Welke soort of type antenne?

#1
Onlangs een oldtimer radio gekocht ,een Blaupunkt uit 1965 , bij de verkoper prima ontvangst ,maar na het inbouwen in mijn MG. B 1964 Plus aan massa ,kreeg ik geen goede ontvangst .
Mijn vraag is welke antenne moet ik gebruiken om dit te verbeteren ,ik heb een antenne
onder het dashbord gemonteerd maar met deze oplossing geen goede ontvangst , nu is mij vraag weet iemand een goede oplossing hier voor ,of is het toch beter een lange antenne op het spatbord ?

Re: Welke soort of type antenne?

#2
Hallo Wim,

Een autoradio uit 1965, is mooi voor de MG, maar zal nooit een fatsoenlijke ontvangst geven zoals we dat heden gewend zijn. Ook zeker niet in een MG uit die tijd. Een antenne onder het dashbord zal het nog meer verstoren, zeker als je een stalen dashbord hebt. Ik zou zelf nooit een gat maken voor een grotere antenne, wat je wel kan proberen is de antennedraad te verlengen en onder je kapje te spannen, de totale lengte voor goede fm ontvangst is ongeveer 1 meter, buiten de coaxkabel. Mocht hij het dan redelijk doen, kan je altijd nog een grotere antenne monteren, die zijn online nog wel te koop.
Gr Co Hageman

Re: Welke soort of type antenne?

#3
Hallo Wim.
Gezien de ingangs gevoeligheid van een autoradio (zelfs een Blaupunkt) uit 1965 en het ontbreken van een actieve storings onderdrukker, is het niet alleen beter, maar zelfs noodzakelijk, een min of meer rechtopstaande (telescopische) staafantenne van 80 cm op de carrosserie te plaatsen.
In principe is de beste plaats zo hoog mogelijk, zo ver als mogelijk weg van de ontsteking, binnen het bereik van de antennekabel (zonder verlengkabel). Dus op het linker voorscherm, of bij een GT voor op het dak.
Een autoantenne is een verticaal gepolariseerde antenne met als basis de metalen carrosserie van de auto; liggend zal de antenne niet functioneren.
Een antenne binnen de metalen carrosserie geplaatst, wordt voledig van ontvangst afgeschermd.
Afgezien hiervan is een radio van 4 of 8 Watt in een open auto niet zo'n goed idee, bij mij heeft ie louter een cosmetische functie.
Ook een mooie verchroomde (moeilijk te vinden) of r.v.s. telescoopantenne op het voorscherm misstaat niet op een klassieker.
Groet, Steef.

Re: Welke soort of type antenne?

#4
Mensen, bedankt voor de reactie ,ik ben er erg blij mee met het meedenken van iedereen.
Rest mij nu nog de vraag , kan iemand mij adviseren, welke goede kwalitatieve antenne ik zou moeten kopen en zou dat eventueel een elektrisch uitschuifbare kunnen zijn of wordt dit een te moeilijke aansluiting in verband met de plus aan massa aansluiting ?

Re: Welke soort of type antenne?

#5
Een elektrisch uitschuifbare antenne op een plus-aan-massa auto is een lastige zaak.
Motorantennes bestaan in twee uitvoeringen, half-automatische, handmatig te bedienen met een schakelaar en vol-automatische, aangestuurd door een plus signaal uit de radio.
Vol-automatische worden nog wel in de automaterialen handel aangeboden (Hirschmann hit auta 2050), maar zou voor plus-aan-massa aangepast moeten worden. De plusdraad en de massa aansluiting moeten worden gewisseld en er moet vanuit de radio een geschakelde plus worden geknutseld voor de omhoog/omlaag aansturing; alles kan, maar het vereist wel enige elektrische vaardigheid. Ook de montage van een motorantenne op een MGB voorscherm vergt wel enige inspanning (en kleine handjes) want de onderzijde moet stevig worden ondersteund, anders wordt het montage gat in het scherm te zwaar belast, met roestvorming als mogelijk gevolg. 
Voor zo'n gering belang zou het mij teveel moeite zijn.
Gewone telescoop antenne's zijn nog volop in de handel verkrijgbaar. Met een verstelbare montagekop kan je hem mooi rechtop zetten.
Groet, Steef.

Re: Welke soort of type antenne?

#7
Wat mij niet duidelijk was is of die Blaupunkt uit 1965 alleen AM of ook FM ontvangst heeft. AM wordt inmiddels niet meer gebruikt en over een paar jaar gaat FM er ook uit t.b.v. DAB+ oplossingen.
Als er nog een goed werkende FM band op zit zou je voor een paar jaar plezier een simpele, uitschuifbare staaf antenne kunnen monteren; ik ben daar ooit zelf ook mee begonnen. Helaas leverde vandalisme me een gebroken unit op en bij het kiezen voor een kortere, soepele versie werd dat uiteinde er ook af gedraaid en gestolen. Kortom toen maar een halfautomaat uitschuiver gemonteerd onder het linker spatbord. Die plek zit relatief dicht bij de radio en dus ook bij de storingsbron, de ontsteking. Gelukkig had mìjn AM FM radio van Philips uit 1973 een chip die deze storingen effectief onderdrukt. Dat laatste zal die Blaupunkt niet bezitten.

Ik weet niet of die halfautomaten met motoraandrijving nog leverbaar zijn, bijna alles is volautomatish tegenwoordig en worden uit de autorradio bestuurd, ook al een functie die deze radio's veel later pas kregen.
Een plek voor een staafantenne ergens achterop is een plek die theoretisch beter lijkt omdat het verder van de storende ontsteking verwijderd is, maar de coaxiale kabelverlenging die je dan nodig hebt verzwakt het antenne signaal weer, dus wellicht gaat daarmee die winst weer verloren. Sowieso moet je de mantel van de coaxkabel naar de antenne toe alleen op de radiozijde aan aarde leggen anders krijg je extra stoorsignalen.

Zelf heb een halfautomaat waarvan de coaxkabel aan de antennezijde vrij van massa is en het signaal is sterk genoeg. Zie bijgevoegde foto van de radio en de bedieningsschakelaar voor de motor naast de hazardswitch.
AMFM autoradio met motorschakelaar
AMFM autoradio met motorschakelaar
Van de antenne heb ik alleen foto waar je uit de verte ziet waar hij ingetrokken linksvoor zit
zie de antenne linksvoor op de B
zie de antenne linksvoor op de B
PS Heb je al eens gekeken wat die radio doet als je hem bv via de cigarettenaanstekeraansluiting even aansluit en met een uitgetrokken staafantenne en lopende motor op een FM station zet? Bij een klassieke ontsteking met punten mogen de bougiekabels een lage weerstand hebben in combinatie met zgn weerstandsbougies zoals de NGK BPR6ES. Zoiets stoort nèt wat minder op de FM band. Ooit kon je metalen bougiekappen kopen waardoor de stoorsignalen terplekke werden afgeschermd (die interne weerstand van de bougie ad 5 kOhm schermt dat ook af), maar volgens mij bestaat die bromfietsopzet niet meer
cron