olieverbruik

#1
Ik ben met m'n MGB naar Zuid Frankrijk geweest. In het totaal heb ik zo'n 3200 km gereden. Ik heb 3 Liter olie moeten bijvullen. Opvallend was dat het meeste olieverbruik op de autosnelweg was, waar ik gemiddeld 2500-300 toeren heb gedraaid. Nooit blauwe rook gezien. Tijdens mijn verblijf, waar ik korte ritjes heb gemaakt, ook door de bergen, bleek het olieverbruik vrijwel nihil. De auto heeft het verder perfect gedaan bij buitentemperaturen van soms meer dan 35° C. Twee vragen:
1. is 3 liter olie op 3200 km normaal ?
2.waardoor vooral verlies op de lange ritten ( tolwegen)?

Alvast bedankt.
Rene

Re: olieverbruik

#4
Hallo Rene,

Jouw olie verbruik is wellicht wat aan de hoge kant. Er zijn al meerdere berichten op dit forum aan gewaagd. Veelal zit het probleem in olie lekkage langs de zuigerveren of langs de klepsteel afdichtingen. Als de compressie in jouw motor verder goed is dan is de laatste vaak de oorzaak. Beste oplossing is dan om de klepsteel afdichtingen te vervangen. Echter het is de moeite waard om eerst een additief te proberen. Ik heb met mijn MGB het zelfde probleem gehad. Ik heb een blikje Wynns Supercharge toegevoegd en heb een mooie rit naar Engeland gehad. Via Calais door de tunnel en in de UK natuurlijk kleine weggetjes. Dus een mooie afwisseling van snelweg en kleine wegen, en daarmee ook verschillende belasting van de motor. In totaal is er een kleine 1600 km gereden en het olie verbruik is terug gebracht naar ca 1 liter op de 10.000 km. Was er zelf ook van onder de indruk, dit heeft voor mij een verbetering gegeven van een factor 10. Het zijn de kosten niet en mi de moeite van het proberen waard.

Mvrgr, Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: olieverbruik

#5
Is mee te leven.

Wat mogelijk helpt.

Klepsteel seals[hoedjes] van de MGC monteren.
Daarvoor moet de kop eraf.Indien nog niet gedaan gelijk ombouwen op loodvrij.
Er zijn ook hulpstukken te koop waardoor de kop kan blijven zitten.Wel een compressor nodig.

Overgaan op olie dikte 20W60. Dit helpt altijd.

Hans Geertse

Re: olieverbruik

#8
Een MGB motor had deze hoedjes niet standaard,maar was uitgerust met o ringetjes rond de klepsteel om het olie
verbruik via deze in goede banen te leiden.
De MGC motor had de klephoedjes standaard ,maar deze passen ook kwa maatvoering op de B motor.

Zal proberen info te verstrekken over het hulp stuk.Even geduld.
Is al eens eerder aan de orde geweest op het forum.

Hans Geertse

Re: olieverbruik

#10
Heb in een ver verleden van een bevriende garagist eens een klepveerlichter
gebruikt zonder demontage van de cilinder kop, om klepveer hoedjes te monteren.
Dat is toen zeer goed gelukt.

Heb er twee gevonden
Midlock klepveerlichter universeel toepasbaar.€89
Force klepveerlichter /spanner €21

Denk dat er wel iets aan vermaakt/aangepast moet worden voor de B motor.
Wat wij ook deden was de motor in de compressie slag zetten van de cilinder met de te behandelende kleppen.
Van daar de compressor.Cilinder op druk zetten met perslucht. Dit om te zorgen dat de kleppen
bovenin blijven staan.
Er zijn hulpstukken die in het bougie gat passen.met lucht aansluiting.
Anders oude bougie vermaken of defecte compressie meter ombouwen.
Voordeel hiervan is dat er een een druk ontlaster op zit.
Ook zul je de krukas moeten borgen tegen ronddraaien.

Hans Geertse

Re: olieverbruik

#12
Een veronderstelling niet gebaseerd op bewijs,maar op ervaring.

Mijn motor masterclass leraar Peter Burgess raad aan om inloop[running in] olie
te gebruiken voor de eerste paar honderd kilometer.Dit om de zuigerveren goed in
te laten lopen op de cilinderwand.Inloop olie is wat schraler.
Peter plaatst daar tevens de opmerking bij dat als je dit nalaat de kans op olie verbruik
in de toekomst groot is

Kom nu regelmatig verhalen tegen van anderen en motoren die ik zelf
onderzoek op het hogere olie verbruik.De motoren hebben allen nog niet veel kilometers gemaakt.
60/70/80 duizend ongeveer.Prima compressie.Geen hoge carterdruk enz. Kortom,afgezien van het olieverbruik
prima functionerende motoren.Vraag.inloop olie gebruikt of niet.

Een tweede punt is voor mij ,wat voor zuigerveren en dan met name de olie schraapveer zijn er gemonteerd.
Hans Geertse

Re: olieverbruik

#13
Hans,
beide vragen kan ik niet beantwoorden omdat ik de vorige eigenaar, die de restauratie heeft gedaan, niet ken. Ik stuur je wel een foto toe waarop je kan zien dat e.e.a. zeer netjes is gedaan. Maar nu nog iets anders.

Ik heb gemerkt dat, direkt na gebruik van de auto, het olipeil wat lager staat, hetgeen normaal is. Echter, als ik opnieuw peil na ca. 3 uur neemt het peil toe, ook normaal. Peil ik echter na 2 dagen, ook dan is het nog iets toegenomen, wat wel weer vreemd is.
Ik vraag mij nu dus af, achteraf gezien, of ik wellicht te snel heb gedacht dat er een bovenmatig olieverbruik was. Immers, ik peilde gewoonlijk enkele uren na een (lange) rit.

Re: olieverbruik

#15
Beste Rene, ik heb het olieverbruik van mijn MG-B Roadster 1974, die bij ruim 10.000 km per jaar aanvankelijk ca. 1 liter op 1800 km was, meer dan gehalveerd, t.w. 1 liter op 4300 km. Over deze ervaring heb ik alweer enige tijd geleden een artikel geschreven in MG-Nieuws. Als je daar kennis van wilt nemen, stuur mij dan een mailtje via ghstolk@ziggo.nl.
Hartelijke groet,
Gert Stolk

Re: olieverbruik

#16
Ook ik had last van flink olieverbruik. Heb nog eens alle zaken die bij groot onderhoud worden gedaan eens aangepakt. Één daarvan is het vervangen van de olievuldop. Niet iets, waar ik normaal aan zou denken, maar uiteindelijk heeft dit, tezamen met het schoonmaken en verversen van het filter materiaal van het Evaporate Loss systeem goed geholpen. Heb nog geen lange rit gereden, doch wel diverse kortere ritten tot 50 KM. Geen druppel verbruik meer sindsdien...
Heb dit geverifieerd op een USA MG forum, waar ik al lang lid van ben (mijn GT van 71 komt uit Californië). Kreeg van diverse listers bevestigd, dat een sterk verouderde olievuldop die niet goed afsluit kan leiden tot olieverbruik. Zo'n dop kost weinig.
Hans Duinhoven
cron