Armstrong schokbrekers bijvullen

#1
Goedenmiddag!

Mijn rechter Armstrong schokbreker voor op mijn BGT (dus voorkant van de auto) werkt niet meer optimaal. Eerder is ook al vastgesteld dat deze lekt.
In de Engelstalige info op internet (bv MG Experience) lees ik dat bijvullen een goede mogelijkheid is. Dat meteen een nieuwe zgn. gereviseerde niet per se de enige aangewezen weg is. En dat als de rechter niet meer goed is, dat niet per se betekent dat de linker ook vervanging of bijvulling nodig heeft.

Iemand hier ervaring mee? En met name mijn vraag: elke soort van olie?

vast bedankt!
Gerhard

Re: Armstrong schokbrekers bijvullen

#2
Penrite levert 2 diktes schokbrekerolie. Simpel aangeduid als nr.1 en 2

Bijvullen lukt het beste door de arm los te maken.

Het vulboutje aan de bovenkant verwijderen en dan met een
oliekannetje bijvullen .Ondertussen de arm heen en weer bewegen.

Dit tot dat de schokbr. vol is en weer soepel heen en weer gaat met de nodige tegendruk.

Er mogen geen onderbrekingen plaats vinden.
Er zijn ook uprated setjes te koop. 30% of hoger. Klepje met veer.


Hans Geertse

Re: Armstrong schokbrekers bijvullen

#3
Meestal krijg je het advies om als er één schokbreker moet worden bijgevuld er vanuit te gaan dat hij vervangen moet worden en dan wel aan beide kanten tegelijk. Zelf heb ik dat vorig jaar bij de frontshocks anders aangepakt: de slechte shock die niet alleen vaker extra olie nodig had maar ook zozo werkte heb ik vervangen en omdat die al weer vele jaren op zijn plek zat ook gelijk de "top trunnion bolt" aan de bovenzijde van de fuseepen. MOSS E levert die als set, inclusief een montagehandleiding. Die mij overigens niet 100% op weg bracht, zie hierna.

Het erin persen van de nieuwe rubber bussen viel wat tegen en ook na het boutje losnemen en wat uit elkaar trekken van de beide schokbreker armen kreeg ik de rubbers er nog niet in. Twee plamuurmessen links en rechts tussen arm and rubber en dan het geheel er in drukken lukte wel. Daarna boutje weer aantrekken, moer op die bout aandraaien en de splitpen erin. Ik heb diezelfde actie aan de andere wagenzijde uitgevoerd en bij losgenomen sckokbreker armen gelijk gecheckt of het bewegen goed weerstand ondervond. Dat was het geval, dus bij één shock is het gebleven.

Bij achterschokbrekers vind ik de noodzaak om bij te vullen zeker een signaal om ze te vervangen, normaliter hoeft er jarenlang geen druppel bij
zie de schokbreker en de die bovenste bout
zie de schokbreker en de die bovenste bout
Shock two.jpg (53.34 KiB) 2561 keer bekeken
cron