850008 schreef:Hoi Don
Zag dat je een compressiemeter aanschaf overweegt.
Dan is het raadzaam om daar maar eens mee te beginnen, voordat dat schoonmaakgoedje er ingaat.
Dan weet je gelijk wat voor effect het heeft gehad op de kleppen[zittingen] en nog belangrijker op de zuigerveren.
Als je motor met 20/60 olie al veel verbruikt vrees ik het ergste en zul je er met een andere cil.kop met de goede klepseal hoedjes niet uitkomen. Zeker niet als je terug gaat naar 20/50 dikte.
Ververs zelf bij klassiekers om de twee jaar olie. Kijk niet naar km st. maar naar de verzuring van de olie en de hoeveelheid water die de olie dan bevat.
Het blijft een mooi verhaal die motoren die nooit werden ververst. En voor motoren die dagelijks kilometers vreten kom je ook een heel eind. Maar klassiek gebruik is toch wat anders.
Heb ook V8 motoren[Rover] gezien die bijna nooit werden ververst. Het hele blok zat vol met sludge [witte emulsie].
Thermisch moet het ook nog kloppen. Blok moet op temp. komen.
MPM levert een zeer goede multigrade classic 20w50 motorolie.€6.80 p/l €29.00 voor 5 ltr.
Koop zelf altijd 60 ltr.Dan kun je een zeer leuke prijs maken.
Brezan 20w60 is goedkoper dan Penrite 20w60 zeker bij aanschaf van 60 ltr.
Voor de versnelbak gebruik ik Penrite gear oil 30. Zeer goede olie voor onze bakken.
Groet
Hans Geertse
Hans, die compressiemeter zit in de pijplijn (Datona, €29,80 incl verzending!). Dat gegeven had ik bij een eerdere reactie naar jouw post gisteren al ingevoegd. Uiterlijk woensdag is die binnen en dan eens kijken welke waarden en welke afwijkingen er over de cylinders heen voorkomen. Zoals altijd heeft John Twist daar een demo over
http://www.youtube.com/watch?v=lBSB0dX6 ... C&index=22 Mocht er ééntje sterk afwijken dan biedt de bekende olieproef uitsluitsel of het een cylinder of bepaalde kleppen betreft. John Twist pakt de zaak overigens anders aan
http://www.youtube.com/watch?v=hD02_UZ_ ... C&index=23 en vervolgens na demontage van de kop (petroleum gebruiken en juist géén benzine! )
http://www.youtube.com/watch?v=do4YKAJF ... C&index=24
Op zich ben ik met die 20W60 van Brezan héél tevreden want zelfs bij een lager stationair toerental zakt de oliedruk op het metertje niet onder de 50 lb/inch2. Warm weer of niet maakt weinig meer uit. Maar ja dat hele trage terug zakken in het carter kan dus ook betekenen dat juist onderdelen als klepstoters en -volgers, c.q de nokkenas minder smering krijgen dan gewenst. TSL kan daar bij helpen. Omdat deze olie er inmiddels enige jaren inzit (10.000 km overigens bij lange na niet gehaald) is verversen op zich geen punt. En dat verversen moet sowieso al na zo'n reinigingsactie, een nieuw MAN-filter ligt al klaar.
Water in de olie herken ik van jaren terug toen mijn toenmalige partner daar alleen korte stadsritjes mee maakte en na één rit op de grote weg al het peil in één keer van max naar min daalde. Dat effect trad overigens niet meer op na een tweede lange rit, dan was het water er al uit verdwenen. Op zich heb ik die test nu nog niet gedaan, twee langere ritten achtereen. Met een echte lente ga ik dat zeker doen..
Grappig dat je een mono-grade voor de bak uitzoekt, die worden op lange ritten toch ook fiks heet? Het officïele voorschrift is dezelfde olie als voor het motorblok, 20W50 dus en dat zit er ook in. Overdrive werkt overigens feilloos, jaren terug ging alleen die blokkeer/vrijgave schakelaar slecht contact maken. Die heeft mijn garage toe nog hard vloekend over de krappe ruimte vernieuwd. Sindsdien alles "A OK"
Je gaat (nog) niet in op mijn opmerking over dat oliefilter in het overdrive-huis. Volgens voorschrift elke 12000 miles te reinigen, bij deze wagen is dat nog NOOIT gebeurd en toch blijft alles werken. Wie heeft er gelijk, de voorzichtige fabrikant of ondergetekende..
NB Bij het "uitlaten" van de MG op de weinige ritten de afgelopen jaren, laat ik het blok altijd heet genoeg worden. En in het voor- en najaar staat er op koudere dagen een strook karton voor de oliekoeler. Een klep tussen blok en oliekoeler zetten om de olietemperatur sneller te verhogen heb ik overwogen, maar hoe minder onderdelen er in een klassieker zitten, hoe minder er ook van stuk kunnen gaan. Niet gedaan dus.