Zoals uit mijn olielekkage posts blijkt, is er na het stoppen dan wel sterk verminderen op de versnellingsbak/overdrive andere problemen voor in de plaats gekomen: hetzij door het gebruikte antilek middel, hetzij door het losraken van wat sealant werkt de OD niet meer.
Toevalligerwijs speelt een soortgelijk probleem ook op de MG Experience site en wat ik daar vind, zal zeker mijn eigen acties beïnvloeden, maar bevat ook wat zaken waar ik eerder niet aan dacht, c.q. nooit eerder in Haynes oid mee kennis had gemaakt.
1) voorwaarde voor een goede werking van een ( LH ) overdrive is het opbouwen van voldoende oliedruk door de ingebouwde pomp. Tussen de 400 en 420psi druk, te meten op het overdruk ventiel moet vanaf 30mph/50kmu aanwezig zijn. Er bestaan speciale drukmeters voor die na het verwijderen van de zeskantige afdekdop op die plek moeten worden aangesloten. Een Amerikaanse webleverancier vraagt er $50 voor, daar komen nog verzendkosten en BTW bij. Bekend? Ik was daar niet van op de hoogte, jullie wel?
2) bij OD problemen kan met de unit nog in de wagen niet alleen dit overdrukventiel, maar ook de pomp zelf en de solenoid worden uitgenomen, gereinigd en van nieuwe O ringen voorzien en daarna worden teruggeplaatst, John Twist heeft daar een dubbel video voor op Youtube geplaatst. Nu komt het: één van die MGE leden bleef een alsmaar uitvallende OD houden zodra de bakolie warm werd en vond na meting een buiten (onder) de range liggende oliedruk. Hij heeft e.e.a. net opgelost door met wat shims tussen drukveer en een onderdeel in het overdrukventiel de druk te verhogen. Nergens heb ik die noodzaak ergens teruggevonden, je zou wel kunnen denken dat een tekortschietende veerdruk het vernieuwen of uittrekken van die veer nodig zou maken. Hoe zien wij dat?
Wordt vervolgd....
PS Voor alle duidelijkheid: op de eerste minuten na een koude start na, blijft mijn OD dus consequent uitgeschakeld. Voordat het zo ver kwam, werd het ingeschakeld houden in zijn 4 bij lage snelheden steeds lastiger. Ondanks Steef zijn volgende post, denk ik in mijn geval dus geen risico in zijn achteruit te lopen, uitschakelen in die alleerste minuten werkt namelijk nog steeds en inschakelen blijft verhinderd in alle versnellingen behalve 3 en 4. Jaren terug met een slechte interlock switch ging de OD in en uit als je de pook heen en weer bewoog, dan wel op de motor afremmende het mechaniek voor even de schakelaar liet sluiten. Nu is dat anders....
LH overdrive zaken, welke ervaringen?
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 01 okt 2017, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.