090086 schreef:Don,
Race je met die dingen? Zonder daar een waardeoordeel aan te hangen maar als dat niet zo is dan ben je best ver aan het zoeken als ik alle posts zo lees.
Waarom ben je zo aan het zoeken als ik vragen mag?
Groetjes Pascal
Nee racen is niet aan mij besteed, Pascal, ik zoek alleen de meest "elastische" bougie bij koude start die er bestaat. Copper plus of double copper betekent dat niet alleen de centrale electrode maar ook die op de rand een koperen kern bezit. Dat maakt de productie ervan natuurlijk wat duurder. De rest van de verklaring in die latere Haynes van me hier gaan intypen zou wat te ver voeren, koper houdt de electroden koeler is de hoofdlijn. Bijna iedereen hier rijdt immers toch alleen maar met NGK zonder erover na te denken
Over de jaren heen heb ik vanuit mijn garage of eigen keuze gereden met Lodge, Champion N9Y, NGK BP6ES, N9YC en het langst dus met die N9YCC. Vanuit mijn bromfiets/motortijd ken ik nog Bosch en LKG. Bosch claimde ook "elasticiteit" op hun eigen copper core bougies. Double core types van Bosch heb ik nooit gevonden, zij doen daar niet aan.
Eén minpunt van al die Champion types zal ik jullie niet onthouden: je hoeft de bougiesleutel maar iets scheef te houden of de porceleinen schacht kan afbreken. Is me gelukkig maar één keer in zo'n 35 jaar overkomen.