Temperatuurmeter MGA blijft hangen

#1
Tijdens een ritje in mijn MGA 1600 is de temperatuur hoog opgelopen. Naar later bleek door een scheurtje in de waterpomp is koelwater gelekt. De meter GD 1501/04 Jaeger blijft nu hangen buiten de temperatuur schaal. Wat kan de oorzaak zijn van het blijven hangen van de wijzer en is dit te herstellen? Zie foto links.
Vriendelijke groet,
Hub Gorissen

Re: Temperatuurmeter MGA blijft hangen

#2
Dat ziet er lelijk uit, de temperatuur is wel erg hoog geweest!
De temperatuurmeter is geheel mechanisch (vloeistofdruk) en de wijzer is, daar waar hij nog niet eerder is geweest, vastgelopen. Het lijkt alsof het tandwieltje van de wijzer uit de tandheugel is gelopen. Als je het zelf wilt proberen, kun je veel informatie (met plaatjes) vinden op de site van Barney Gaylord (mgaguru.com) , onder "Dash controls and instruments", te beginnen met DT-108 -Removing the safety gauge-, DT-105 -safety gauge internal mechanism- en nog enige andere.
Het is een hele aanpak met nul garantie op succes, maar dat geldt wel vaker voor onze aardige hobby. Het alternatief is, de meter compleet met sensor (niet doorknippen!) uitbouwen en opsturen aan de instrumenten dokter.
Ook op Ebay worden er enkele aangeboden (voor zeer uiteenlopende prijzen!).
Groet, Steef.

Re: Temperatuurmeter MGA blijft hangen

#4
Steef/Jonathan. Bedankt voor de info. Ik had al een prijsindicatie gevraagd bij www.Info-Instruments.nl. Deze was 95-140 Euro excl. BTW. De uitdaging is om eerst zelf (voorzichtig) te kijken. Een nieuwe Jeager kopen kost in Engeland ongeveer 300 Euro. Kan altijd nog, maar ja dat vind ik minder. Het meetprincipe was mij niet bekend. Maar de temperatuur opnemer in het koelwater ziet er nog goed uit dus zal wel de mechaniek in de meter zijn. Zal eens een kijkje nemen op mgaguru.com voor ik aan de slag ga. Heb mijn MGA pas 2 maanden en tijdens mijn tweede rit in de Limburgse heuvels is de temperatuur fors opgelopen. Bij het openen van de motorkap zag het blauw van de druppels. Gelukkig loopt de motor nog uitstekend en is de compressie nog als voorheen (4 x 9.5 bar). Ik heb de pomp gedemonteerd. Er zit een minuscuul gaatje in het gietijzeren huis. Het lijkt wel of er kool in het gaatje zit. De rest van het metaal eromheen is prima. Ga nu een nieuwe pomp kopen.
Vriendelijke groet,
Hub Gorissen

Re: Temperatuurmeter MGA blijft hangen

#5
Heb ook de thermostaat gecontroleerd. Deze gaf geen krimp bij onderdompelen in water van 100 graden. Het klepje blijft dicht hangen. Dus waarschijnlijk al een hele tijd geen juiste koeling. Gelukkig heeft mijn MGA ook een elektrische ventilator. Deze werd tijdens het rijden dikwijls ingeschakeld. Nu kijken of de koeling verbetert met de nieuwe thermostaat en de nieuwe waterpomp. Beiden heb ik al in huis en worden de komende week gemonteerd. Blijf me verbazen over de lage prijzen voor deze onderdelen.
Vriendelijke groet,
Hub Gorissen

Re: Temperatuurmeter MGA blijft hangen

#7
Mijn koelproject is met goed resultaat afgerond: nieuwe waterpomp, slangen, klemmen, V snaar en thermostaat gemonteerd. De Jaeger temperatuur meter heb ik zelf gerepareerd. Wel een klus om de plakkende rubbers en de wijzer te demonteren. Door de hoge temperatuur was de koperen bourdonbuis te ver uitgerekt waardoor de wijzer niet meer werd aangedreven. Voorzichtig terug buigen en daarna de wijzer bij 100 graden C erop drukken terwijl sensor in kokend water ligt. Werkt weer goed.
Leerpuntjes: 1) maak het wijzerplaatje niet schoon met water omdat de witte lak van de cijfers iets oplost (witte lak is na 60 jaar verpulverd).
2) Door de 4 mm dikkere bevestigingsbeugel van de dynamo op de nieuwe waterpomp liep de V-snaar scheef. Oplossing 4 mm van tussenstuk op as van de dynamo eraf zagen/vijlen. 3)Tijdens enkele proefritten blijft de temperatuur nu goed. Waarschijnlijk heeft ook de defecte thermostaat voor veel ellende gezorgd. Voor 7 Euro toch vaker gewoon vervangen.
Vriendelijke groet,
Hub Gorissen

Re: Temperatuurmeter MGA blijft hangen

#8
En nog een oplossing over verspilling koelvloeistof door het overdrukken van de koelvloeistof bij warme motor. Ik zag dat dit al eerder besproken was op dit forum (plaatsen reservoir voor opvangen koelvloeistof, dat bij afkoelen weer wordt terug gezogen). Mijn (voorlopige) oplossing: Aftapkraantje onder radiator zetten en na elke rit waarbij de motor goed op temperatuur gekomen is, na afkoelen motor koelvloeistof vullen tot net onder overloop en vervolgens dezelfde hoeveelheid aftappen via aftapkraantje onder radiator. Na 3 keer zie je dat het steeds dezelfde hoeveelheid is. Tenminste als er geen lekkage in het koelsysteem zit.
Vriendelijke groet,
Hub Gorissen
cron