Ruilmotor en Garantie

#1
Ik heb op 11 april een geheel geviseerde MGB gekocht. Prachtig. Alles nieuw. 1975 omgebouwd naar chrome bumper, verlaagd en alles. Laten checken door diverse kenners. Er waren allerhande dingetjes toch nog, maar dat snap ik want de auto had na de revisie 7 jaar stil gestaan. Doe ik ook niet moeilijk over.

Nu is alleen al 2 keer een vriesplug eruit geknald. De eerste keer kostte me dat een nieuwe cilinderkop (zat haarscheurtjes in) en vandaag weer bal langs de snelweg. Mijn MGB specialist adviseert nu een ruilmotor erin te zetten. Het blok is al 2x te warm gelopen en hij verwacht teveel gedoe en kosten voor de toekomst. Ik vertrouw hem.

Wat zijn de kosten waar ik op moet rekenen?

En 2, is de verkoper van de auto hiervoor verantwoordelijk te houden?

Ben benieuwd!
Groet Richard Kemper

Re: Ruilmotor en Garantie

#2
Beste Richard

Vervelend verhaal. Zal gelijk met punt 2 beginnen.

Verkoper heeft dit misschien ook niet geweten.
Auto is gerestaureerd en omgebouwd, maar is de motor ook echt gereviseerd
en zijn daar rekeningen van. Je verhaal is te algemeen om hier verder op in te kunnen gaan.
Ruilmotor denk ik al gauw een paar duizend €. En jij hebt alleen een onderblok nodig. Kop is goed.
Dus dat spaar je al uit.
Wat komt er nog bij ? Druk groep. Nieuwe olie koeler. Carburateurs en ontsteking
controleren op goede werking

Jou specialist kan jou toch ook wel een prijs geven.

Succes
Hans Geertse

Re: Ruilmotor en Garantie

#3
Ik heb een blok in Engeland gekocht. Kost plus minus 1500 euro voor een stage2. 1000 voor een standaardblok.
Moet je hem wel zelf inbouwen.
Garantie is wat je afspreekt met de verkoper. Geen garantie = een moeilijk verhaal om aansprakelijk te stellen
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Ruilmotor en Garantie

#4
Dank jullie wel! Ja de specialist gaat mij opgave doen hoor. Maar ik was alvast benieuwd.
De cilinderkop zat vorige keer toen de motor warm was gelopen al een haarscheurtje in dus die was toen vervangen, moet nu misschien wel weer.
Wat is jullie ervaring met een ruilmotor? Het voelt een beetje of ik het hart van de auto eruit ga halen. Zal ie weer zo fijn lopen? Is jullie ervaring goed met een ruilmotor?

Groet! Richard.

Re: Ruilmotor en Garantie

#5
Richard

Een standard motor kost op dit moment bij Moss U.K. €1831.00

Dit kan oplopen bij diverse stages en balanceerwerk tot €2912.00

Komen nog verzendkosten bij. En je moet je oude motor inruilen.

Mijn ervaring met ruilmotoren is niet slecht.
Maar persoonlijk reviseer ik alle motoren zelf. Besteed alleen boor/hoon en slijpwerk uit.
En daar heb ik een zeer goed adres voor. Cilinderkoppen koop ik nieuw of laat ik bewerken bij Peter Burgess in de U.K.
Ook een perfect bedrijf.

Ook dit traject is niet goedkoop. Een motor perfect opbouwen kost tijd.

Hans Geertse

Re: Ruilmotor en Garantie

#6
Dat kan vele malen goedkoper Hans. Moss is een van de duurste en koopt ze bij dezelfde levernacier waar ik hem heb besteld.
Je MOET je ouder motor niet inleveren. Je krijgt voor de oude motor 400 euro als je hem inlevert maar je mag hem altjd houden.
Ik was voor 1500 euro klaar met verzenden en inleveren motor.

Richard, Ik heb een ruilmotor (stgae 2) en zolang je niet een speciale editie hebt of een pull handle zal het wel los lopen met de waarde vastheid van de auto met ruilmotor.
Het motortje is top. Ik maak het de V8'en met mijn 1868cc motor erg moeilijk tijdens de slaloms van de club.
Olievebruik is vrijwel 0.
Groetjes Pascal
Laatst gewijzigd door Pascal Gillisse (090086) op 28 jul 2018, 09:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Ruilmotor en Garantie

#8
Pascal. Je hebt indertijd[weer al heel wat jaartjes geleden] gebruik kunnen maken van een aanbieding van
IVOR SEARLE. Het bedrag dat jij elke keer weer opvoert is al lang uit de boeken.

Heb ook wel eens geprobeerd om rechtstreeks een motor bij hun te bestellen, maar dat kon alleen
via bij een bedrijf zoals Moss. Zij voeren op hun site een lijst met alle firma,s waar je een motor
van hun kunt bestellen. Als het anders is verneem ik het graag.

Zeker Moss is niet goedkoop maar wel goed. Koop nooit veel bij hun ,maar dat zou zomaar eens kunnen veranderen.


Geef jij dan eens actuele prijs voor een standard IVOR SEARLE motor bij een van de genoemde leveranciers.
De motoren van hun zijn wel erg goed.

Je moet inderdaad geen oude motor inleveren ,maar wat moet je er mee .Het levert wel nog aardig wat € op.
In ons land zijn ook zeer goede revisie bedrijven. Zeker voor het onderblok. Werken ook niet voor niets.

Hans Geertse

Re: Ruilmotor en Garantie

#9
Dat is een jaar of 7 geleden inderdaad maar de prijs is redelijk hetzelfde gebleven omdat de pond is gedaald.n Via andere aanbieders inderdaad iets duurder maar die moeten er ook aan verdienen.
Ik mocht ook niet direct kopen totdat ik even door zeurde en aangaf dat ik niet lid was van een Engelse club en onze Nederlandse club geen onderdelen leverde. Een brutaal mens heeft de halve wereld!
Ik heb hem gevonden bij MGBHive https://mgbhive.co.uk/product/mgb/mgb-m ... me-bumper/ voor 1550 pond ex surcharge.
Ook hier gevonden voor ongeveer die prijs.https://www.mgocspares.co.uk/acatalog/M ... _4.html#l1
Het blok is echt goed gebouwd. Ik ben niet bang om hem te gebruiken en in toeren te jagen en hij blijft tot nu toe heel en vebruikt vrijwel geen olie.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Ruilmotor en Garantie

#11
0044 1954 230928 is het nr van de MGOC UK. Zij kunnen de motor leveren en kunnen een quote geven. Noem gerust de naam Jamie Cross. Ik heb het nr van hem en de bevestiging dat ze kunnen leveren aan NL.
Groetjes Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Ruilmotor en Garantie

#14
Ivor Searle heeft idd goed gereviseerde blokjes. In mijn B hangt ook een blokje van hen, is er in 1999 ingehangen toen mijn auto in Nederland is geimporteerd. Ik heb het standaard blokje iets gekieteld met een Tourist Trophy bigbore, 2 HIF44 carburateurs met K&N filters en AAA naalden. Met deze aanpassingen levert het standaard blok nu 108 pk dankzij de perfecte afstelling op een rollenbank bij FCG engineering in Gorredijk. Blok loopt mooi soepel, heeft een prachtig vlak koppel en dieselt niet na. Olie verbruik is ook te verwaarlozen. Ik heb er nu inmiddels ca 10.000 km mee gereden in deze setup en ben dik tervreden met deze motor. Kortom, een Ivor Searle blok lijkt mij een goede investering, zeker voor het bedrag dat Pascal noemt.

Met vriendelijke groet,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Ruilmotor en Garantie

#15
Beste mensen,

Ik heb inmiddels een standaard 18V blokje besteld via mijn specialist bij Ivor Searle. Die wordt nu gespoten en erin gehangen. Volgende week hoop ik weer te rijden. Al met al hopelijk een vooruitgang op de oude motor en geen rondvliegende vriespluggen meer. Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor alle info!

Richard Kemper