik hem graag. Ik tank Ultimate benzine van BP en stel dan af op de overgang van oranje naar blauw, zodat bij gasgeven de vlam net even oranje wordt en dan weer blauw. Hoe het bij ethanol benzine werkt weet ik niet maar voor mij werkt het prima.
De balansmeter met het dansende balletje vind ik een lastig ding. De "luisteraandeslangmethode" werkt voor mij zeker zo goed. Met de duurdere balansmeter heb ik geen ervaring.
Groet, Steef.

Re: Haperende brandstoftoevoer

#18
Gunson balancer is primitief, maar er is best mee te werken. Colortunes heb ik ooit toen ze nog goedkoper waren in tweevoud aangeschaft, zodat checks op beide carbs tegelijk zijn, óók dynamisch gedrag is te zien. Met de choke op de versneld stationair stand met opgelichte gashendels op de cams, moet de motor zo'n 1300 toeren lopen. Niet versneld stationair is een smakenkwestie, ik kies 750-800 toeren, iets hoger kan echter ook

PS Toen er nog van allerlei aan smogcontrol in onze B's zat was stationair af te stellen op 950 toeren, omdat anders de luchtpomp onvoldoende werkte. Zo schudde the motor ook wat minder op lichtere mengsels. Ook heeft het type vacuumvervroeging invloed, spruitstuk aanzuiging levert erg veel vacuumvervroeging op statioair, ported vac op de carbs is dan nul. Dat betekent ook dat het stationair met spruitstuk vac al gauw hoger ligt