lege of kapotte veerbollen MGF

#1
Mijn MGF hangt rechts te laag. Ik heb vorig jaar de bollen nog op druk laten brengen dus ik vrees dat de bollen niet meer helemaal in orde zijn. Het adres waar ik dat vorig jaar heb laten doen in Zoetermeer is helaas failliet. Weet iemand een adres die de bollen kan bijvullen (liefst met stikstof) of zelfs kan vervangen of reviseren?

Alvast bedankt!
Han

Re: lege of kapotte veerbollen MGF

#5
Ik heb een nog betere oplossing gevonden voor dezelfde prijs bij MGFnTFparts in Zwaagdijk Oost. Deze vervangt de huidige bollen door gecontroleerde en gereviseerde bollen. Van deze weet je dus zeker dat deze niet lek zijn en ze zijn daarnaast geheel gezandstraald en in de menie. Alles meteen ook weer vers in net vet gezet als service vd zaak. Kan weer jaren mee. Ook zeer deskundig geinformeerd over allerhande MGF zaken. Rijdt weer geweldig. Waarschijnlijk zoals de auto uit de showroom heet. Overigens verkoopt hij ook voor vriendelijke prijs een vulapparaat voor het zelf eenvoudig bijvullen vd bollen met hydragasvloeistof. Het bedrijf heeft (nog) geen website maar is te vinden via Marktplaats en facebook. Aanrader dus.

Re: lege of kapotte veerbollen MGF

#6
Beste Han,
Met aandacht je reactie en de verwijzing naar de leverancier op marktplaats gezien en die gelezen.
Er wordt gesproken over gereviseerde bollen, de bollen zijn bij Dunlop eenmalig in elkaar geperst, tussen de twee metalen delen
(boven en onder zogezegd) bevind zich rubber.
Reviseren door uit elkaar nemen is niet mogelijk, ten tweede als je ze zou demonteren dien je ze weer in elkaar te persen en dat kan niet,
ook een nieuw rubber het rubber membraam is niet meer leverbaar.
Dan wordt er gesproen over lassen met een metalen contructie waar rubber in verwerkt is met een vloeistof erin.
Lassen met vloeistof erin gaat niet, immers de vloeistof trekt de laswarmte weg en je vloeistof wordt uiteindelijk warm.
Misschien dat de engelsen dat theetijd noemen, want het water is dan al warm.
Voor de duidelijkheid bijgaande een zijaanzicht van een open geslepen veerbol in originele staat, dat er rubber tussen de twee delen is ingesloten is duidelijk te zien.
Naar mijn idee last men er "gewoon" een nippel op en spuit de complete bol, wat ook wel een spuitbus revisie genoemd mag worden.
Ik wens je veel wijsheid bij je besluit.
Bijlagen
IMG_9307.JPG

Re: lege of kapotte veerbollen MGF

#9
Met veel belangstelling deze stukjes gelezen en wil graag mijn persoonlijke ervaring delen.
Ik heb ook de veerbollen onder mijn MGF laten voorzien van hoge druk ventielen.
Lassen is inderdaad risicovol, en de klemnippel als alternatief is een uitstekende en veilige oplossing.

Daarna met stikstof laten vullen op de voorgeschreven druk, het systeem links en rechts met de speciale vloeistof gevuld en de MGF op de juiste hoogte gesteld.
Dit alles heb ik door dhr. Peter Soons laten doen die daar uitstekend voor is uitgerust met o.a. een testbank om de van een ventiel voorziene veerbollen op lekkage te testen en een vacuum systeem om het vloeistof gedeelte zonder geknoei en luchtinsluiting te hervullen.

Het aanbrengen van de ventielen vereist geen demontage van de veerbollen tenzij er natuurlijk een lekke tussen zit.

Na een poosje nog een kleine hoogte correctie uitgevoerd met wat extra vloeistof, maar daarna rijd ik al bijna twee jaar uiterst comfortabel op hoogte in mijn MGF met dit uitstekende hydragas veersysteem.

De levensduur van de rubber (welke inderdaad niet te vervangen is) is hopelijk nog lang, want nieuwe veerbollen worden niet meer gemaakt omdat Dunlop deze machine heeft laten verschrootten (helaas). Alle rubbers zijn dus al ca 20 jaar oud :roll:

Het monteren van het MGTF veersysteem is volgens mij ook niet zonder risico daar er dan extreme krachten op het chassis komen dat daar niet op ontworpen is.

Kortom: pas op met lassen en met het vervangen van het systeem door het TF systeem en informeer naar de mijn inziens veiligere methode van Peter Soons.

Re: lege of kapotte veerbollen MGF

#10
Heb nu de ""MGF FULL HYDRAGAS SUPLEX DESIGNED SUSPENSION KIT GENUINE X PART 2019 UPGRADE"" op mijn F laten monteren ziet er goed uit,
goed in hoogte afstelbaar (moet dat doen na ca 1500 km) en nooit meer bijvullen.
Ik neem aan dat die niet hetzelfde is als de TF upgrade is van Mike Satur.
Zal mijn ervaringen tzt delen

De vering voldoet prima , echter de daarbij geleverde schokbrekers zijn de slechtste die ik ooit ben tegengekomen
met een paar nieuwe gaat het wel beter,
Laatst gewijzigd door Juul van der Lugt (040105) op 19 jan 2020, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: lege of kapotte veerbollen MGF

#11
Beste Rob en 170005,

Jammer dat er geen naam bijstaat. Wat verbergt u?

Het spijt mij u te moeten informeren dat u duidelijk geen kaas heeft gegeten van wat u hier vertelt. Hierdoor geeft u de lezer een verkeerde voorlichting ook al vertelt u dit vanuit uw eigen optiek.

1. Rob dat u de veerbollen van MGFenTFparts een "spuitbus revisie" noemt zegt genoeg aan wie u hier de voorkeur geeft. Blijf aub objectief en plaats geen onzinnige naambedenksels voor iemand anders zijn product.
Juist Peter Soons spoot de veerbollen in zijn eerste batches niet waardoor de roest gewoon verder zijn weg kon banen. Nu spuit hij ze inmiddels net als MGFenTFparts al deed ook. Heeft Peter Soons dan nu ook ineens spuitbusrevisie bollen?

2. Lassen is niet risicovol wanneer dit professioneel wordt gedaan met een speciaal koelende vloeistof waar een beetje lasser wel mee bekend is. Hierdoor beschadigd het rubberen diafragma niet. De blindklinkmoer of zoals u het noemt "klemnippel" als alternatief is nou niet echt een "uitstekende en veilige oplossing". Daar deze wel eens willen lekken of los willen schieten. Daarom brengt Peter Soons ze juist ook 24 uur onder druk om er maar "zeker" van te zijn dat dat niet gebeurd wanneer ze al gemonteerd zijn. Lassen is dus wel de beste en meest stevige optie. Zo ook geaccordeerd door de meest bekende MGF/TF modificator in het Verenigd Koningkrijk Mike Satur. Google die maar eens en leg hem deze casus gerust voor. Ik heb dit ook in een persoonlijk direct schrijven van hem.

3. De rubberen diafragma's worden al even weer gemaakt en na uitvoerig testen worden deze nu ook geleverd door dit bedrijf: https://hydragasandhydrolasticservice.com
Dus u weerhoudt de MG leden van deze informatie.

4. Nu het laatste punt, zoals u (170005) omschrijft wat volgens u het betere alternatief is (mbt de TF suspensie conversie set) omdat er "extreme krachten op het chassis worden uitgeoefend" geld dit óók voor de veerbollen. Hoe is het dan in alle redelijkheid uit te leggen dat Peter Soons gewoon gaten van zo'n 5á6cm boort in het chassis (zie foto bijlage)
Peter Soons booroplossing
Peter Soons booroplossing
en dat juist in de buurt van de schokbreker? Om op deze manier de voorste bollen toekomstig weer sneller te kunnen voorzien van stikstof? Hij doet dit alleen omdat hij zijn "klemnippels" aan de voorkant van de wagen in tegenstelling tot alle andere bedrijven in het Verenigd Koninkrijk niet aan de zijkant maar bovenop de veerbollen plaatst. (wat bij maximale uitslag ook niet beduidend handig is al gebeurd dat zelden) De gelaste vulnippel aan de zijkant is minder diep en raakt het diafragma niet. Tevens is de veerbol goed bij te vullen en is er genoeg bewegingsruimte om een stikstof navulslang aan te kunnen sluiten. Het is om die reden dat dit ook zo wordt gedaan door al die andere bedrijven.

Ik hoop dat de door Peter Soons gemodificeerde chassis niet gaan scheuren op de geboorde plekken laat staan dat hij op deze wijze het momentum creëert dat het daar direct kan gaan roesten.

Het is maar wat men wil en gelukkig is alles een vrije keuze.

Dit gezegd hebbende, laat je niet door zelfvernoemde experts bang maken maar doe een objectief onderzoek. Dan rest mij te zeggen, veel keuze- maar vooral rij plezier met de MG's want juist daar zijn ze voor bedoeld! 😉👍

Fijn weekend iedereen.

Mvg, Richard
Mijn naam staat er wel bij itt persoon 170005

Re: lege of kapotte veerbollen MGF

#12
Pfff, wat een verhalen allemaal...

Een jaar of 6 terug heeft Rob Bell een artikel op zijn website (mgf.ultimatemg.com) geplaatst over dit onderwerp. Niemand deed dit op dat moment, bijna niemand had het ooit eerder geprobeerd. Destijds heb ik uit zijn indicatief verhaal een plan opgemaakt en onder eigen regie uitgevoerd. Nu na meer dan 4 jaar ben ik toe aan het bijvullen van mijn bollen, er gaat Stikstof bij, geen vloeistof. Ja het zwakke punt blijven de rubber membranen maar dat komt ook onder controle.

Ja je kunt de Suplex oplossing of de veeroplossing van Mike Satur proberen. van de eerste weten we dat de eerste kwaliteit absoluut echt slecht was, het is te hopen dat dit beter is geworden. Mike telt zijn verkochte units (ca 150 oktober 2019) op facebook. ik heb geen idee hoe dit rijdt, voor een tochtje met de club op een zondagmiddag zal het prima zijn, maar kom, de F is een sportieve auto, ik gebruik hem dan ook zo! Kan zo'n set daar dan aan voldoen?

Echter ik ben echt wel bang voor scheuren in de wielophanging, niet voor, zoals op het bovenstaande plaatje, maar wel achter, daar waar met aftermarket schokdempers die te hard zijn afgesteld de boel ook veelal scheurt.......
Overigens hoeft dat gat aan de bovenzijde helemaal niet. Om de bollen goed te vullen kun je ze beter onder de auto uit nemen en in 1x alle 4 op ca. 20 bar vullen. Als de auto op zijn wielen staat is dat veel lastiger. En weet jij de beste druk dan? die is niet gespecificeerd.

En lassen aan de bollen? Ooit gehoord van hardsolderen?
Allemaal leuk en aardig, ik ben bang dat we over een jaar of 10 weten wat een goede en wat een minder goede oplossing was voor deze uitdaging. Een van de vele die een F-je kan bieden.

Re: lege of kapotte veerbollen MGF

#13
Ook mijn MGF is toe aan werk aan de veerbollen. De reacties hierboven lezend gaat mijn voorkeur uit naar het veerbollen-systeem en niet de conventionele dempers. Ik zie dat de meningen verschillen welke uitvoering van de bollen het beste is. Heeft iemand inmiddels wat meer ervaring opgedaan met het systeem Soons, het systeem van MGFenTFparts of het systeem van Cowa?

Re: lege of kapotte veerbollen MGF

#14
De eerste bollen die ik vervangen heb, heb ik in eigen beheer aangepast, gewoon kennis op doen door op de verschillende sites te lezen en, dat heb je als je al meer dan 20 jaar internationaal een MGF rijdt, praten met mensen met ervaring. ik heb de gas aansluitingen met hardsoldeer laten plaatsen om zo de warmte-inbreng te beperken. door de beperkte kennis hebben wij destijds gekozen voor 1/4" Schrader aansluitingen.
Nu is bij bijna alle anderen de maat 1/8"standaard geworden zodat ik moeilijker N2 kan laten bijvullen, vandaar dat ik nieuwe heb laten plaatsen.
Ik denk dat er weinig verschil is tussen de aanpak van Cowa of van Youri. Gaten boren in het binnenspatbord zou ik nooit en te nimmer doen! Niet omdat ik nu zoveel om originaliteit van de auto geef, het is mijn auto van een merk wat door een man is opgericht die begon met modificeren van andere merken. Ik heb echt geen goed gevoel bij een gat zo dicht bij de wielophanging. (kan best zijn dat dit werkt voor een F die netjes 60km/h op een dijkweggetje tuft, ik gebruik mijn F iets anders. O ja, conventionele vering hoort op een TF! ;) Dat is voor mij een heel andere auto.

Kasper: MG 1996 / MGTF 2005 / MGCGT 1968
cron