Verhoging toerental bij warme motor.

#1
Een goede avond , allen .
de motor van mijn MG.B loopt na het starten goed stabiel bij ongeveer 800 toeren, ook bij het gas loslaten tijdens het rijden valt het toerental netjes terug ,maar na ongeveer een 15 minuten rijden blijft de motor versnelt lopen ( 1200 toeren) alleen als ik de gashendel van achterste carburateur flink terug druk dan zakt het toerental terug naar 800 toeren ,wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Gr. Wim

Re: Verhoging toerental bij warme motor.

#4
Wim, je hebt het probleem zelf al duidelijk gelokaliseerd; de gasklep van de achterste carburateur sluit niet volledig. Ook de oorzaak kan je zelf het beste vaststellen met aandacht voor de volgende punten:
    Gaskabel loopt soepel over de gehele slag?
    Chokekabel komt soepel terug?
    Gasklep asje geen overmatige speling?
    Terugtrek veer voldoende sterk? (gaskabel en chokekabel)
    Aanslag stationair afstelling.
    Aanslag verhoogd stationair afstelling.
Het leukste is natuurlijk, de de gehele afstelling en balans controle volgens het werkplaats handboek te doen, maar misschien is dat wat overdreven.
Groet, Steef.

Re: Verhoging toerental bij warme motor.

#5
Hoi Wim,
Als je de aandachtspunten van Steef naloopt moet je er uit kunnen komen. M.n. De terugtrek veertjes willen wel eens breken en verdwijnen. De gasklep en choke asjes regelmatig smeren met wat olie voorkomt het klemmen en voortijdig slijten van de asjes.
Mocht je in de buurt van Nijkerk wonen, je bent altijd welkom en dan kijken we samen even.

Groet, Henny

Re: Verhoging toerental bij warme motor.

#7
een goede avond MG liefhebbers
Na alles opnieuw gecontroleerd hebbende ,viel mij het volgende op ,nadat ik een paar jaar geleden de metalen onderdelen van de carbs heb laten galvaniseren en alles weer in elkaar te hebben gemonteerd ,is er toch speling ontstaan op het gasklepasje van de laatste carb. nadat ik de borging los had gemaakt ,kon ik de moer iets strakker aandraaien ,de borging opnieuw weer vast gezet en de gashevel en afstelhevel zaten weer goed strak op de gasklepas en na opnieuw afstellen van beide carbs reageert de zaak weer als van ouds .
Groet Wim