rammelende stuurkolom

#1
Vorig jaar heb ik de complete voorwielophanging van mijn MGB '71 gereviseerd. De complete voortrein incl cross member is gedemonteerd en alle onderdelen gestraald en 2k gespoten.
Van de stubaxles zijn de bussen vervangen. De schokdempers zijn gedemonteerd, inwendig gereinigd en van nieuwe olie voorzien.
Bij de montage is de (collapsable) stuurkolom opnieuw uitgelijnd t.o.v. het stuurhuis. De kruiskoppeling in de stuuras is voorzien van nieuwe naaldlagers en alle rubber bussen zijn vervangen door PU bussen.
In de stuurkolom zat onderin een cup lager, voorgespannen met een drukveer. Dit lager was versleten en heb ik vervangen door een op maat gedraaide POM lagerbus (G passing).
Ik had gehoopt dat de de stuurinrichting hiermee vrij zou zijn van de vervelende rammel geluiden. Met name als over een kasseien weg wordt gereden is dit hinderlijk.
De rammel komt volgens mij uit het onderste deel van de stuurkolom (het bovenste deel kan onder spanning worden gezet door kracht op het stuur uit te oefenen).
Herkent iemand dit probleem en heeft iemand dit opgelost? Is dit cuplager nog verkrijgbaar? Ik vind het nergens terug op websites van diverse onderdelenleveranciers.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Re: rammelende stuurkolom

#2
Zijn de twee delen van de kolom misschien uit elkaar getrokken om het onderste lager te kunnen vervangen? Dan moet ook een vervanging van die plastic sukjes die beide delen aan elkaar verbinen worden aangebracht. Normaliter boort men twee voldoende grote gaten door het buitenste deel heen op de plekken waar die plastic inserts zaten en spuit er met een spuitpistool voor die plastic smeltstaajes in. Het gat helemaal doorboren en er koperen splitpinnen inzetten kan ook. Maar dan zal bij een ernstig ongeluk het binnenste deel minder snel inschuiven, je loopt iets meer risico zo. Helaas laat zich het desbetreffende doument, zelfs ingekort hier niet bijvoegen. Zoals altijd is onze MGCC site daar gewoon niet toe in staat, ik verwijs je verder naar de MG EXperience site, waar het ook te vinden is.
Eén van die wat ingekorte artikelen van Gerry Masterman staat hier https://www.mgexp.com/article/easy-mgb- ... epairs.337

Rammelen op het bovenste lager kan ook, ook daar kan een delrin (POM?) bus worden ingezet, net als onderaan gebeurd is . Gerry Masterman USA levert dit soort oplossingen allemaal...

Re: rammelende stuurkolom

#3
Ja, ik herken dit wel. Hoeft niet dezelfde oorzaak te zijn maar...
Bij mij zit het in het stuurhuis: een geringe speling tussen het rondsel en de tandheugel. Zelfs zonder merkbare stuurspeling kan dit op een slecht wegdek hinderlijk rammelen.
Als ik deze speling ophef door een shim onder het deksel op de drukstift te verwijderen, is de rammel weg, maar gaat de uiterste stuuruitslag klemmen. De tandheugel is in het midden meer gesleten dan aan de uiteinden en zou vervangen moeten worden. Is niet meer nieuw leverbaar dus dat wordt een nieuw stuurhuis.
Groet, Steef.

Re: rammelende stuurkolom

#4
Bedankt voor jullie reactie.
Het geluid lijkt uit de kolom te komen, al weet je nooit hoe mechanische geluiden in de hele keten wordt doorgegeven en daardoor moeilijk traceerbaar zijn. Ik ga de oplossing van Gerry Masterman deze winter proberen.
Mogelijk dat er ook nog een invloed is van de oriëntatie van het schuivende deel van de stuuras (afplatting vertikaal of horizontaal). Zou dit graag willen testen maar alles wat je aan de stuurkolom wilt doen vergt nogal wat werk met uit- en inbouwen.
Als de stuurkolom is uitgebouwd zal zal ik wel onderzoeken of er een verschil is in speling in beide richtingen en zal hier bij montage rekening houden. Speling in he horizontale vlak houden heeft mijn voorkeur.
Groeten, Twan

Re: rammelende stuurkolom

#5
Ik heb ooit van Gerry Masterman één van zijn laatste kogellagers voor de onderste locatie toegestuurd gekregen en daarmee was de lengtespeling verdwenen (het originele kogellager onderaan was bagger, de kogels vielen er gewoon uit). Voor het bovenste lager zond hij me de bekende Delrin bus toe, maar helaas zat de bus met het topkogellager erin met twee componenten lijn muurvast in de kolom, het recept klopte hier niet. Het gevolg is dat de speling in zijwaartse richting is gebleven. Op zich jammer dat ik niet helemaal spelingloos ben geworden, maar het stoort nauwelijks (kinderhoofdjes gerammel is schaars geworden onderweg)

Normaliter is het verwijderen van het bovenste lager en er die bus inzetten een fluitje van een cent (mits de kolom is gesplitst is natuurlijk, bv voor het vervangen van het lager onder). Plastic inspuiten volgens Gerry's recept kan je wat helpen door de lijm in je lijmpistool goed warm te laten worden, het stolt héél snel. Nog beter gaat het na het voorverwarmen van die kolom, maar dat werd me wat te bewerkelijk.

PS Die plastic omhulling die de twee in elkaar geschoven kolomdelen voor het oog verbergt zit aan zichzelf vast gesmolten. Het beste kan je die smeltpunten los snijden en na het in elkaar zetten van de metalen delen die nu open te vouwen plastic bedekking er weer om heen leggen en met twee of meer tie-wraps vaszetten. Onder het dashboard ziet geen hond dat :-D on