vervangen SU fuelpump

#1
Beste club leden,

Wie heeft er ervaring met het vervangen van een SU fuelpump bij een MGB tourer US. De auto starte slecht na enige tjd stilstand. Vandaag sloeg de motor af wil niet meer starten. De fuelpump krijgt wel spanning maar ik hoor hem niet meer.
Is dit zelf te doen zonder brug etc. en wie zou mij hierbij kunnen ondersteunen met hulp, brug en advies. Probleem is nu wel dat de MG niet meer start.
Met vriendelijke groet
Erik Uijttenboogaart

Re: vervangen SU fuelpump

#2
Beste Erik,
Als een SU pomp wel spanning krijgt (zowel 12 volt + als massa) en toch niet klikt, betekent dit:
a) de vlotterkamer(s) is (zijn) vol,
b) de brandstof leiding is geblokkeerd,
c) de pomp is defect.
Als de pomp echt geen enkele klik geeft, is c) het meest waarschijnlijk. De contactpunten zijn dan gesloten maar na enige tijd stilstand heeft zich een oxidelaagje gevormd, dat de elektrische verbinding belemmert.
Ik gok dat jouw auto van1977 is en de brandstofpomp in de kofferbak achter een metalen kapje bereikbaar is. Na verwijderen hiervan en het losmaken van de aansluitdraad (stroom uitgeschakeld!) kan de aansluitlip worden verwijderd door het losdraaien van een moer, nog een moer los en de kunststof kap kan worden verwijderd (soms vastgeplakt met een strook plakband). Nu zijn de contactpunten zichtbaar. Neem een smal strookje polijstpapier, vouw dit dubbel en frot dit tussen de (gesloten) contacten, schuif het heen en weer tot de contactpunten weer blank zijn. Verwijder het polijstpapier, monteer kap en elektrische aansluiting, sluit de draad weer aan, vergewis je ervan dat de pomp deugdelijk met de massa is verbonden, schakel de stroom in en: KLIK...KLIK...KLIK. Nee? Dan is de pomp elektrisch onderbroken en moet worden vervangen.
Dit kan worden gedaan door de auto aan de rechterzijde flink op te krikken (pas op dat de auto niet zijdelings wegglijdt op een gladde vloer). De benzine gaat naar de linkerkant van de tank.
Plaats steunen en verwijder eventueel het rechter achterwiel voor een betere toegankelijkheid. De elektrische aansluitingen van de pomp losnemen, zo mogelijk de brandstofslangen afklemmen en de slangklemmen losmaken. Geen open vuur, wel een paar doeken bij de hand houden en de slangen van de pomp  losnemen. De pomp kan nu verwisseld worden met een gereviseerd exemplaar.
Laat je niet verleiden een ander merk pomp te monteren; een SU pomp met contactpunten op een MG die regelmatig wordt gebruikt kan tientallen jaren mee.
N.B.Voor maximale veiligheid altijd de accupool losnemen bij werken aan het brandstofsysteem!
Veel plezier, Steef.

Re: vervangen SU fuelpump

#4
Vergewis je ervan dat de pomp inderdaad niet meer pompt. Dat doe je door de slang los te nemen bij de carburateur(s), en die slang in een jampot te duwen. Als een helper de wagen op contact zet, zou de pomp de jampot met een aardig vaartje moeten volpompen. Een simpele test om zeker te zijn!