achterbanden raken spatscherm

#1
Als afronding van de revisie van mijn MGB roadster '71 heb ik de MG voorzien van nieuwe 5,5J15 Minilite velgen met 185/65x15 banden.
De speling gemeten tussen de wang van de band en de rand van het spatscherm bedraagt 12 mm aan beide zijden. In extreme gevallen wil het voorkomen dat de band het spatscherm raakt. Ik vermoed dat dit gebeurt bij extreem eenzijdig inveren van de achterwiel ophanging, althans ik heb het één keer waargenomen toen ik vanuit de berm de weg opdraaide en daarbij door een kuil reed.
De achterwiel ophanging is voorzien van nieuwe harde PU bussen, de veren zijn nog de originele.
Heeft iemand hiermee ervaring en kan dit worden opgelost door nieuwe veren te monteren? Het verenpakket heeft natuurlijk in de loop der jaren meer speling tussen het verenpakket gekregen, maar ik kan dit niet goed vertalen naar zijdelingse stijfheid van de totale ophanging.
Een tweede mogelijke oplossing is het monteren van een Panhard stang waarmee de totale stabiliteit van de achterwielophanging beduidend verbeterd en het rijgedrag verbeterd.
Ik ben benieuwe naar jullie ervaringen.

Re: achterbanden raken spatscherm

#2
De zijdelingse stijfheid kun je enorm verbeteren door in de achterste schommelarmen van de bladveren
nylatron busjes te monteren. De bladveren kunnen dan zijdelings zo goed als niet meer bewegen.
Ook kun je van de bovenste binnenrand rand van het spatbord een paar mm wegslijpen/frezen/schuren met powerfile.
185 is nog niet extreem breed. Klopt je ET waarde van de nieuwe velg? Heb je spaakwiel conversie op je achteras?
Zelf heb ik 195 breed en dat gaat ook nog.

Succes
Hans Geertse

Re: achterbanden raken spatscherm

#4
De ET waarde van de originele Rosty velgen heb ik gemeten/berekend op 30 mm. De ET waarde van de Minilites is 20 mm. Samen met de bredere band resulteert dit in een 15 mm kleinere afstand tussen spatscherm en band. Dit komt overeen met de 28 mm die ik met de Rosty velgen heb gemeten; 20 - 15 = 13 mm (12 mm gemeten).
Ik zal de ophanging van de bladveren nogmaals goed bekijken. Hans, heb jij info over de Nylatron bussen of heb je deze zelf gedraaid?
Alvast bedankt voor jouw reactie.

Re: achterbanden raken spatscherm

#5
Momenteel op voorraad bij Moss. Iedere supplyer kan ze leveren.
Bush rear spring shackle nylatron. Part nr.TT30765 .5 pond per stuk en €49.60 voor 8 stuks.
Ze zijn niet goedkoop meer [nooit geweest].Is ook geen bulk product.
Maar als je eenmaal gevoeld hebt wat voor impact ze op de achterkant van de auto hebben
zijn ze het wel waard. Maak wel goed glijdend pas over de pennen en in de gaten.
In ieder geval controleren voor de montage. Monteren met copaslip o.i.d.

Succes
Hans Geertse

Re: achterbanden raken spatscherm

#8
De MGB werd met verschillende achterassen gebouwd als de MG met stalen velgen geleverd werd waren de achterassen breder als de mgb die met spaak velgen geleverd werden,

als je later spaak velgen monteert kan het zijn dat je met genoemde problemen komt te zitten. ( andere achteras plaatsen)

Mijn vriend had dit probleem ook in Oldenboarn Friesland hebben ze de achteras goed in het midden gebracht het probleem was toen verholpen.

Groet F.Zegel

Re: achterbanden raken spatscherm

#10
Ik zat met het zelfde probleem.
Bij mij1972 roadster heb ik het opgelost door de steunen van de achteras te slijpen, opnieuw te positioneren en weer vast te lassen.
Het is even werk, maar dan is het meteen goed.
Zie foto's.
Recent de banden bij mijn 1973 BGT vervangen door 185 i.p.v. 175.
Ook daar heeft de band links minder ruimte heeft dan rechts.
Het voornemen is e.e.a. maar hetzelfde aan te pakken als bij de roadster.
Bijlagen
Compilatie ombouwen achteras.jpg
Compilatie ombouwen achteras.jpg (130.2 KiB) 4063 keer bekeken
cron