Koppeling MGB grijpt snel aan

#1
Sinds kort zijn wij trotse bezitters van een racing green MGB roadster uit 1972 en zijn wij lid geworden van de MG club. We hebben al diverse probleemloze ritjes gemaakt.
Nu merkten wij afgelopen weekend dat de koppeling heel snel aangrijpt en schakelen moeizamer gaat. Zeker bij de achteruit ontkoppeld hij niet goed wat voor ratelende tandwielen zorgt. De auto maar weer snel in de garage gezet om schade te voorkomen.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en hoe dit verholpen kan worden?

Alvast dank voor jullie behulpzame reactie!

Arjan en Karina

Re: Koppeling MGB grijpt snel aan

#2
Beste Arjan,


Mogelijk is een lekkage van slave koppeling cylinder hiervan de oorzaak. Deze is goed zelf met hulp (i.v.m. ontluchten) vanaf onderzijde auto te vervangen. Controleer tevens de master koppeling cylinder. Een complete slave cylinder set is te koop bij o.a. Imparts of MG parts Benelux.

Succes.
Met vriendelijke groet
Erik Uijttenboogaart

Re: Koppeling MGB grijpt snel aan

#3
Mijn ervaring is dat de slave het veel minder vaak opgeeft dan de master, ongeveer in frequentie bij mij over 40jaar: 5x master reparatie of vervanging, 2x slave vervanging (en de 2e keer was zelfs preventief)
Slave is makkelijk te checken: de rubber cover even oplichten en kijken of er veel vloeistof achter te vinden is. Zo niet, dan is waarschijnlijk de binnenste seal in de master niet goed meer.

Die seal is zelfs met de master in situ te vervangen, maar ook weer mijn ervaring is dat een hele nieuwe unit (laten) plaatsen gewoon een veiliger keuze is. Ontluchten van de koppeling is een kunst apart!