Koppelingspedaal MGTF

#1
Rij nog niet zo lang een MGTF (bouwjaar 2005). Prima auto, maar het koppelingspedaal bevalt mij niet echt. Het contactvlak zit voor mijn voet iets te laag, bij een gemiddelde voetmaat, en ik trap de achterkant van het pedaal in de vloerbedekking. Gevolg: ik schiet met mijn voet bij het intrappen weleens over het contactvlak heen en de vloerbedekking gaat op den duur kapot. Vreemd genoeg wordt het laatste probleem soms door monteurs herkend, maar door anderen totaal niet. Mijn vraag: is aan de positie van het koppelingspedaal iets te doen, bijvoorbeeld kan het contactvlak niet wat hoger gezet worden? Ben zeer benieuwd naar ervaringen op dit punt van anderen. Dank alvast.
Jan van den Engel, Willemstad NB.

Re: Koppelingspedaal MGTF

#2
Beste Jan, nadat mijn MGF een drie jaar geschorst opgeslagen had gestaan was mijn koppeling een soort van aan/uit knop geworden.
Er laag boven het tapijt, een keer laten ontluchten en men vertelde dat wanneer het terugkomt er een van de twee, of wellicht beiden
koppelings cilinders (een bij de pedalen en een bij de motor) vervangen zouden moeten worden.
Het probleem kwam terug van de lage koppeling en de cilinder bij de motor is vervangen door de garage, incl. montage een bedrag
van ongeveer Euro 185,00 voor zover ik me herinner.
Die cilinder is gemakkelijk bereikbaar en de meest voorkomende die stuk gaat.
Het is een bekend probleem volgens de garage, zeker waneer een auto langere tijd niet of weinig is gebruikt.
m vr gr Rob

Re: Koppelingspedaal MGTF

#3
Beste Rob, dank voor je reactie.
Als jij het hebt over "lage koppeling" bedoel je dan laag boven het tapijt/de vloerbedekking? En de oorzaak zou kunnen liggen aan de cilinder bij de motor? Kun je mij uitleggen hoe die cilinder tot een lage stand van het pedaal kan leiden?
Volgens mijn garage zou de veer van het pedaal nog in orde zijn. Ik hoor graag nog een keer van je.
Met vriendelijke groet,
Jan

Re: Koppelingspedaal MGTF

#4
Het heeft niets met veer van koppelingspedaal te maken, er komt via de cilinder lucht in het systeem en daardoor
wordt de werking van de koppeling "laag", tenminste zo ervaar je het met rijden.
Vanaf je pedaal gaat er een hydraulische lijn naar de motor en bak achterin, twee cilinders erin
een bij de pedalen (gaat niet vaak stuk) en die achter op de bak, die gaat meestal stuk.
Dat was mij reeds lang bekend van het remsysteem van de MGB, maar bij de F/TF komt het ook voor bij de koppeling,
doordat bij niet/weinig gebruik de cilinder niet van zijn plaats komt ontstaat daar een oxidatie,
bij MGB's werd dan de boel weleens uitgehoond en een nieuwe set gemonteerd, maar met aarbeidsloon
van nu plaatst men bij de MGB gewoon een nieuwe hoofdremcilinder, dat het bij de F/TF ook voorkwam wist ik niet tot
ik er begin zelf ook achterkwam na de lange winterslaap van mijn F.
Terzijde de koppeling van de F/TF is altijd laag en een korte slag vergelijken met andere auto's.
Ik heb het laten doen bij Heinz autoservice in Maassluis, XP dealer en MG specialisten.
Benader hun eens en rijd er eens langs voor hun opinie.
Je geeft aan dat je de TF pas kort bezit, wellicht heeft de auto ook langere tijd stilgestaan of is niet veel gebruikt.
m vr gr

Re: Koppelingspedaal MGTF

#5
OK Rob, dank voor je uitleg. Ik zal je advies (garage Heinz Autoservice) eens opvolgen en kijken wat zij zeggen. Ik had zelf nog bedacht dat ik de lage stand van het koppelingspedaal zou kunnen corrigeren door het pedaal te demonteren en iets in te korten. Zodat hij wat hoger boven de vloer komt te staan. Ik zal de genoemde garage dat ook eens voorleggen.
Vriendelijke groet,
Jan

Re: Koppelingspedaal MGTF

#7
Leuk dat je reageert Rob.
Probleem was de lage positie van het koppelingspedaal, zodat mijn voet er wel eens overheen schiet. Vooral vervelend tijdens filerijden. Ik ben bij Heinz Autoservice geweest. Vorig jaar al. Er is een nieuwe koppelingscilinder (bij de motor) gemonteerd en dat hielp iets (koppelen voelde iets lichter). Verder geen aanpassingen. Ik raak eraan gewend.
cron