Re: Compressie cilinders

#2
De vraag is waar die B vandaan komt. De Amerikaanse, vooral de latere single carb modellen waren lage compressie modellen met 130psi ofwel 1 op 8 typisch. In Europa is men gewoon met dubbele carburateurs en hoge compressie doorgegaan, zo tussen 155 en 160psi ofwel 1 op 8,8. De nog hogere compressiewaarde van 170-175 psi zo rond de 1 op 9 kwam slechts enkele jaren tussen 1971 en 1974 voor dacht ik zo.

Correct me if I am wrong... :D

Re: Compressie cilinders

#6
Officieel zit die 110psi met zijn méér dan 10% onder die 130psi waarde dus fout. Tussen cylinders 3 en 4 gaat de koppakking nog wel eens kapot. Voor je die gaat vervangen moet je nog een test doen: spuit wat olie in cylinder 3 en kijk of de waarde dan hoger uitkomt: zo ja zijn het de zuigerveren op zuiger 3 en dat vergt ingrijpen op de motor, dan wel eerst een Max compressie additive van Torlain proberen . Dit middel belooft compressiewaardes gelijk te trekken op oudere motoren en tevens heeft het een iets verdikkend effect op de motorolie. Het proberen waard, ik had het ooit in mijn vorige Gold Seal motor gedaan....

Komt de waarde met olie in de cylinder niet hoger dan zijn het de kleppen of die pakking. Ga je voor de pakking dan kan je het lichten van de kop nog op twee manieren uitstellen: eerst de kopbouten natrekken op 55lbf, vermoedelijk zit er vooral op de bouten rond 3 en 4 de nodige speling. Vervolgens zou je een ander type Toralin additive kunned gaan gebruiken tegen lekken op de kop. Mij heeft dat ooit geholpen bij een vloeistoflekkage, ik heb geen ervaring met het afdichten op compressielekken...

Re: Compressie cilinders

#7
Beste Gerrit en Don.

De lagere waarde van cilinder 3 is een veel voorkomend slijtagebeeld en wordt voornamelijk veroorzaakt de de (logisch) hogere thermische belasting van cilinder 3. Dit is een gevolg van de plaatsing in lengterichting van een vier cilinder.
In jouw geval kan dit nooit het gevolg zijn van een lekke koppakking tussen 3 en 4. Was dit wel zo dan zou ook cilinder 4 een lagere waarde hebben.

Mijn adviezen zijn:
Kijk eerst of er geen klep te strak staat in cilinder 3.
Is dit goed dan blijft dus slijtage van de zuigerveren over. Echter loopt de motor goed zonder al te veel bijgeluiden en olieverbruik overweeg dan om gewoon die paar duizend km per jaar te blijven rijden.
Ververs regelmatig (zo om het jaar) de olie en gebruik 20/W60. En blijf weg van toevoegingen! Ik heb 45 jaar ervaring in de techniek en ken de demonstratie trucjes van deze producten even lang. Deze producten komen en gaan en werken alleen in de hoofden van goedwillende amateurs.
Groet, Henny Beumer

Re: Compressie cilinders

#8
Ook professionele garages gebruiken bepaalde additieven zoals van Toralin, ik ben zeker niet de enige die daar succesvol mee heeft gewerkt. En als het in een specifiek geval toch niets heeft opgeleverd ben je weinig geld aan die poging kwijt. Het gebruiken van 20W60 motorolie (ooit goedkoop vanuit Brezan geleverd en door mij jarenlang gebruikt) werkt bij een wat ouder blok positief uit op de minimale oiledruk op stationair toerental. Bij normale toerentallen doet dat overigens weinig en je moet wel opletten dat je de peilstok pas na drie dagen stilstand trekt om het exacte peil te weten. 20W60 zakt namelijk veel langzamer uit de kop terug dan de standaard 20W50. Het scheelt meer dan je zou verwachten bij dat kleine getalverschil. Ooit, in mijn motor- en eerste autojaren met een 2CV was ik ook kritisch op additieven vanuit dat oude STP verhaal dat meestal niet bleek te kloppen. Ik herhaal dus mijn advies op natrekken van kopbouten: iets losdraaien en naar die 55lbf brengen met een momentsleutel (of op de Nm waarde die 1,3558x zo hoog ligt , zeg 74,5 Nm). Max compression van Toralin heeft overigens een wat olie verdikkend karakter, dus als je die 20W60 olie niet kan vinden of de Engelse import ervan te duur vindt is dat een goedkoper alternatief... :-D on

PS YouTube staat vol met video's en personen die minuten lang volpraten over additieven zonder eigenlijk iets te zeggen, laat staan wat te bewijzen. Het is een bekend, vele opinies genererend onderwerp. Mijn concrete ervaring is het volledig wegkrijgen van een koelvloeistoflek op mijn koppakking van een al ouder Gold Seal blok door het natrekken van de kopbouten en het toepassen van het duurste, driestaps middel van Toralin. Waar ik minder succesvol mee was waren de olielekkages op motorblok en bak met overdrive: de Toralin antilek middelen verminderden de olielekkages weliswaar, maar echt verdwijnen deden ze nooit. Dat ik standaard TSL toevoeg aan de motorolie van zowel de B als onze "other car" is tegen koude start slijtage. Aan het oplopen van het stationair na het toevoegen van TSL kan je al zien dat de interne wrijving afneemt. TSL doet overigens niets aan compressiverlies, het is alleen op de lopende delen van het motorblok gericht en ik noem het alleen om het plaatje rond de additieven die ik zelf toepas te completeren.
Overigens: weet dat 20W60 olie ook in de overdrivebak van een B kan worden toegepast: het is de dikste daar gezien het overdrivemechaniek toegestane oliesoort en vermindert de bijgeluiden van een wat oudere bak

Re: Compressie cilinders

#9
Beste Don.

Vat mijn reactie vooral niet als kritiek op. Begrijp echter wel dat er kennis is die verder gaat dan jouw persoonlijke ervaringen.
Motorolie is een product met een achtergrond van voortdurende R&D . Begrijp vooral dat juist de "schraalheid" van de motorolie nodig is om zuigerveren ingebed te laten blijven.
Het verminderen van de wrijving heeft hier een negatief effect op. En inderdaad geven sommige middelen door deze verlaging van de wrijving een tijdelijke verhoging van het stationair toerental. Dit wordt dan ook als verkoopargument gebruikt. Garagebedrijven gebruiken deze middelen vooral om problemen zo goedkoop mogelijk op te lossen.
Groet,
Henny

Re: Compressie cilinders

#10
Was dat maar waar met die voortdurende R&D!
De jaren dat minerale oliën steeds verder ontwikkeld werden liggen ver achter ons, je kan dat ook zien aan de classificatie die voor ons MG bezitters bij SF is blijven steken, latere classificaties verloren hun hogere zink gehalte en vervolgens de meeste fosfor. De energie gaat tegenwoordig naar die half- en heel synthetische oliën in steeds lagere viscositeiten en het aanpassen aan strengere milieueisen zoals uit het maximeren en bijna verdwijnen van zink en fosfor al blijkt. Als je googled vindt je hier een document over terug: TO zal wel voor "technical obsolete or outdated" staan en het ZDDP niveau voor onze B's moet minimaal 1200 ppm zijn.
woordenboek olie.pdf
Verklarend overzicht olietypes
(232.75 KiB) 213 keer gedownload


De klassieke, minerale olietypes waar onze oldtimers op ontworpen waren zijn op steeds minder plekken te koop, vooral 20W50 komt steeds minder voor en de ooit voor de MG TD gebruikte 20W60 kan je slechts bij specialisten als Penrite, Millers e.d. te pakken krijgen. In de USA waar aan oude auto's nog steeds geen gebrek is ligt dit wat makkelijker, maar vaak genoeg zit er dan te weinig zink in (ZDDP als bescherming voor onze oude motorblokken. Als je de klantenservice van Amerikaanse oliefirma's hierover belt blijkt men die additive niet of nauwelijks te kennen. MG Experience een website waar mijn vele posts te vinden zijn staat er vol mee. Dat schrale olie ook na het inlopen van een motorblok nodig blijft om hoge compressie vast te houden heb ik noch bij Coen Kymmel noch op MGE ooit teruggevonden, integendeel. Coen is zelfs falikant tegen het gebruik van dunnere of "schrale" inloopolie op nieuwe of gerevideerde motorblokken

PS De enige nog relatief makkelijk te vinden minerale olie is de 15W40 in SF classificatie, nog lang gebruikt in moderne wagens en maar iets te dun voor onze B (op mijn twee liter bidon uit een Franse automotive keten staat overigens alleen die SF CC, het zink- of ZDDP-gehalte is er echter niet op te vinden). Nog vreemder is dat op onze bekende 5 liter blikken Castrol Classic helemaal niets vermeld wordt: géén classificatie en ook al niets over ZDDP...

Re: Compressie cilinders

#11
Nog wat info etc

MPM classic olie 20w50 met spec API CD/SF zeer goed in nederland te verkrijgen.Ik koop altijd een 60 liter vat .Prijs komt dan zo rond de 2 euro p/ltr.
Eurol Harley 20W60 met spec,SG/CD en API CD/SF .Vorige weel nog 8 ltr. ingekocht. 23 Euro voor 4 ltr. Nederlandse fabricant in Veenendaal.
Online te koop bij Oliehandel.nl

Wat schrale olie betreft. Gebruik voor de eerste paar honderd kilometers altijd running in olie.Dit om de zuigerveren goed te laten inbedden op de cilinderwand.
Dan pas overgaan op normale olie.Als je dit niet doet is de kans groot dat je later een olie zuiper krijgt .Voorbeelden genoeg op het forum in het verleden.
Peter Burgess in de U.K is hier ook een voorstander van.Deze week nog 10 ltr uit de UK binnengekregen.
Net zo belangrijk is het inbedden van de nokvolgers op de nokkenas. Bij de revisie nokvolgers monteren met cam lube. Bij de eerste start met verwijderde bougies oliedruk opbouwen.
Als je er zeker van bent dat de motor kan aanslaan ,brandstof en ontsteking. Starten en 25 minuten op 3000rpm laten lopen. Dan heb je kans dat ze langer dan 40.000 km meegaan incl nokkenas.

Wat compressie verlies van 1 cilinder betreft . Dit kan ook veroorzaakt worden door slechte afdichting van de klep op de zitting.Dus gewoon slijtage. Al diverse keren meegemaakt.
Voor rond de 478 pond incl.koop je een nieuwe loodvrije cil.kop bij Midlands Sports and Classic.Boven de 199 pond gratis verzending naar Holland.
3 uitvoeringen Mk1/2 en 3 .Alle drie met grote inlaatkleppen.Fabrikant ivor searle. Nog wat MGC klepseals op de klepgeleiders en het kan weer jaren mee.
Zelf zeer goede ervaring met deze koppen. Ze zijn er ook al jaren.

Re: Compressie cilinders

#12
Tja Hans, 60 liter olie in één keer inslaan doet niet iedereen als amateur. Dan moet er toch wel méér dan één auto onder je handen komen :-0

Coen is mordicus tegen inloopolie en aangezien hij mijn garantiegevende leverancier op mijn Ivor Searl motor was, had ik weinig keus (zoals bekend kreeg ik na die vriesplugaffaire inderdaad een nieuw blok via hem)
Totnutoe heb ik bijna geen of nauwelijks oliegebruik op dit tweede IS blok (geschat op lager dan 1 liter per 4000 kms) en met de net uit de USA via RockAuto ontvangen set van 5 Dorman pluggen achterin vrees ik eruit springende vriespluggen niet meer https://www.dormanproducts.com/p-11852-568-010.aspx

Je tip om toch maar de kop te lichten is inderdaad zinvol: een lekke klept ontdekken is dan wel zo makkelijk....

PS Misschien dat ik die 20W60 leverancier van je nog eens ga gebruiken, mijn versnellingsbak wordt er iets stiller van....
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 28 aug 2020, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Compressie cilinders

#15
Wellicht wat minder ingrijpend dan de kop meteenlichten is om een cilinder lektest uit te voeren.
Zie bijgaand Youtube filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=1esXeZkQEy8
In dit filmpje wordt een lage druk "amateur" set gebruikt, vor ca 40Euro te koop bij o.a. HBM machines
Ik heb redelijke ervaringen met deze set, maar het is even oefenen.
De "profesionele"sets gebruiken drukken tot 10 Bar, en kosten ver over de 100 Euro (Midlock is nog de goedkoopste.
Bij die sets moet je echt nauwkeurig het BDP opzoeken en auto in de versnelling en op de handrem zetten, anders kan hij aan de rol gaan

denk dat het de moeite waard is om eerst dit te proberen.
De foto is van een V-6 (inmiddels de auto verkocht) waar ik een lekke koppakking vermoede.
Bleek gelukkig niet het geval,pakking van van koelwateraansluiting bij inlaatspruitstuk doorgeslagen
Cil 2 1ste ronde.jpg