warmte in het interieur

#1
Ik rijd nu een weekje rond in mijn MGB tourer (usa 7/1974) en het valt mij op dat de temperatuur in het vooronder best wel op loopt na een half uur rijden. De temperatuurmeter staat tussen L en N in (ik vermoed een thermostaat die al bij 74 graden opent?) en na het rijden meet ik met een thermometer na 5 minuten stilstand koelwater van ongeveer 80 graden in de radiateur. (ik heb geen koelvloeistof of expansietankje)
Ik heb de spanningsregelaar al vervangen dus ik ga ervan uit dat de meter goed aan geeft. Er zit een hitteschild op de tunnel en dik tapijt.
Ook als ik de ventilatieklep open en de kachel op defrost aanzet met de fan blijft het lekker warm bij de voetjes!

Is dit normaal voor een B? (je zit natuurlijk wel 5 cm boven de uitlaat)
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: warmte in het interieur

#7
200121 schreef:
09 aug 2020, 00:12
Ik rijd nu een weekje rond in mijn MGB tourer (usa 7/1974) en het valt mij op dat de temperatuur in het vooronder best wel op loopt na een half uur rijden. De temperatuurmeter staat tussen L en N in (ik vermoed een thermostaat die al bij 74 graden opent?) en na het rijden meet ik met een thermometer na 5 minuten stilstand koelwater van ongeveer 80 graden in de radiateur. (ik heb geen koelvloeistof of expansietankje)
Ik heb de spanningsregelaar al vervangen dus ik ga ervan uit dat de meter goed aan geeft. Er zit een hitteschild op de tunnel en dik tapijt.
Ook als ik de ventilatieklep open en de kachel op defrost aanzet met de fan blijft het lekker warm bij de voetjes!

Is dit normaal voor een B? (je zit natuurlijk wel 5 cm boven de uitlaat)
80 graden op de radiateur is een fraaie waarde, ik kom zelf bij dit weer veel hoger uit. Vermoedelijk zit er inderdaad een 74C thermostaat in, iets dat ik normaliter ook 's zomers toepas. Toevallig dit jaar niet, omdat door Corona de trip naar Zuid Frankdijk in juni j.l. niet doorging. De lettters op de wijzerplaat zijn overigens C, N en H en normaliter levert een 82C thermostaat een wijzer op de N op en een 74C net onder de N.

Kenlowe adviseert om bij het toevoegen van een electrische fan daarvan de thermostaat zo af te stellen dat dw wijzer midden tussen N en H staat. MG's kunnen beter tegen hitte dan menigeen denkt. Bij stilstand en 40 graden buitentemperatuur is het aanzetten van de verwarming op de voorruit met ingeschakelde fan een prima maatregel, waarmee altijd wel weg komt (heb dat vroeger vaak gedaan in stilstand op de hete weg).

NB Vlak boven de thermostaat voeler onder het thermostaat huis meet je snel al boven de 100C, soms 110C en op zijn best 90C.
Het enige om het interieur koeler te krijgen is een plaat tussen uitlaat en bodemplaat aanbrengen en bovendien de hele grondplaat van de B met isolerend materiaal te bedekken na het afnemen van de matten of tapijtstukken. Nog beter is isolatie materiaal aanbrengen op de buitenzijde van de grondplaat, maar dat zodanig bevestigen dat het goed blijft zitten is wel een uitdaging. Het schutbord tussen motorruimte en interieur is makkelijker vanuit die ruimte aan te brengen en de warmte van de versnellingsbak hou je buiten door de al af fabriek aangebrachte isolatiefolie om de tunnelbak heen, ook al onder het tapijt daar...