Hoe lang gaat jouw accu al mee?

#1
Ik heb een Midget van 1965 en een Frogeye uit 1959. Op 18 maart 2005 zijn beiden voorzien van een nieuwe accu. Ze functioneren nog steeds naar behoren en geen teken van zwakte. Tijdens de winterstalling zet ik ze om en om een maand achter de druppellader. Het zijn moderne accu's van het merk Varta. Wellicht gaan ze nog jaren mee. Ik ben benieuwd of dit een uitzondering is. Hoe lang gaan die van jullie mee?

Re: Hoe lang gaat jouw accu al mee?

#4
Leeftijd van accu's kwam pas ter sprake bij een waarschijnlijk (?) onnodige revisie van mijn dynamo.
Mijn 1981 engelse GT heeft slechts origineel thans 14,000 miles gereden, ik bezit de auto 4 jaar vanaf een mijlenstand van 6.000.
Zolang als ik de auto bezit hoor ik bij stationair toerental een licht soort van gehuil en liet uiteindeliijk de dynamo reviseren bij een locale grootheid in dynamo's en startmotoren.
Na revisie nog steeds hetzelfde geluid, ok ik heb nog een nieuwe waterpomp liggen en die dus gemonteerd, nee die was het ook niet.
Nogmaals naar een bevriende garage gereden en die hoorde nog steeds iets in de dynamo, dus terug naar de dynamo reviseur.
Daar aangekomen het meest grote zwamverhaal - of de bittere waarheid - de standard dynamo met geringe capaciteit moet bij stationair toerental (te) hard werken om de accu te laden en de kabel naar de accu is lang omdat die achterin is gemonteerd dus je accu is slecht, koop maar een nieuwe.
Ik haalde mijn 4 jaar oude accu eruit thuis en bracht hem naar dat bedrijf om te testen, altijd een leuk karwei bij een GT dat accuutje de- en monteren.
Enfin de accu werd door hun op een zware citec lader aangesloten- terzijde zelf gebruik ook citec druppelladers - en het verdikt na 5uur laden met een tester was dat van de originele 480 cold starts er nog maar 420 mogelijk zouden zijn dus mijn accu is niet goed meer.
Met andere worden koop een nieuwe accu en je hoort dat geluid bij stationair toerental (waarschijnlijk) niet meer, het geluid wordt niet veroorzakt door de lagers maar door inwendige statische electriciteit in de wikkeling van de dynamo.
Of stel je stationaire toerental van de motor maar wat hoger af, boven 1.000 tpm ipv 900/950 tpm.
Iemand die hier een mening over heeft ?

Ergo als je dynamo een geluid maakt bij stationair toerental dan weet je dat je accu zijn beste tijd heeft gehad, best handig dat MG dat al in de jaren zeventig wist in te bouwen 8-)

Re: Hoe lang gaat jouw accu al mee?

#5
Ik zou haast te zeggen: ik zou het niet weten. Maar dat klopt niet helemaal;

MGC GT, kocht ik in 2003 met volgens zeggen van de vorige eigenaar twee nieuwe accu's welke er een jaartje in zouden staan. Deze auto wordt niet veel gebruikt maar als ik er mee op pad ga, dan worden er geen kleine stukjes mee gereden en als deze auto mee mag, dan komen er al snel een paar honderd kilometer bij op de teller, met een paar keer starten, nadat ik heb genoten van een verfrissing op het terras.

Daarna gaat de + pool los en blijft de auto soms enige maanden staan en start deze, zonder druppel lader, direct voor zijn volgend avontuur. Met deze werkwijze deden de twee 6 volts accu's het een jaar of 10 uitstekend. Nu, een paar jaar terug heb ik er echter twee 12 volts accu's in gezet. (omdat het kan, niet omdat het moet)

De MGF is eigenlijk hetzelfde verhaal, let wel: accu los, anders is binnen 1-2 weken de accu leeg en na een maand kapot. Een acculader wordt ook bij deze auto nooit gebruikt. Levensduur van een accu: je begrijpt het al, in het begin wel eens een maand, nu gewoon een jaar of 8 tot 10. (4e accu sinds 2000.

De TF: tja een ander verhaal, die rijdt vrijwel iedere dag, accu's gaan en accu's komen. een jaartje of 5-6 denk ik.

Wel heb ik op alle accu's ervoor gezorgd dat je snel en eenvoudig de + pool los kunt maken zodat bij stilstand van meer dan een dag of 3 het geen moeite is om de accu te sparen en deze niet aan het alarm leeg te laten lopen.

Ergens in de schuur liggen een acculader en een druppel-lader. De laatste heb ik kort geleden gebruikt voor de motor..... Ik weet niet exact waar de eerst ligt.

Re: Hoe lang gaat jouw accu al mee?/totnutoe minder dan 6 jr

#6
De levensduur van de traditionele 6 Volts accu's waren altijd bedroevend kort en verbeterden nauwelijks met druppelladers in de wintermaanden (eerst die van Lidl, later een CTEK). Toen de B nog elke dag, maar over heel korte afstanden, ook 's winters met grote regelmaat gebruikt werd ging die de 3 jaar niet te boven, 's winters laadde een korte rit het geheel onvoldoende op. Later, vanuit een gesloten garage gestart, zodat het starten aanmerkelijk makkelijker in de winter ging was dat probleem weg, de levensduur ging naar 4 jr max.

Nog later, met nauwelijks gebruik in de winter, maar wel op de acculader kwam daar bij dat eerst nog wel goede 6 Volts types te koop waren, zelfs VARTA moderniseerde die nog. Later echter hield VARTA daar na de overname door de Amerikanen mee op en moest ik terug naar de klassieke versie via Marinol, Den Haag, zowat de laatste met nog eigen fabicage. Ook die werden slechter, met een laatste set die op het laatst, na 3 jaar al fors accuzuur lekte en de stalen vasthouders zelfs opvrat (de strippen had ik al naar roestvrij staal omgezet). Mede door het steeds maar 's zomers moeten bijvullen van gedestilleerd water, terwijl er door een nieuwere alternator zeker geen overlading plaatsvond wou ik er wel eens van af. Zie de bijgevoegde foto van die klassieke 6 Volts types toen ik nog blij was te kunnen blijven aanschaffen
6 Volts accu's van Marinol Den Haag
6 Volts accu's van Marinol Den Haag
Dus heb ik toen die dubbele 6 Volts opzet vaarwel gezegd en na een lange zoektocht naar een 12 Volts accu die zowel voldoende startkracht had als in de bak voor één van die 6volts paste kwam ik uit op een wat duurdere, maar wel onderhoudsvrije C30 uit de VARTA Silver Dynamic lijn. Bij het meenemen van een eerder aangeschafte accubak (MOSS verkoopt die uit de USA komende oplossing) bleek die C30 prima te passen als die een kwartslag werd gedraaid en de ribben aan de onderkant verwijderd. Marinol deed dat zelf voor me onder behoud van mijn garantie en gezien de zeer korte levensduur van mijn laatste set kreeg ik maar liefst 40% korting op deze accu. Met mijn CTEK lader (ook bij hun gekocht) er nu op, hoop ik de 6 jaar nu eidelijk te gaan halen. Overigens Marinol stelt dat je in deze prijsrange op die 6 jaar max uitkomt, een nog langere levensduur vergt veel duurdere accutypes.
De productbeschrijving van die C30 is als pdf bestand wat groot om bij te voegen: electrische parameters zijn 54 Ah, CCA is 530 en de afmetingen lxbxh: 207x175x190 mm3

Ik heb de accu aan de chauffeurszijde geplaatst, boven op een op maat gezaagde plank die exact in de kooi onderin past en de accu iets optilt naar een klemvaste positie. Twee kruislings aangebrachte spanbanden houden hem stevig vast en die Amerikaanse plastic bak zit aan de passagierszijde en is geheel gevuld met reserveonderdelen. Er zit een batterij scheidingsschakelaar in de minleiding en de losbare koppeling naar de CTEK acculader zit rechtstreeks op de accupolen parallel geschakeld. Hopelijk eindelijk op naar de 6 jaar!

PS Bij de meeste conversies naar 12 Volts accu's wordt de 12 Volts aan de passagiers zijde geplaatst en de lege bak juist aan de andere kant. Het idee is een betere gewichtsverdeling als er slechts één persoon in de B zit (leidend naar de zgn "bachelors lean"). Gezien de onderdelen in die bak en zware gereedschappen rechts achterin is ook mijn keuze in balans.
cron