Revisie motor, welke?

Beste allen,
Ik ben voornemens een GB revisie motor voor mijn 1965 B aan te schaffen. Imparts kan geen revisie motor leveren, maar wel (laten?) reviseren, kosten ca. €4000. (!).
Ik heb uiteindelijk contact opgenomen met Moss UK en zij kunnen diverse motoren leveren, levertijd 4-6 weken. Nu kunnen ze diverse motoren leveren; standaard, gebalanceerd (?), met of zonder vliegwiel en koppeling en ook 1950 of zelfs 2100 cc. Nu ik toch een fikse investering moet doen wil ik wel de juiste maken. Ik wil gewoon een goed rijdende én betrouwbare B, wie kan mij adviseren en weet wellicht een adres dichter bij huis..

Ik hoor graag,

Groet,
John

Re: Revisie motor, welke?

John,
Ik heb een 1860 Stage 2 laten komen direct van Ivor Searle. Moss en de owners club leveren deze motoren.
Ik was 2200 euro kwijt inc bezorgen en met inlevering van mijn oude motor.
Ik ben voor de 1860 gegaan omdat deze zeer betrouwbaar is. Bij de 1950 worden de wanden wat dun en bij de 2100 boren ze schuin om de inhoud te krijgen.
Balanceren is echt aan te raden. Laat dan ook gelijk de koppeling mee balanceren. De motor wordt hier rustiger en dynamischer van.

Ik ben heel erg tevreden met mijn 1860 stage 2 en haal er 113PK en 158NM uit. Het motortje trekt heerlijk door maar doet het zeker ook onderin goed.
Mocht je meer willen weten stuur me dan een mail op mijn voornaam @ mijn achternaam . nl
Succes met je keuze.
Mvg,
Pascal Gillisse
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster

Re: Revisie motor, welke?

Mooie waarden, Pascal.
Je blijft zo binnen de normale bandbreedte van het blok en hoe meer je laat opboren, hoe zwaarder koppakkingen het gaan krijgen. Als je Porter zo leest komt toch het beeld naar voren dat alles wat verder dan stage 2 gaat, je koppel onderin gaat kosten. Racers laten dan het vliegwiel lichter slijpen en met een hoger toerental dat verlies enigszins compenseren. Maar je bent die souplesse van deze motor kwijt.

Bij een geringe cylinderinhoud op een lange slagmotor en dan ook nog eens een slechtere ademhaling, lijkt me enig juiste weg om de B motor verder dan die stage2 te krijgen een turbo of loader te zijn. Weliswaar komt de winst in koppel pas bij hoger toerental in, maar je offert er geen rijgedrag op lagere toerentallen mee op. En: dunnere cylinderwanden door extreem opboren zijn sowieso onnodig....

PS Jammer dat we Jan de Jonge met zijn vele jaren aan race-ervaring tegenwoordig moeten missen :(