123 ontsteking flucteert

#1
Mijn 123 ontsteking geeft bij stationair en ook constant verhoogd toerental af en toe een late vonk. Zeg maar na 5/6 vonken gaat hij een 8 graden latere vonk geven. Waargenomen met stroboscoop. Dat verbaast me omdat dit, de vervroeging, stabiel dient te blijven bij het dezelfde toerental en de bougie “spaart” niet de vonk op. Zeker bij elektronische onsteking verwacht ik dit niet. Iemand idee? Vacuüm bij stationair eraf doet hij dit ook. Dus af en toe een latere ontsteking op cilinder 1, en de andere ook overigen (regelbare stroboscoop waargenomen). Let op, is dus niet verbranding maar vonk...

Re: 123 ontsteking flucteert

#3
Door de hedendaagse benzine zal het ontstekingsmoment anders liggen als in de instructies is omschreven. Probeer eens eerst als volgt;
Start de warme motor en draai de verdeler zodanig tot het hoogste stationaire toerental is bereikt. Draai de verdeler dan terug zodat het toerental iets lager is. Zet de verdeler weer vast en maak een proefrit. Heel simpel maar effectief.
Mocht 't dan nog niet goed zijn, controleer of de verdeler stand van de 123 op de juiste afstelling staat c.q. zet 'm een punt hoger of lager.

Succes

Re: 123 ontsteking flucteert

#4
Hallo Sander, ik heb wel eens gelezen dat dit een standaard probleem van de 123 is waarbij de processorsnelheid niet voldoende is om dit te corrigeren. Je hebt gelijk als je zegt dat dit niet hoort maar kan alleen opgelost worden door 123. Dit is een van de redenen waarom ik met CSI ignition rij ;)

Gr,
Paul
MGA........live it, life's too short not to

Re: 123 ontsteking flucteert

#8
Heb persoonlijk de zelfde ervaring gehad. Op onderzoek uit geweest en meer mensen gesproken met de zelfde ervaring. Uiteindelijk iemand gesproken die mij vertelde waar dit vandaan komt. De standaard Bobine vervangen door b.v. een Bosch wordt sterk aanbevolen bij de overstap naar een elektronische ontsteking, dit geldt ook voor de bougiekabels als je nog de standaard gebruikt maar zijn niet de veroorzaker van dit probleem.

Ieder mag/moet natuurlijk doen wat hij zelf vindt maar ik heb gekozen voor een CSI ontsteking

Gr,
Paul
MGA........live it, life's too short not to

Re: 123 ontsteking flucteert

#9
Ik heb een nieuwe sportcoil, de bekende gele versie die de meeste mgb’s hebben. Ook siliconen HT kabels. Ik heb een nieuwe vervangende 123 getest die vertoonde hetzelfde gedrag. Leenapk gebeld maar die goede man heeft er geen verstand van, is een dozenschuiver. Hij rijdt er overigens goed op, alleen zo jammer van die 1/8 mistiming, is niet optimaal. Nog een paar kenners gesproken die beweren dat 1,2,3 een ondoorgrondelijke eigen (bij]sturing heeft. Ach ja, het is net Volkswagen, daar noemen ze zoiets een producteigenschap.