Ter aanvulling op deze oude post, nog een update voor hen die van twee 6 Volts accu's in de oude CB naar één 12 Volts accu willen overstappen.
Zaterdag j.l. bleken mijn 6 volters beiden zwaar accuzuur te lekken na 4,5 jaar gebruik, dus verwijderen maar. Ik had na allerlei MGE discussies geprobeerd iets in Amerikaanse group 26 versie te vinden met maten die ook montage in één ruimte toelaten en waarbij de tweede accuruimte met een plastic bak voor andere zaken kan worden ingezet.
Van VARTA vond ik type C30 met de volgende specs, die bijna identiek zijn aan die group 26 types: 54Ah, 530 CCA en maten 208x175x190 als lxbxh. Met die plastic bak in de hand ging ik bij Marinol in Den Haag langs, één van de laatste echte accufabrikanten die tevens VARTA verkoopt. 208 mm bleek net iets te lang, maar met het verwijderen van de bevestigingsstrips aan de korte zijden (Marinolpersoon zaagde ze er al voor mij af) bleef er een lengte van slechts 195mm over en zakte de accu een héél end de bak al in. Thuisgekomen, in de B zelf bleek de C30 met afgezaagde stripjes bijna helemaal in de bestaande bak te plaatsen. Helemaal onderin de oude ruimte kwam hij nèt niet, dus had ik een plasticbeklede plank van 25 mm dik en met diezelfde grondmaten 195x175mm2 in die houder eronder geplaatst en met een dubbele spanband de Accu gezekerd tegen schuiven (door de nauwe passing is dat alleen in de rijrichting, zijwaarts staat al klem). Eventueel kan je die bak een mm'tje in die zijwaartse richting ruimer slaan als dat nodig mocht zijn
UPDATE: alsnog die 25 mm dikke plank door een door mij in de vernis gezette veel dunnere hardboard plaat vervangen. Inmiddels zakt de accu nu met deze plaat en al wèl helemaal in de onderste hoekijzers en schuift ook niet meer in de rijrichting heen weer. Twee spanbanden er om heen nagetrokken en vergeten maar (C30 is een onderhoudsvrije accu).....
Mijn persoonlijke keuze was het handhaven van de scheidingschakelaar op de massakant aan de chauffeurszijde (waar de ene 6volter zat) en het gebruiken van de doorverbindingskabel tussen beide ruimtes om de plus van die VARTA naar de andere ruimte te leiden, waar ik die via hardsolderen met de lange kabel daar naar voren heb verbonden. Na het solderen met krimpkous, zelfvulcaniserende tape en extra plastic ribbelpijp er nog eens omheen gezorgd voor maximale bescherming van die las tegen mechanische en electrische effecten. Het alternatief, de VARTA aan de passagierszijde wordt vaker toegepast, maar ik zag dat dan bij een kopstaart botsing de accu naar voren zou kunnen schuiven en mijn Hardi benzinepomp en/of de benzineleidingen daar zou kunnen beschadigen, een risico dat ik niet wil nemen.
PS De plastic bak (via MOSS in de States te bestellen) is inmiddels met reserveonderdelen gevuld, zodat alleen enkele grotere onderdelen onder het reservewiel achterblijven, maar de bagageruimte grotendeels vrij van onderdelen blijft. Alleen olie, loodvervanger, ruitesproeier concentraat en wat snoertjes en lampen hou ik nog even achter binnen handbereik