Re: Olie of vet in het stuurhuis/oorspronkelijk is het olie in de B

#2
Die smeernippel zat er ooit op om het mogelijk te maken om zonder demontage van de sokken of het deksel het stuurhuis met olie bij te vullen. Ik dacht elke grote beurt één of twee slagen met dikke olie (hypoid SAE80W90 of soortgelijk olietype). Echter een smeernippel suggereerde dat er smeervet in moest en dat was niet de bedoeling, dus werd die nippel later weer weggelaten. Vele jaren later kwamen er aftermarket stuurhuizen uit Zuid Amerika te koop die wel met smeervet moesten worden gevuld, maar de over de kwaliteit van deze stuurhuizen wordt heel verschillend gedacht. Er zijn veel klachten over deze, te stroef lopende aftermarket stuurhuizen :(

Ergens is die stroefheid logisch: olie stroomt terug naar te smeren oppervlakken, vet dat er vanaf wordt gedrukt komt niet uit zichzelf terug :idea:

Heb je het originele stuurhuis uit 1979 er nog inzitten dan moet er nog steeds olie in worden gestopt. Zelf heb ik dat dekseltje van een smeernippel voorzien en geprobeerd het bijvullen van die olie met een kleine spuit te doen, het bleek geen succes die spuit lekte te veel. Sinds die tijd haal ik elke grote beurt even dat dekseltje los en spuit wat hypoid (achteras) olie in de opening en check door het heen en weer bewegen van de voowielen (auto dus even oplichten voor deze test) of je de olie voldoende van links naar rechts en terug hoort lopen. Dan gaat dat dekseltje weer terug...