ombouw overdrive: km teller kabel

#1
Voor mijn MGB heb ik een 4 synchro overdrive versnellingsbak bak gekocht, deze ga ik na het seizoen inbouwen. Hierbij is het mij niet duidelijk of ik voor de aandrijving van de km teller kan volstaan met een langere kabel of dat ik ook de haakse overbrenging bij de bak aansluiting moet monteren. Mij lijkt dat een langere kabel voldoende moet zijn, voor zover ik kan inschatten kan de kabel met een ruime radius worden gemonteerd. Kan iemand dit bevestigen? De haakse overbrenging kost ca. 80 Euro, veel geld, zeker als dit niet noodzakelijk is.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Re: ombouw overdrive: km teller kabel

#3
Zoals Hans al aangaf hebben 4 synchro OD bakken nooit een haakse aandrijving, er is niet eens plaats voor :lol:

Een andere zaak is de kilometerteller kabelzijde: gedurende een beperkt aantal jaren heeft daar een kleinere haakse aandrijving op gezeten, ik dacht van 1971 t/m 1973 en vooral de USA types? Daar hoorde een extra lange kabel bij de GSD 151 (niet altijd te vinden overigens) die met een hele grote bocht van linksachter op de aandrijving naar rechtsvoor gaat, daar de cabine inkomt en uiteindelijk links onder het dashboard op de teller eindigt :!:

Heb je geen koets uit die jaren kan je gelukkig met de kortere OD geschikte km kabel werken, ik dacht de GSD115. Die neemt een kortere weg, dus niet over rechts, maar blijft aan de linkerzijde van de wagen (rechtsgestuurde wagens uitgezonderd natuurlijk)

PS Ik heb zelf zo'n omweg nemende kabel en die kleine haakse, behoorlijk dure aandrijving, maar nog steeds een slingerende milesteller naald. Alsnog een gat zien te boren om een kortere weg te vinden is een forse uitdaging! Wees blij dat in jouw bouwjaar dat gat er al(weer) onder het dashboard te vinden is :D

Re: ombouw overdrive: km teller kabel

#4
De tellerkabel komt bij mijn B rechts van de tunnel naar binnen. De aansluiting op de OD bak zit ca. 25 cm verder naar achteren dus zou de lengte van de kabel gelijk langer moeten zijn. De lengte van de huidige kabel heb ik nog niet kunnen meten. Ik ga het proberen met de GSD117. Mocht deze te kort zijn, dan boor ik een nieuw doorvoergat links van de tunnel.

Re: ombouw overdrive: km teller kabel

#5
Dan heb je toch die omweg nemende kilometertellerkabel die ik ook bezit. Ik kan je nu al voorspellen dat alleen die extra lange GSD151 kabel past. Kortom met een kortere kabel kan je alleen "over links" de wagen binnenkomen. Oorspronkelijk was dat dus dat extra gat zie de foto en omdat de kabel dan al in de goede richting naar de kmteller gaat zonder haakse aandrijving daar. Dat scheelt veel geld (minstens €70, soms > €100!)
Foto, inclusief een grotere rubber plug
Foto, inclusief een grotere rubber plug
IMG_0907 speedo cable.JPG (42.6 KiB) 7384 keer bekeken
En zonder die extra plug
En zonder die extra plug
'63 MGB Firewall.jpg (38.67 KiB) 7384 keer bekeken

Ga je echter via de andere zijde van de tunnel de wagen binnen kom je van onderen zijwaarts richting kilometerteller. Ik ben natuurlijk zéér benieuwd hoe het jou daar bij vergaat; kan je dan wel zonder die kleinere haakse aandrijving werken of met een scherpere bocht toch een niet slingerende naald bereiken? Dat de GSD117 OD kabel wat langer is dan de GSD115 OD kabel, zo'n 50 centimeter helpt vast wat met het bochten nemen daar. :idea:

PS Die grotere rubber plug in de foto ontbreekt soms, dan wordt alleen een kleinere rubber doorvoer gebruikt, in het gat wat dieper weg. Onze wagens die met de "omweg" kabel zijn uitgerust hebben dat dieperliggende gat niet en daar met een boor aan de slag gaan is lastig voor de noodzakelijke diameter. Er zijn mensen die dan maar het einde van de kabel tijdelijk slopen om daar met een wat kleiner gat te kunnen werken. Ook vervelend...

Re: ombouw overdrive: km teller kabel

#7
Die laatste kleine haakse overbrenging van mij heb ik in Houten kunnen kopen, maar dat is al een paar jaar geleden. Eerst vroeg men er meer dan €100 voor en wilde niet verder zakken dan die €100, opeens was er het volgende jaar iemand die met (ik dacht) zo'n €70 wel tevreden was.

Je moet dus geluk hebben, want als ze al op eBay verschijnen zijn ze daar bijna altijd gebruikt en dan komen er nog transportkosten overheen.

Ga er niet van uit dat alleen een nieuwe haakse overbrenging je van die slingerende naald afhelpt; bij mij slingert hij nog steeds <10mph
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 10 mei 2019, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: ombouw overdrive: km teller kabel

#8
Dag Twan,

In 2016 heb ik in mijn USA MGB model 1970 (maart) een 4-bak naar een blacklabel Overdrive omgezet. Ik heb inderdaad een langere km-kabel moeten gebruiken. Deze kabel is bij Moss te bestellen onder bestelnummer GSD117 (prijs 11,10 pounds) De kabel is ook bij NL-leveranciers te krijgen die de artikelnummers van Moss gebruiken. Lengte van de kabel is 60 inches.
Een langere kabel wil niet zeggen dat je de kabel makkelijk door alle hoeken en gaten kan voeren. Je moet de juiste weg zien te vinden. Ik heb meerdere keren te makkelijkste weg moeten zoeken ;-)

De kabel loopt bij mij van de kilometerteller achter het dashboard naar de rechts en gaat voor het kachelhuis langs en gaat de ruimte in bij de bijrijder het tunnelhuis in. Daar is een gat voor de km-tellerkabel gereserveerd. Vervolgens gaat de kabel met een ruime bocht rechts langs de koppeling/versnellingsbakhuis naar achteren evenwijdig aan de bak. Zorg ervoor in ieder geval voor dat de kabel geen krappe bochten heeft. Anders krijg je zeker een slingerende naald.

Ik heb mijn black-label overdrive zelf gereviseerd. Dat is een heel leuke job om dat te doen. Ook het uit - en in monteren is uitermate leerzaam.
Succes en plezier bij de werkzaamheden!
m.vr.gr.
Henk Katsman

Re: ombouw overdrive: km teller kabel

#10
180074 schreef:
08 mei 2019, 00:08
Hallo allemaal, weten jullie waar je een haakse overbrenging die meteen achter de km teller huist kan vinden? In de usa modellen heb je die ook nodig is mij verteld. Ik heb een slingerende km teller en wil het hiermee verminderen. Alvast bedankt voor de feedback!
Richard Kemper
Hallo Richard , ik heb nog een kleine haakse overbrenging 1:1 liggen voor achter de klok. prijs 50 euro
bel op 06-21538123 met vriendelijke groet Nico