Re: Speling Crown Pignon

#2
Beste Sander,
Aan het aantal reacties merk je al wel dat het een lastige zaak is die je aankaart.
Het lijkt me dat je geen bedrijf vindt, dat kroonwiel en pignon vervangt op jouw indicatie van "klonk". Overmatige slijtage hiervan (na heel, heel veel kilometers of gebrek aan onderhoud) uit zich normaal in "huilen" van de achteras, maar is nauwelijks van invloed op de totale speling.
De prijs van deze onderdelen (vier à vijfhonderd euro?) plus nog zo'n bedrag aan arbeid is ook al een goede reden om op zoek te gaan naar een goede gebruikte as.
Je zal begrijpen, dat dit maar een algemene reactie op je vraag is, want ik weet niet eens welk type as je hebt, banjo of salisbury.
Als je googled op "revisie achteras" met vermelding van het type, vind je wel bedrijven die zich hiermee bezighouden en als je geluk hebt reageert Hans Geertse nog met een meer gericht advies.
Ook bij de bekende MG specialisten, die ook adverteren in ons clubblad, kun je goede raad krijgen.
Groet, Steef.

Re: Speling Crown Pignon

#4
Zijn de 2 koperen en 2 fiberen trust washers [anti clonc kit] vervangen? Is de cardanas [scharnier joints] gecontroleerd] ? Speling op deze geeft ook klonk geluiden.
Heb je spaakwielen, dan geeft speling op de splines in het wiel en de naaf meestal ook klonk geluiden .En bij zowel spaakwiel uitvoering of stalen wiel uitvoering kunnen
de groffe splines van de steekassen door speling [veroorzaakt doordat de moer van de naaf opsluiting lange tijd niet voldoende op het aandraai moment vast heeft gestaan.]
klonk geluiden veroorzaken. Dit aan de wielzijden van de assen. Steek assen vervangen kan dit verhelpen. Slijtage van kroonwiel en pignon uit zich meer in een zagend/zingend geluid. Zie ook de post van Steef.
En dat bij een bepaalde snelheid.Ook is een achteras zeer gevoelig voor de juiste olie. Dit uit zich ook in geluid. Mijn hier vermelde ervaringen zijn gebaseerd op Salisbury achteras.

Re: Speling Crown Pignon

#5
Zoals gemeld: alle overige speling in differentieel (Salisbury) is al opgeheven waardoor nu crown pignon als enige speling overblijft. Vervanging daarvan blijkt niet gangbaar te zijn of bedrijfseconomisch verantwoord lees ik en zie ik op internet. Ik laat het voorlopig maar zo. Wel bedankt voor de reacties, maar zoals gezegd: alle overige speling is al geëlimineerd in de aandrijflijn (ook op o.a. cardan) en in de dif zelf (zelfs nieuwe planetaire wielen). Zichtbaar, meetbaar en duidelijk hoorbaar is de speling tussen crown pignon nu (nog), valt extra op doordat gehele overige aandrijflijn nu zo goed als geheel spelingsvrij is, elke nadeel heeft zijn voordeel blijkt nu... op MGB exp.com staat ook filmpje van eigenaar die dit vaststelt na opheffing overige speling in dif en cardan: de speling tussen tandwielen crown pignon geeft ook bij wegrijden, bij lastwisselingen en ook bij wisselen aandrijfrichting voor en achteruit een hard TIK geluid bij aangrijpen in dif zelf. Is bij mij ook vastgesteld met dif deksel verwijderd met open zicht op crown/pignon en lastwisselingen. Er is geen sprake van zingend geluid overigens en geen tik geluid bij een van de wielkanten (ook allemaal vervangen en gecheckt op speling).
=> About a quarter inch play in the rotation of the input flange is considered normal daar zit mijn speling ook op, wel binnen de "norm" maar wel genoeg "play" met bijbehorend metallisch aangrijpgeluid.

Re: Speling Crown Pignon

#7
Nog een reactie mijnerzijds. Ga ervan uit, dat gezien wat je zelf allemaal al gedaan hebt, het met je sleutel vaardigheid wel goed zit. Het Haynes werkplaats handboek behandeld het crown /pignon gedeelte niet.
Waar wel de zeer uitvoerige werkzaamheden aan deze staan beschreven zijn het MGC werkplaats handboek en het MGB Repair Operation Manuel van 1978 .Er zijn volgens deze uitleg nogal wat dure gereedschappen nodig.B.V een stretch apparaat om je dif huis wat uit te rekken.Ik doe dat zelf altijd als volgt .Hang de achteras op aan het crown wiel net boven een tafel.Dan met een balkje en een vuistje op de as slaan net naast het dif huis. En zie het crown wiel is los. Natuurlijk van te voren steekassen etc verwijderen. In deze technische verhandelingen staan ook meetvoorbeelden enz beschreven.Op het crown wiel is ook een maat geetst. Meet je met de klok meer dan 0.025 mm buiten deze maat dan moet je aan de slag met terugbrengen v an de speling met dikte ringen,Collars in diverse diktes verkrijgbaar. Indien interesse wil ik deze verhandeling voor je afdrukken en opsturen.