Re: Toerenteller & richtingaanwijzers

#3
Beste Pieter,

De clignoteur met de richtingaanwijzers alsmede de toerenteller krijgen hun stroom middels het "groene circuit. Dit circuit komt na het contactslot en loopt via een van de zekeringen (wit via zekering naar groen). Dit is het zwaarst belaste circuit, Jouw probleem wordt denk in veroorzaakt door een spanningsval op moment dat je de richtingaanwijzers inschakelt. Verwijder eens de clignoteur (recht onder dashboard naast ruitenwissermotor) en probeer het nogmaals. Blijft je toerenteller werken, maak dan alle verbindingen met een groene kleur schoon en vervang eventueel de (defecte)clignoteur.

Geef even het bouwjaar van jouw auto door.

Succes, Henny

Re: Toerenteller & richtingaanwijzers

#4
Beste Pieter,
Een intermitterende elektrische storing is altijd een uitdaging.
Bij een MG wordt dan al gauw beschuldigend naar de massa punten gewezen.
Het is echter onwaarschijnlijk dat gelijktijdig op drie plaatsen, voor, midden en achter in de auto de massapunten in het ongerede zijn geraakt.
Voor een gerichte diagnose is het noodzakelijk uit te gaan van een stabiele situatie, in dit geval: contact aan, motor loopt, richtingaanwijzer naar rechts, de toerenteller staat op nul en de richtingaanwijzer lampjes knipperen of branden niet. De rest werkt goed.(?)
Zoals gezegd is een massa fout onwaarschijnlijk en kijken we naar de plusaansluiting.
De enige exclusieve plusverbinding die de toerenteller en de richtingaanwijzer flasher (via de hazard schakelaar) gemeen hebben zijn de groene draden op een 9-pens stekker verbinding bij de stuurkolom onder het dashboard. Daar verder alles werkt, zou hier de onderbreking moeten zitten. Voor het gemak ga ik er maar vanuit dat je de schakelaar van de kachel blower niet hebt geprobeerd, want die zit op dezelfde draad als de toerenteller en zou het dus ook niet doen.
Als je met een voltmeter of spanningzoeker deze theorie volgt moet je de fout kunnen vinden.
Een moeilijkheid is echter wel, dat elke aanraking van de bedrading de onderbreking kan herstellen. Het verschil tussen net-wel en net-niet kontakt is namelijk nul.
Dit verhaal geldt voor het elektrisch schema van een laat model MGB (rubber bumper)met US specificaties.

Veel plezier, Steef.

N.B. Om het simpel te houden kun je ook de twee 9-polige stekkers bij de stuurkolom losnemen en met kontaktreiniger behandelen (op hoop van zegen!).

Re: Toerenteller & richtingaanwijzers

#5
Een opmerking in meer algemene zin en even los staande van chrome versus rubber bumper en vroeg of laat model MGB: het verdient sowieso aanbeveling om met enige regelmaat de diverse "bullit" connectoren te inspecteren, te reinigen en zonodig te vernieuwen. Ik neem om de zoveel jaar twee doosje enkele en dubbele female bullits mee van de Onderdelendag in Houten en ga elk jaar wel langs een aantal ervan in de wagen.
enkele en dubbele bulllit connectoren
enkele en dubbele bulllit connectoren
Lucas snaps.jpg (2.94 KiB) 1025 keer bekeken
Merkwaardig genoeg ben ik op die op de wissermotor na nooit een defecte connector tegengekomen en dat wisserexemplaar deed dat alleen na demontage en het terugplaatsen van die motor. Ook hier hielp wat contactspray om de verbinding te herstellen.

Tweede opmerking: anders dan menigeen stelt is het gebruik van een (digitale) multimeter bij het foutzoeken niet zo handig. Veel makkelijker is een testlampje in een penvormige houder. Met de aardclip aan massa van de wagen en de punt op een connectorplek heb je meteen duidelijkheid.