Hallo clubcollega's
Kan iemand me een tip geven welk type (universele) brandstofpomp ik zal aankopen.
Dit puur om snel bij een probleem met de brandstofpomp een universeel pompje onder de motorkap te monteren?
Hoor graag van jullie
Groet
Rob Papavoine
Re: Reserve (universele) brandstofpomp
#2Zoals je de vraag stelt is er geen type voor te vinden, want onder de motorkap zit je ver boven het tankniveau, dus dat gaat niet werken.140155 schreef:Hallo clubcollega's
Kan iemand me een tip geven welk type (universele) brandstofpomp ik zal aankopen.
Dit puur om snel bij een probleem met de brandstofpomp een universeel pompje onder de motorkap te monteren?
Hoor graag van jullie
Groet
Rob Papavoine
Je kan twee dingen doen: een wat betrouwbaardere pomp installeren dan de bekende SU's met punten, dus electronische als ook de SU, de Duitse Hardi etc...Anderen monteren een Facet pomp in serie met een SU op ongeveer net zo lage positie en zetten die dan aan als de SU het opgeeft.
Facets tikken mij te luid en als je een vergeijkbaar merk neemt dat een te hoge pompdruk oplevert moet er ook nog een drukbegrenzer in de leiding. Universeel betekent meestal een hogere pompdruk, terwijl onze SU carburateurs slechts een lage pompdruk van 3-4 psi max accepteren
Kortom ik ben zelf van de SU's af en heb maar wat graag van de MOSS aanbiedingen op die redelijk geprijsde Hardi's gebruik gemaakt. Hij staat weer met korting bij MOSS Europe te koop (AZX1307Z)...
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 19 mar 2017, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#3Hallo Don,
Dank je voor je reactie.
Gisteren in Rosmalen sprak ik een vd oude MG Club garde. Was met een aantal clubleden naar Oostenrijk geweest en kreeg pech door een defecte SU pomp.
Een vd collegaleden had een universele pomp bij zich die ze onder de motorkap aangebracht hadden in de benzineleiding en zjin zo verder gereden (naar Nederland.
Ik dacht dat het wel een handig en veilig idee was om ook zo'n pomp aan te schaffen (als escape).
Mijn SU is een jaar oud en zal nog wel even meegaan. Hoorde ook dat Pel de Haas SU pompen ombouwt (of ruilt) naar en contactloze (electronische) versie.
Zal me eens gaan beraden
Bedankt
Groet
Rob
Dank je voor je reactie.
Gisteren in Rosmalen sprak ik een vd oude MG Club garde. Was met een aantal clubleden naar Oostenrijk geweest en kreeg pech door een defecte SU pomp.
Een vd collegaleden had een universele pomp bij zich die ze onder de motorkap aangebracht hadden in de benzineleiding en zjin zo verder gereden (naar Nederland.
Ik dacht dat het wel een handig en veilig idee was om ook zo'n pomp aan te schaffen (als escape).
Mijn SU is een jaar oud en zal nog wel even meegaan. Hoorde ook dat Pel de Haas SU pompen ombouwt (of ruilt) naar en contactloze (electronische) versie.
Zal me eens gaan beraden
Bedankt
Groet
Rob
Groet
Rob Papavoine
Rob Papavoine
#4Op de site van MG Experience waar ik tegenwoordig het merendeel van mijn bijdragen plaats, heb ik al weer enige tijd geleden een poll gehouden over de levensduur van de klassieke, met punten uitgeruste SU. De uitkomst leverde een verdeeld beeld op: sommige pompen gaven het binnen enige jaren op, andere daarentegen gingen juist heel lang mee, een middengroep was er nauwelijks. Kortom, heb je geluk dan heb je jarenlang geen zorgen, maar heb je een slechtere kan het noodlot snel toeslaan. Een kleine troost is dat die oude SU's met een forse klap soms weer even aan de praat zijn te krijgen, zo heb ik ooit de camping in Frankrijk bereikt waar ik mijn Hardi kon plaatsen. Een veeg teken vind ik dat Haynes oorspronkelijk adviseerde deze SU's elke 12000 miles/20.000 km te demonteren en opnieuw af te stellen! Zo vele jaren halen lijkt leuk, maar daar zit je toch niet op te wachten. En John Twist heeft een video op Youtube waaruit blijkt dat succes bij dit soort ingrepen geen zekerheid is, het zijn en blijven onvoorspelbare apparaten...
Overigens geven zowel SU als Hardi aan dat hun pompen altijd beneden het niveau van de tank moeten laten aanzuigen. Heb je lucht in je leiding naar voren vraag ik me ook af of elke pomp daar wel de benzine naar omhoog krijgt.
Mijn advies blijft om electronische pompen serieus te nemen, ik was zelf maar wat blij een Hardi op vakantie bij me hebben
Overigens geven zowel SU als Hardi aan dat hun pompen altijd beneden het niveau van de tank moeten laten aanzuigen. Heb je lucht in je leiding naar voren vraag ik me ook af of elke pomp daar wel de benzine naar omhoog krijgt.
Mijn advies blijft om electronische pompen serieus te nemen, ik was zelf maar wat blij een Hardi op vakantie bij me hebben
#5Er zijn ook hier meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik ken een clublid die een facet pompje in serie heeft gebouwd met zijn SU pomp. Als de SU er mee ophoud een kwestie van deze elektrisch ontkoppelen en een zekering plaatsen in de voeding van get Facet pompje en je komt weer thuis. Daar kun je je SU vervangen of reviseren.
Zelf heb ik een door Pel de Haas gereviseerde pomp achterin liggen, gewoon met de welbekende puntjes. In geval van ellende kom je met de juiste onderdelen altijd weer waar je moet komen.
Zelf heb ik een door Pel de Haas gereviseerde pomp achterin liggen, gewoon met de welbekende puntjes. In geval van ellende kom je met de juiste onderdelen altijd weer waar je moet komen.
Have Fun, make history in de polder
#6Zo'n 20 jaar lang had ik een SU pomp achterin liggen als verzekering op de toen nog heel lange tochten door Europa. Uiteindelijk maar gemonteerd en al weer drie jaar geleden ging die dus weer stuk, net nadat ik die Hardi gekocht en achterin gelegd had. De reden dat ik 100% van de SU's af ben is dat de prijzen van de onderdelen voor die klassieke SU's inmiddels de pan uitrijzen. Die laatste mocht dan defecte punten hebben, hij was niet te repareren zonder het diaphragma ook te vernieuwen, dat scheurde gewoon af. De prijs van dit onderdeel was alleen al bijna 80% van de MOSS kortingsprijs voor een nieuwe Hardi, een merk dat in de scheepsbouw zijn betrouwbaarheid had bewezen140151 schreef:Er zijn ook hier meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik ken een clublid die een facet pompje in serie heeft gebouwd met zijn SU pomp. Als de SU er mee ophoud een kwestie van deze elektrisch ontkoppelen en een zekering plaatsen in de voeding van get Facet pompje en je komt weer thuis. Daar kun je je SU vervangen of reviseren.
Facets zijn m.i. voor dove MG bezitters, dat continue, harde getik zou ik niet verdragen en de met de vele adviezen hoe hem ietsje minder luid te laten klinken heb ik weinig als er alternatieven genoeg zijn die geen klereherrie maken. Wil je nostalgisch aan SU hechten dan is de electronische SU versie ook de moeite waard. Maar daar hangt wel een fors prijskaartje aan....
#71) het is zonder meer mogelijk om in de brandstofleiding onder de motorkap een nood brandstofpompje in te bouwen.
Niet permanent, maar wanneer de SU het opgeeft, trek je de toevoerslang naar de carburateurs los en zet je dat pompje er tussen.
Hij zuigt keurig aan vanuit de tank. Spreek uit ervaring, ik heb het ooit tijdens een rit bij een andere MG eigenaar gemonteerd en die reed er vrolijk mee naar huis.
De mooiste oplossing is de Pierburg E1F, maar die kost wel meer dan een elektronische SU.
Goedkope oplossing, zelf niet getest, is de BP 1008 bij www.hotrod.nl (voor Volkswagen kevers, waar de mechanische pomp het vaak opgeeft) hij moet het doen want bij die kevers zit de tank vóór en de motor achter, de weg is dus ook lang. Die pomp klappert als een gek, maar je komt er wel mee thuis.
2) Bij Pel de Haas kun je een optisch gestuurde elektronische SU pomp kopen en die heeft zowat het eeuwige leven. Pel vraagt echt niet de hoofdprijs!
Ik rijd er sinds afgelopen zomer mee, toen ik mijn elektronische SU na ca 50.000 km preventief verving.
Onderzoek door Pel wees uit dat hij na ca 10 jaar nog prima in orde was, dus die ligt als reserve in de kofferbak.
3) Ook volgens Pel zijn de Hardy pompen beter dan de SU's met contactpunten
succes er mee.
Bert
Niet permanent, maar wanneer de SU het opgeeft, trek je de toevoerslang naar de carburateurs los en zet je dat pompje er tussen.
Hij zuigt keurig aan vanuit de tank. Spreek uit ervaring, ik heb het ooit tijdens een rit bij een andere MG eigenaar gemonteerd en die reed er vrolijk mee naar huis.
De mooiste oplossing is de Pierburg E1F, maar die kost wel meer dan een elektronische SU.
Goedkope oplossing, zelf niet getest, is de BP 1008 bij www.hotrod.nl (voor Volkswagen kevers, waar de mechanische pomp het vaak opgeeft) hij moet het doen want bij die kevers zit de tank vóór en de motor achter, de weg is dus ook lang. Die pomp klappert als een gek, maar je komt er wel mee thuis.
2) Bij Pel de Haas kun je een optisch gestuurde elektronische SU pomp kopen en die heeft zowat het eeuwige leven. Pel vraagt echt niet de hoofdprijs!
Ik rijd er sinds afgelopen zomer mee, toen ik mijn elektronische SU na ca 50.000 km preventief verving.
Onderzoek door Pel wees uit dat hij na ca 10 jaar nog prima in orde was, dus die ligt als reserve in de kofferbak.
succes er mee.
Bert
#8Leuk om te weten. Hij zat er ook in een halfuurtje op de camping in (zie foto). Rob USLE (MG Experience naam) heeft ooit met een kapotte, niet repareerbare punts SU in Noorwegen gestaan en moest met de ANWB worden opgehaald930086 schreef:1) het is zonder meer mogelijk om in de brandstofleiding onder de motorkap een nood brandstofpompje in te bouwen.
Goedkope oplossing, zelf niet getest, is de BP 1008 bij http://www.hotrod.nl (voor Volkswagen kevers, waar de mechanische pomp het vaak opgeeft) hij moet het doen want bij die kevers zit de tank vóór en de motor achter, de weg is dus ook lang. Die pomp klappert als een gek, maar je komt er wel mee thuis.
succes er mee.
Bert
Voor mij een reden om altijd een reservepomp mee te nemen, vol-electronische pompen zijn immers zeker niet repareerbaar
#9Hardi pompen worden nu weer onder een andere naam verkocht.
Momenteel niet in Nederland dus u houd de naam nog te goed.
Heb in verleden op verzoek van een klant een Hardi pomp ingebouwd
in de buurt bij de voorste carburateur en diafragma radiateur.
Zo laag mogelijk en werkt al jaren.
Heb op diverse van mijn eigen Mg,s meer dan 25 jr. geleden al optische triggers gemonteerd op mijn S.U pompen.
Niemand had toen nog van Pel de Haas gehoord.
Je kon die setjes los kopen n de U.K met duidelijke instructies. En met een zeer goed garantie.
Meegemaakt dat bij een zending van 4 stuks ,ze alle 4 niet werkten.
Zonder meer andere gekregen onder verklaring dat er wat mis was gegaan bij controle van het pakket op het vliegveld[straling of iets dergelijks]
In die periode wel 20 pompen omgebouwd en ze werken nog allemaal.
Goed idee om facet pomp als reserve onder de motorkap te monteren. Thuiskomst op dit vlak gegarandeerd.
Hans Geertse
Heb op diverse van mijn eigen Mg,s meer dan 25 jr. geleden al optische triggers gemonteerd op mijn S.U pompen.
Je kon die setjes los kopen n de U.K met duidelijke instructies. En met een zeer goed garantie.
Zonder meer andere gekregen onder verklaring dat er wat mis was gegaan bij controle van het pakket op het vliegveld[straling of iets dergelijks]
Goed idee om facet pomp als reserve onder de motorkap te monteren. Thuiskomst op dit vlak gegarandeerd.
Hans Geertse
#10MOSS heeft een speciale actie tot 11 april lopen w.o. een aftermarket electronic pump AZX1307Z van UK Pounds 70,- voor 59,50. Met de huidige koers van het pond kom je ongeveer op €78 uit. Dat is nog steeds die € prijs die mijn twee daar aangeschafte Hardi's hadden. Je moet dan wel een grotere totaalorder plaatsen, want hun P&P kosten zijn wel sterk gestegen en drukken anders fors op deze aanschaf
Zij die willen weten welke naam nu op het doosje staat kunnen een mail naar hen sturen, daar antwoorden ze wel op... Opbellen naar Londen of een andere stad in Engeland kan natuurlijk ook
PS Dat kapotte diaphragma van mijn punts SU kostte iets tussen de 45 en 50 Engelse ponden en dus was een nieuwe Hardi verstandiger. Omdat veel MOSS onderdelen via moederbedrijf MOSS USA of uit andere landen als China of Duitsland komen verbaast me die prijsstabiliteit niet. Voor de Engelsen zelf geldt dat niet en levert de Brexit hun nu al de nodige negatieve consequenties op.
Zij die willen weten welke naam nu op het doosje staat kunnen een mail naar hen sturen, daar antwoorden ze wel op... Opbellen naar Londen of een andere stad in Engeland kan natuurlijk ook
PS Dat kapotte diaphragma van mijn punts SU kostte iets tussen de 45 en 50 Engelse ponden en dus was een nieuwe Hardi verstandiger. Omdat veel MOSS onderdelen via moederbedrijf MOSS USA of uit andere landen als China of Duitsland komen verbaast me die prijsstabiliteit niet. Voor de Engelsen zelf geldt dat niet en levert de Brexit hun nu al de nodige negatieve consequenties op.
850008 schreef:Hardi pompen worden nu weer onder een andere naam verkocht.
Hans Geertse
#11Correctie: ik ben nog nooit van mijn leven in Noorwegen geweest of is vanwege een kapotte benzinepomp mijn auto naar Nederland teruggebracht.860018 schreef: Rob USLE (MG Experience naam) heeft ooit met een kapotte, niet repareerbare punts SU in Noorwegen gestaan en moest met de ANWB worden opgehaald
Voor mij een reden om altijd een reservepomp mee te nemen, vol-electronische pompen zijn immers zeker niet repareerbaar
Wel is in september 2015 mijn 1978 rode MGB met aanhangwagentje vanuit midden Frankrijk naar Nederland teruggebracht, maar dat was vanwege water in de tank en filter, wat zelfs
de locale garage niet kon vinden. Tja t'is geen PSA of Renault natuurlijk dus snappen we er niets van, zeker niet na de lunch.
Gelukkig heb ik sinds 1998 een KNAC kaart, met een ANWB kaart kan je wel eens voor verrassingen komen te staan als je niet alle supplementen hebt bijgekocht.
In mei 2014 heb ik in de buurt van Koblenz, Duitsland op de terugreis vanuit Gabicce Mare, Italie met mijn 1981 engelse MGB-LE een defecte originele SU pomp gehad, maar daar ik gelukkig een nieuwe moderne SU met electronica, welke ik als reserve bij me had door ADAC gemonteerd en konden wij de weg naar huis rijdend vervolgen.
Rob-USLE
Voor degene die een spare SU pomp meenemen, neem ook een setje van 4 pakkingen mee om de pomp aan te sluiten.
#12Aanvulling
De naam is niet zo belangrijk. Het partnr. wel.
Bij een van mijn leveranciers Midland Sports and Classic is het partnr AZX13070Q Op website met foto erbij.
Prijs momenteel voor de pomp alleen 70.80 pond.
Momenteel i.v.m. nieuwe website gratis levering.
Misschien moet je dan wel iets meer bestellen.
Zij hebben het laatste jaar om de paar maanden een gratis leverings aanbod.
Voor Europa [continent] moet je dan voor min. 200 pond bestellen.
Maar als je even kunt wachten mooi meegenomen.
Normaal rekenen zij[2016] 19,50[exvat] voor 30 kg.
Zij sturen geen vloeistoffen meer op zoals olie en remvloeistof.Moss doet dat weer wel op een safe manier.
Moet ik nog eens aankaarten.
Rob bedoeld met pakkingen waarschijnlijk pakking ringen.
Hans Geertse
De naam is niet zo belangrijk. Het partnr. wel.
Bij een van mijn leveranciers Midland Sports and Classic is het partnr AZX13070Q Op website met foto erbij.
Prijs momenteel voor de pomp alleen 70.80 pond.
Momenteel i.v.m. nieuwe website gratis levering.
Misschien moet je dan wel iets meer bestellen.
Zij hebben het laatste jaar om de paar maanden een gratis leverings aanbod.
Voor Europa [continent] moet je dan voor min. 200 pond bestellen.
Maar als je even kunt wachten mooi meegenomen.
Normaal rekenen zij[2016] 19,50[exvat] voor 30 kg.
Zij sturen geen vloeistoffen meer op zoals olie en remvloeistof.Moss doet dat weer wel op een safe manier.
Moet ik nog eens aankaarten.
Rob bedoeld met pakkingen waarschijnlijk pakking ringen.
Hans Geertse
#13Dan zal het iemand anders zijn geweest Rob, ik herinner me een foto van een B op de hefbrug met dat Noorse pompverhaal erbij.
Wij hebben een oude Postbank/ ING verzekeringsconstructie , die nu onder Nationale Nederlanden valt en elke, ook oudere auto ophaalt. Vermoedelijk door diezelfde ANWB die inmiddels het leeftijdscriterium voor de eigen pechdienst óók al niet meer zou hanteren. Totnutoe weet ik mijzelf op vakanties in Frankrijk te redden, toen mijn SU het opgaf waren de garages net voor het weekend gesloten
PS Over die 4 ringetjes: dat verhaal klopt alleen nog maar voor oude SU's of nieuwe Hardi's, de nieuwere SU's hebben 2 ringetjes voor de buitenzijde van de banjobolt, de binnenzijde tegen het pomphuis aan heeft tegenwoordig 2 seals, een soort ring met rubber erop (denk aan zgn Dowty rings, die zitten ook zo in elkaar). Je kan dat in de MOSS catalogue of Website eenvoudig terugvinden....
Wij hebben een oude Postbank/ ING verzekeringsconstructie , die nu onder Nationale Nederlanden valt en elke, ook oudere auto ophaalt. Vermoedelijk door diezelfde ANWB die inmiddels het leeftijdscriterium voor de eigen pechdienst óók al niet meer zou hanteren. Totnutoe weet ik mijzelf op vakanties in Frankrijk te redden, toen mijn SU het opgaf waren de garages net voor het weekend gesloten
PS Over die 4 ringetjes: dat verhaal klopt alleen nog maar voor oude SU's of nieuwe Hardi's, de nieuwere SU's hebben 2 ringetjes voor de buitenzijde van de banjobolt, de binnenzijde tegen het pomphuis aan heeft tegenwoordig 2 seals, een soort ring met rubber erop (denk aan zgn Dowty rings, die zitten ook zo in elkaar). Je kan dat in de MOSS catalogue of Website eenvoudig terugvinden....
920143 schreef:Correctie: ik ben nog nooit van mijn leven in Noorwegen geweest of is vanwege een kapotte benzinepomp mijn auto naar Nederland teruggebracht.860018 schreef: Rob USLE (MG Experience naam) heeft ooit met een kapotte, niet repareerbare punts SU in Noorwegen gestaan en moest met de ANWB worden opgehaald
Wel is in september 2015 mijn 1978 rode MGB met aanhangwagentje vanuit midden Frankrijk naar Nederland teruggebracht, maar dat was vanwege water in de tank en filter, wat zelfs
de locale garage niet kon vinden. Tja t'is geen PSA of Renault natuurlijk dus snappen we er niets van, zeker niet na de lunch.
Gelukkig heb ik sinds 1998 een KNAC kaart, met een ANWB kaart kan je wel eens voor verrassingen komen te staan als je niet alle supplementen hebt bijgekocht.
In mei 2014 heb ik in de buurt van Koblenz, Duitsland op de terugreis vanuit Gabicce Mare, Italie met mijn 1981 engelse MGB-LE een defecte originele SU pomp gehad, maar daar ik gelukkig een nieuwe moderne SU met electronica, welke ik als reserve bij me had door ADAC gemonteerd en konden wij de weg naar huis rijdend vervolgen.
Rob-USLE
Voor degene die een spare SU pomp meenemen, neem ook een setje van 4 pakkingen mee om de pomp aan te sluiten.
#14Foto van een MG op de brug.
Was het deze? dan was ik het.
Maar dat was geen benzinepomp maar ee kapotte startmotor.
Niet te krijgen, dus op mijn onvolprezen KNAC lidmaatschap is de auto op de trailer naar huis gebracht en wij gingen verder in een Volkswagen Passat met Noors kenteken
Moest meteen minstens 20km/u harder rijden op die Noorse grindwegen. geen geduld met autochtonen daar.
Bert
Niet te krijgen, dus op mijn onvolprezen KNAC lidmaatschap is de auto op de trailer naar huis gebracht en wij gingen verder in een Volkswagen Passat met Noors kenteken
Moest meteen minstens 20km/u harder rijden op die Noorse grindwegen. geen geduld met autochtonen daar.
Bert
- Bijlagen
-
- MG StrynLR.jpg (94.78 KiB) 7343 keer bekeken
#15Opgelost en een geheugenfoutje van mij Bert, ik meende me een pomp te herinneren.930086 schreef:Foto van een MG op de brug.
Bert
Douwe Draaisma met zijn analyse van een in de loop van de tijd veranderende herinnering heeft alweer gelijk gekregen......
NB Ik had ooit vlak voor mijn vakantievertrek een kapot gegane startmotor, die kon ik nog net op tijd vernieuwen.
En toen kwam die pomp er later op vakantie (foto eerder) over heen, het was niet mijn meest succesvolle jaar met de B....
#16Zo!
Ik schreef een aantal weken geleden nog een kritische noot over het uitblijven van reacties op mijn vragen hier op het forum.
Ik kijk zojuist of er misschien nog een reactie was gekomen op mijn vraag over "de reserve (universele) brandstofpomp"......
Thanks guys! Enorme berg praktijkantwoorden.
Nu even goed bedenken wat ik aan ga schaffen om als reserve in de achterbak te leggen.
Nogmaals bedankt voor de goede tips
Rob
Ik schreef een aantal weken geleden nog een kritische noot over het uitblijven van reacties op mijn vragen hier op het forum.
Ik kijk zojuist of er misschien nog een reactie was gekomen op mijn vraag over "de reserve (universele) brandstofpomp"......
Thanks guys! Enorme berg praktijkantwoorden.
Nu even goed bedenken wat ik aan ga schaffen om als reserve in de achterbak te leggen.
Nogmaals bedankt voor de goede tips
Rob
Groet
Rob Papavoine
Rob Papavoine
#19Beste Rob
Voor een permanente montage is dit niet de goede pomp. Opbrengst te gering.
Dit is een pomp voor Midget of Sprite. Voor noodgeval kan het , is wel de goedkoopste.
Maar de aansluitingen kloppen ook niet helemaal .Dat zul je thuis van te voren moeten voorbereiden.
Kijk bij Moss op de website met duidelijke foto,s van de pompen.
Genoemde pomp voor de Midget part nr. AUF214Z kost 57 pond incl.VAT.
Voor de MGB 2 types .
Bouwjr. 1962-1964 AZX 1332Z kost 86 pond
Bouwjr. 1965-1980 AZX 1307Z kost 72 pond
Volgens mij de zelfde pompen ,alleen voor de vroege B.s zijn er 2 aansluit connectors ingeschroefd
die uiteraard ook betaald moeten worden.
Wellicht ook in Houten te koop.
Succes
Hans Geertse
Voor een permanente montage is dit niet de goede pomp. Opbrengst te gering.
Dit is een pomp voor Midget of Sprite. Voor noodgeval kan het , is wel de goedkoopste.
Maar de aansluitingen kloppen ook niet helemaal .Dat zul je thuis van te voren moeten voorbereiden.
Kijk bij Moss op de website met duidelijke foto,s van de pompen.
Genoemde pomp voor de Midget part nr. AUF214Z kost 57 pond incl.VAT.
Voor de MGB 2 types .
Bouwjr. 1962-1964 AZX 1332Z kost 86 pond
Bouwjr. 1965-1980 AZX 1307Z kost 72 pond
Volgens mij de zelfde pompen ,alleen voor de vroege B.s zijn er 2 aansluit connectors ingeschroefd
die uiteraard ook betaald moeten worden.
Wellicht ook in Houten te koop.
Succes
Hans Geertse
#20Het is inderdaad een Hardi, maar dan wel voor de eerdere slangaansluitingen. Later kregen de SU's dus die in deze discussie al genoemde wartels en dat type Hardi met wartels en de normale 4 pakkingringetjes gebruik ik dus ook. Misschien heeft die Hap site ze ook wel, per slot van rekening zijn er véél meer B's met wartels van de band gerold dan met dunne slangkoppelingen140155 schreef:Heren,
Is dit een juiste Hardy?
http://www.hap-automaterialen.nl/Produc ... 1_3578.php
Groet
Rob
Houten kan een mogelijkheid zijn, hoewel mij over de jaren heen alleen SU pompen zijn opgevallen, met die ene stand van iemand die SU's revideert in het bijzonder. MOSS biedt met enige regelmaat korting op o.a Hardipompen in hun zwakke maanden, die hun hogere P&P kosten compenseert. Hun laatste -10% actie was overigens niet interessant, je moet er een grote order voor plaatsen.
Even geduld oefenen, ergens in januari/begin februari komen ze wel met een beter bod op de proppen! UK parts in Houten is overigens MOSS reseller en die zou ook wel eens je korting op Hardi kunnen geven. Betrouwbare, vriendelijke persoon daar op de stand....
Gisteravond trouwens nog iemand gesproken die een ooit enthousiaste B bezitter kende. Na een totale, succesvolle restauratie ging vlak erna de hele wagen in 1992 verloren door een sluiting bij de SU benzinepomp en een benzinebrand vanuit de volle tank daar. Nog een reden om mijn waarschuwing nogmaals te herhalen: zet sowieso een zekering in de leiding naar de pomp achter, in de witte draad die je al onder de motorkap kan oppikken op zijn bullit van de kabelboom en dan van een zwevende 10A zekering kan voorzien. En weet dat de klassieke pomp met open contactpunten per definitie vonkt. Electronische SU's en Hardi's vonken juist nooit.
PS Nog een extra zwevende zekering waard is de leiding naar de solenoid van de overdrive, hier volstaat 5A ruimschoots. Hier is de gele draad ook onder de motorkap terug te vinden in dezelfde bullittcluster op de kleine kabelboom. In een aparte discussie over solenoid reparaties hier komt dat ook terug, evenals één MGCC lid die er zelfs nog een relais in die leiding er tussen plaatste.