Olie koeler bypass klep

#1
Omdat ik vaak kortere stukjes toer wil ik mijn B motor een beetje sneller op bedrijfstemperatuur hebben. De 74 graden thermostaat vervang ik door een 82 graden en ik overweeg een oliekoeler bypass.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een bypass klep in het oliekoeler circuit? welke is aan te bevelen (ik zag een eenvoudige van JAGG voor motorfietsen)? Wie verkoopt ze in NL (het type dat je plaatst door de slangen door te snijden)?
Voor een thermostaatklep met draadaansluiting moet je namelijk weer extra slangen monteren en dat kost (Moss TMG10778S).

Of is het al voldoende om de koeler gewoon aan de voorkant af te plakken?

@Hans Geertse noemde de oliekoeler thermostaat ooit als tip om de "koude" motor wat beter op temperatuur te krijgen.

Hij wordt ook genoemd in artikel https://mgcarclub.nl/download-technisch ... jlKwDdOwMO

TT2960 is volgens Moss alleen voor Midget en Healey Sprite, is de slangaansluiting te dun?
TT29604 van Moss Europe voor 5/8" slangen is out of stock en prijzig.

Ik ben benieuwd.

Re: Olie koeler bypass klep

#2
Ik zet 's winters een stuk karton voor de oliekoeler. MOSS E verkoopt al jaren onderdelen voor twee soorten thermostatische bypass units: één die tussen doorgesneden originele slangen geplaatst moet worden de andere die nieuwe, dubbele slangensets met wartels nodig maakt. Vooral die laatste opzet is een dure grap, voor iets dat ook simpeler op te lossen valt

PS Hoewel ik zelf vaak een 74C thermostaat gebruikt heb, was dat alleen 's zomers richting Zuid-Europa, zo lang je niet naar hete streken afreist is de 82C toepassen gewoon voorschrift, ook 's zomers.

Re: Olie koeler bypass klep

#4
Ik heb 2 plaatjes aluminium aan de voorkant/achterkant van de oliekoeler die ik fixeer met twee gebogen van rond staal[6 mm] gemaakte clips

Heb ook mg,s met olie thermostaat en olie temp uitgevooerd. Olie temp is veel belangrijker dan water temperatuur. Gebruik alleen water thermostaat van 88 graden C.
Mijn ervaring is dat een normale MGB nooit op de juiste bedrijfs temp. komt, oftewel een olie temp van 90 a 95 graden.

Themostaat huis kan door oxidatie van het aluminium en verroeste tapeinden behoorlijk vast zitten. Spuit na verwijderen van de moeren dezein met Imal.
Er is ook nog een middel [Rustyco] dat reageerd met imal ,waardoor bijna alles loskomt.
Af en toe ook met een hamertje op het huis kloppen om de oxidatie los te laten komen.Neem er je tijd voor.
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 07 sep 2020, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Olie koeler bypass klep

#5
Ja Hans het zal niet eenvoudig zijn dus dat wordt een winterklusje. Ik krijg de moeren er prima af maar het huis zit muurvast. Ik zag ook een leuke film van John Twist hierover om "quenching" toe te passen maar mijn huis is helemaal roodbruin van de roest dus ik vraag me af of het aluminium is. Kan het ook gewoon gietijzer zijn?