Nieuwe remcylinders bij MOSS zijn inmiddels besteld, evenals alle veren omdat letterlijk alles onder de drums een laag roest heeft gekregen. Ook een door mij door honen opgeknapte reserve cylinder was inmiddels weer verroest, de ontluchtingsnippel zat zelfs volkomen vast. Hoewel ik bij MOSS tevens een speciale steeksleutelset voor hydraulische koppelingen heb bijbesteld vraag ik me af of en zo ja hoe ik de koppeling op de oude er zonder afbreken afkrijg. De zaak staat inmiddels in de IMAL te weken, maar je weet maar nooit....
UPDATE na de geslaagde ingreep 11/9: die speciale steeksleutels die om de wartels heen grijpen die ik als set van drie voor maar 13 UK Pounds bij MOSS had aangeschaft draaiden deze wartels makkelijk los en ook weer vast. Opvallend was dat er veel remvloeistof gelekt was, maar de remcylinders nog perfect waren en absoluut niet waren vastgeroest. Dat klopte ook met mijn eerdere meting van het watergehalte in de remvloeistof met de tester die ik via Conrad voor rond 20€ had aangeschaft: ondanks die 2,5 jaar geen problematisch vochtgehalte. Echter de lekkende seals waren kennelijk wat te klein, want de zuigers vielen er spontaan uit na het verwijderen van de rubber stofhoezen. Kortom, toch wel zonde van zo'n korte levensduur zo. Dat ik deze cylinders evt van nieuwe seals kan voorzien helpt weinig: die setjes zijn niet eens zoveel goedkoper dan nieuwe exemplaren tegenwoordig
O ja: die wartels zijn van messing, de cylinders van staal, vandaar dat het vastvreten door een koude las van metaal op metaal niet plaatsvindt