versnellingspook retainer

#1
Mijn pookje kan ik 1 cm op en neer bewegen in de vrij stand dus ik vermoed dat de veertjes ontbreken. Op de tekeningen zitten ze boven de ring en drukken ze de ring op de kogel aan de onderkant van de pook. Klopt dat? Is het gewoon een kwestie van de bouten losdraaien en de veertjes plaatsen? Of is het ingewikkelder?
MGB usa 1974 geen OD
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: versnellingspook retainer

#2
Hoi Rutger,
Is het probleem plots opgetreden of heb je nooit anders ervaren? Kun je de pook alleen links/rechts, voor/achter bewegen of ook omhoog/omlaag. Als probleem wordt veroorzaakt door de veren (afwezig of verlies veerkracht) dan kun je de pook ook omhoog/omlaag bewegen. Als dit niet zo is dan moet je het probleem zoeken in het nylon busje warme de kogelkop aan de versnellingspook in de schakelstang geleidt. Het kan ook nog zijn dat de drukplaat is versleten en niet meer in staat is om voldoende druk op de kogel te leveren.
Bij het vervangen van de veren opletten dat het "dikke" gedeelte van de borstbout door het gat in de drukplaat valt en niet de drukplaat tegen hat aluminium deel van de bak drukt. Ook niet vergeten bij montage de kogelkop van een likje vet te voorzien.
succes.

Re: versnellingspook retainer

#3
Dank Twan, het is alleen op en neer dus ik verdenk de veren. Heb de auto net een week dus weinig ervaring. Maar zitten de veren nu boven het plaatje? Dat lijkt me logisch want nu zit er speling tussen plaatje en ronde deel versnellingspook. Ik vind het raar dat het plaatje zelf niet beweegt nu, zonder de veren erbovenop. Of zitten die veren ergens dieper in het huis?
Kun je dit doen zonder de bekleding van de tunnel te halen?
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: versnellingspook retainer

#4
De 3 veren zitten bovenop het plaatje.Het plaatje zelf kan maar in 1 positie worden gemonteerd.Als je de zaak los maakt wordt alles duidelijk.Bekleding kan op zijn plaats blijven.
Als je de pook verwijderd, zie je in het vrijgekomen gat , als het goed is ook nog een messing plunjertje zitten.Dit kun je indrukken.Daarom zit er in de plunjer een veertje.
Dit voorkomt ratelen van de pook. Aan het uiteinde van de pook zit een nylon ring.
Goed opletten bij montage dat deze op zijn plaats blijft zitten.

Re: versnellingspook retainer

#7
Ik heb alles gemonteerd. Een onverlaat had onder het retainer plaatje afstandhouders geplaatst om onduidelijke redenen. Waarschijnlijk omdat de bouten te ver uitstaken.......Volgens mij zit alles nu goed, witte nylon busje zag er nog goed uit en de pook schakelt nu goed, zonder speling. Dank voor de adviezen.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA
cron