klepseals vervangen

#1
beste medeleden,
de motor van mijn B bj 70 eur. versie gebruikt best wel wat olie (1 ltr op 1500 km) dus ik heb het plan opgevat om de klepseals te gaan vervangen. Bij een Volvo B18-B20-B30 (allemaal motoren uit de jaren 60-70) is dat eenvoudig zelf te doen zonder dat de kop gelicht hoeft te worden. Ik doe dat als volgt; een hevel gemaakt met een groot gat en een klein gat, je borgt de hevel dmv een bout in de kop en je drukt de veer naar beneden met het grote gat, via het bougiegat de klep tegenhouden met een gebogen schroevendraaier. Je kunt zo eenvoudig de rubbertjes vervangen. Nu wil ik dat op de zelfde manier doen bij mijn MGB blok alleen dat lukt niet om dat de klep die ik tegen wil houden ook mee naar beneden gaat. Heeft iemand ervaring op dit gebied hoe ik dat zelf kan?
groet,
Johan.

ps ik denk dat het motortje nog nooit uit elkaar is geweest. Hooguit zijn er geharde klepzittingen geplaatst zelfs dat is niet bekent.

Re: klepseals vervangen

#4
Houd de kleppen op zijn plaats met perslucht.
Volgens mij zijn er lucht nippels met schroefdraad te koop die in het bougie gat passen.
Let er ook op dat de druk ook kan worden afgelaten.
Krukas borgen door auto in de versnelling en handrem aan.
Dit als voorbeeld.Er zijn meerdere mogelijkheden.
Vorig jaar is dit draadje ook aan de orde geweest

Succes
Hans Geertse

Re: klepseals vervangen

#5
Als alternatief voor perslucht kan je een gevlochten nylon koord voor een deel in de bougieopening voeren en dan door de zuiger omhoog te bewegen via dit koord de klep tegen de kop aandrukken.
Ik vond het een knap vervelend karweitje overigens en het eerste hulpstuk voor het indrukken van de klepveer en het verwijderen van de zgn collets die ik gebruikte ging al snel defect. Een tweede exemplaar, zie de bijgevoegde foto deed het iets beter, maar de onderste grijper wilde wel steeds van de veren afspringen, dus daar heb ik wat op moeten verzinnen. Een andere set leek me vele malen beter, maar die was me te prijzig (tweede foto). Je hebt ook nog veel duurdere "slagtypes" die in één keer bij een klap erop de veer indrukken en tegelijkertijd de collets verwijderen of plaatsen. Hier heb ik géén foto van...

PS Weet dat je volgens sommigen alleen klepseals op de inlaatkleppen moet zetten, maar ik heb ook de uitlaatkleppen maar gedaan. Je heb er twee types seal voor: rondafsluitende (derde foto) of parapluie type
eerste type
eerste type
valve spring compressor.jpg (8.2 KiB) 4546 keer bekeken
tweede type
tweede type
IMG_20160420_200002.jpg (37.29 KiB) 4546 keer bekeken
rondafsluitende klep seals
rondafsluitende klep seals
DSCN1711.JPG (30.19 KiB) 4544 keer bekeken
PS2 Niet om je van deze klus af te houden, maar mij heeft deze ingreep geen lager olieverbruik opgeleverd en met 1 liter op de 1500km was ik ooit hardstikke blij geweest, op het eind zat ik op het dubbele daarvan!
Het schijnt dat de B blokken na zo'n 80.000 km sowieso meer gaan gebruiken en daarom ben ik maar overgegaan naar de aanschaf van wéér een ruilmotor, die voorlopig geen of wel zéér weinig olie verbruikt

Re: klepseals vervangen

#7
960418 schreef:
29 jun 2020, 11:14
Een olie verbruik van 1 : 1500 is nog niet schrikbarend hoog. Voor dat je veel moeite doet zou je kunnen overwegen on 20 W 60 olie te gaan gebruiken. Kijk wat daarvan het resultaat is.
Die 20W60 ik ook een tijd gebruikt en op het laatst heb ik ook een olietoevoeging van Toralin genaamd "prima compressie" bijgevoegd, die verdikt de olie ook enigszins, zie
https://toralin.nl/prima-compressie.htm ... jBEALw_wcB (Die bracht mijn olieverbruik ooit voor een tijdje terug van 1 op 800km naar 1 op 1000-1200 km)

Het enige minpunt van die 20W60 olie is dat die zo langzaam in het carter terugzakt dat een betrouwbare olieniveau meting op de peilstok pas na 3 dagen stilstand bereikt wordt...

PS Jarenlang verkocht Brezan die 20W60 olie onder de "Classic" naam in 5 liter hoeveelheden tegen een lage prijs. Helaas ging eerst de 5 liter eruit en bleef de 1 liter als enige over nu is alles daar inmiddels weg.
20W60 olies die nog wel verkocht worden komen van de bekende Engelse fabrikanten als Duckhams, Penrite, Miller (niet Castrol helaas) .... Maar tegen forse prijzen dat wel.

Re: klepseals vervangen

#8
mijn bedoeling was om komende winterperiode de klepseals te gaan vervangen. Maarrrr er heeft zich een serieus probleem voor gedaan. Vorige week nog een mooi ritje gedaan en op terugweg plots een blauwe walm achter de auto en steeds beroerder lopen. Deze week de motorcompressie getest en wat blijkt bij cylinder 2 geen compressie het vermoeden is dat van die cylinder de zuigerveren gebroken zijn. De motor eruit getakeld en open gemaakt en inderdaad bij cylinder2 zijn alle zuigerveren gebroken sh..... Dat wordt een revisie ipv klepseals vervangen. De zuigers die er nu in zitten hebben de code 030 in gegraveerd. Past hier nog een overmaat zuiger in? Mijn vraag is het toeval dat er zomaar zuigerveren kunnen breken?

groet Johan

Re: klepseals vervangen

#10
Zo gisteren de motor opgehaald bij het revisiebedrijf. Het moest een complete revisie worden. Dus alles is inwendig weer nieuw. Even een rib uit mijn lijf en we kunnen weer jaren met onze B toeren. Mijn vrouw zei dit is toch wel echt het laatste wat er aan gerepareerd moest worden he? Jazeker zei ik....
Groet, Johan