Ervaring moderne benzine

Recent onze Midget gestart voor zijn laatste APK. Afgelopen jaar zo goed als niet mee gereden. Dat starten ging zeer moeizaam.Eenmaal een beetje op gang liep de motor min of meer oncontroleerbaar en ging zijn eigen weg.
Deze motor kreeg i.v.m hoog tuning gehalte altijd benzine met 102 octaan .Dacht dat dit spul wat langer houdbaar was.
Dus niet,toen ik de naalden van de carburateurs bekeek schrok ik van de aanslag op deze.
Een beige gekleurde aanslag wat aanvoelde als schuurpapier .
Carburateurs verwijderd en verdere controle liet zien dat met name de vlotterkamers [HIF 4 caburateurs] deze aanslag lieten zien.
Aanslag laat zich ook nog niet zo gemakkelijk verwijderen. Staalwol en remmen reiniger gebruikt.
Daarna de brandstof tank leeg gepompt.
Opnieuw gevuld met oct. 98 i.v.m niet meer te verkrijgen van 102.
Motor liep na montage van de weer schone carb . als vanouds.
Doseer nu in alle auto.s Rislone .Een maal in de tank gedoseerd werkt het 8000 km en beschermt alle brandstof componenten tegen aanslag en corrosie.
En tank vooral oct,. 98.
Hans Geertse

Re: Ervaring moderne benzine

Enige tijd geleden heb ik een aantal uit de USA afkomstige video's op YouTube bekeken die over het gebruik van diverse soorten benzine gaan, zowel naar onderscheid in octaangehalte (zij gebruiken daar een RON/MON gemiddelde voor overigens) en naar diverse percentages in ethanol (de E5, E10 en E85 versies). Opvallend genoeg waren de verschillen in vermogen en in hoevere een motorblok wordt aangetast door ethanol nihil. Héél anders was de analyse op wat brandstoffen kunnen uithalen met de materialen in de benzinetoevoer, van tank tot en met carburateurs. Kortom, wij denken vaak dat het al of niet aantasten van benzineslangen het enige zorgpunt is, maar de werkelijkheid is anders. Met name onze oldtimers hebben materialen aan boord die behoorlijk kunnen worden aangetast. Safety fast is hier om the blijven rijden met ethanolvrije benzine in de hoogste beschikbare octaanversie. De E5 met RON 98 ofwel Super plus zoals men ze elders in EUropa wel noemt van zowel BP met zijn Ultimate en SHELL met zijn V Power zijn èn ethanolvrij èn voldoende in octaangehalte. Vorig jaar merkte ik bij mijn inrijrondtocht in Nederland dat pompen dichterbij de Duitse grens openlijker hun ethanolvrij aanprijzen dan hier in de randstad. Geen wonder want in Duitsland wordt Shell V Power zowel ethanolvrij als in het octaangehalte van 100 uitgeleverd. Hier in Nederland was V Power lang slechts RON 97, maar men schijnt inmiddels op de gebruikelijkere RON98 te hebben gestandaardiseerd

160146 schreef:
03 aug 2020, 12:57
BP Ultimate 98 met octaanbooster erbij en vervroeging 2/ 3 graden teruggedraaid t.o.v. 102 voorheen gaat voorlopig goed.
In principe heeft een B motor geen RON 100 of hoger octaangehalte nodig. Als de eerste motoren kon je zelfs op RON95 afstellen, zie Haynes. Twincam MGA was het laatste model dat minstens 100 nodig had
Ik heb zelf geen enkele moeite om met BP Ultimate een relatief hoge vervroegingswaarde in te stellen (20 graden op 1000 tpm en een maximum van 35 graden op 3500 tpm).

Ooit met die RON 98 versus 95 discussie uit de MKI tijd, zat er twee graden verschil op de statische afstelling (8 ipv 10 graden BTDC bij RON 95 gebruik.....)
Ik heb zelf in de zeventiger jaren ook wel een tijd met 17,5 graden op 1000tpm gewerkt, omdat ik bij gebrek aan een goede strobelamp niet op de hogere toerentallen kon checken

Hans, vrijdag ook Rislone erin gedaan en hij loopt super erop!!! Ook bij 35 graden zonder oliekoeler en met enkel reguliere motorfan niet warmer dan 100 graden! Loopt ook niet meer na en betere power! Ongeveer als 102 octane race benzine!!!! Wel toegevoegd terwijl er al Octane booster in de tank zat.

Niet alleen voor oldtimers is het troep! Mijn vriend heeft een audi A5 met inspuiting uit 2012. Omdat de ethanol een hogere temperatuur veroorzaakt werkt de ethanol in combinatie met de inspuiting als een soort snijbrander op de zuigerkop. Helemaal als het aluminium is natuurlijk. Twee zuigers waren al zodanig ingebrand dat er bijna een gat in zat. Hele motor moest worden gereviseerd!
Nog los van de bossen die ze elders kappen om gewassen voor ethanol te verbouwen......zodat wij lekker milieuvriendelijk kunnen rijden met een schoon geweten?

Tot nu toe gooi ik er V-power in met Castrol loodvervanger. Bij onze pomp in Zandvoort staat er expliciet Ohne Ethanol bij voor onze Duitste gasten :-)

Met 5-10% ethanol? Dat lijkt me sterk. Verbrande zuigers komen voor bij een pingelende motor.

Even gegoogled kom je terecht bij Paul Ireland: https://www.express.co.uk/life-style/ca ... ine-damage, en die heeft wel geinige dingen gedaan met ouwe blokkies en moderne sappies. Het stuk stata bol van de "could be's". Een Audi uit 2012 gaat hier toch niet kapot van?

Anyway, off-topic natuurlijk :-) Ik kieper maar gewoon 98 van de BP in mijn BGT. Pingelt hij gelijk niet meer!