Te hoge temperatuur

Nadat ik afgelopen winter o.a. de zuigerveren vervangen heb ben ik eindelijk toegekomen om MG eens uit te proberen of alle reparatie`s het gewenste effect hebben gehad.
Helaas heb ik het volgende probleem.

De motor/koelvloeistof temperatuur is hoger dan gebruikelijk geworden.
Normaal staat de naald bij de N maar nu staat hij meer bij de H dan de N.
Volgens mij hoort en was dit niet zo.

Wat heb ik vervangen aan het motorblok afgelopen winter:
1. zuigerveren en schraapveren (van de eerste cilinder waren de zuigerveren gebroken, cilinderwand geen beschadigingen).
2. krukaslagerschalen vernieuwd.
3. nieuwe pakkingset gemonteerd (o.a. kop en karterpan pakking)
4. Nieuwe temperatuurzender (deze was tijdens het schoonmaken van de cilinderkop gebroken).

Thermostaat en koelwaterpomp waren ervoor al een keer vervangen.
Heb ook de ontsteking van kontaktpuntjes opgebouwd naar elektronisch, maar het lijkt me sterk dat het daarin zit.

Wat mij opvalt als ik ga rijden, is dat de motortemperatuur heel snel oploopt tot de waarde vlak onder de H en daar blijft staan.

Wat kan de reden zijn voor deze hoge motor temperatuur.
Nu weet ik dat het buiten behoorlijk warm is, maar dan nog mag volgens mij de meter niet zo hoog staan.

De volgende zaken denk ik zelf aan.
1. verkeerde koppakking ( volgens mij zijn deze allemaal hetzelfde maar ik kan me niet meer precies herinneren of ik oude met nieuwe vergeleken heb)
2. temperatuurzender geeft een hogere waarde aan dan de oude.
3. radiator heeft zijn langste tijd gehad.

Iemand een idee welke kant ik het beste op kan zoeken, en wat de koelwatertemperatuur ongeveer zou moeten zijn. (deze kan ik indien nodig digitaal nameten).

Het is een B uit 1974, een van de eerste rubberbumper.

Gr,
Jaap

Re: Te hoge temperatuur

Joost,

De voedingsspanning heb ik nog niet gecontroleerd.
Alleen volgens mij is de temperatuurzender een sensor die bij een bepaalde temperatuur een bepaald spanning afgeeft (vergelijk het maar met een PT100).
De spanning wordt door de temperatuurmeter op het dashbord vertaald naar een bepaalde temperatuur.
Als ik naar de foto`s kijk die ik tijdens de restauratie gemaakt heb zitten er maar 2 aansluitingen op de meter op het dashbord.
Ik denk dus 1 aansluiting welke van de temperatuurzender op het motorblok komt, en de andere de min (anders kan de meter niks aangeven).
Ik hoop binnenkort toch even mijn kop onder het dashbord te kunnen stoppen om te kijken of ik gelijk heb.
Waar heeft de meter eigenlijk een voedingsspanning voor nodig behalve dan voor de dashbord verlichting?

Nu brengt me dit wel aan het nadenken.
De oude zender zat er waarschijnlijk al ruim 40 jaar in.
Nu bestaat de kans dat mijn oude zender al wat minder werd en misschien minder spanning aangaf waardoor het leek dat temperatuur goed was, maar in werkelijkheid te heet.
Aan de andere kant kan de nieuwe meter ook een te hoge spanning afgeven m.a.g. een te hoge temperatuur.
mmmm eigenlijk weet ik dus nog niks :roll:

Beste Jaap

Er zijn 2 types zenders.
Als jij een part. nr. GTR101 heb gemonteerd,is dat niet de goede. Deze is vanaf sept 1976.Europese markt.

Voor de export o.a USA hebben we BNK1644 en 88G580.

Weet niet of jou B een Europeaan of USA is.

Heeft ook te maken met de klokken die gemonteerd zijn.

Hans Geertse

Hans,

Ik probeer de nummer op te zoeken die jij gegeven had.
De BNK1644 en 88G580, helaas kan ik deze nergens vinden (ik heb bij Moss en Limora gekeken).
Het nummer GTR101 kan ik wel vinden, deze zit dus bij mij erin.

Kun jij mij vertellen waar wel de juiste te krijgen is.
Ik kan ook zowel bij Moss als Limora geen onderscheid vinden in een zender voor export of niet :? .

Gr,
Jaap

050018 schreef: Alleen volgens mij is de temperatuurzender een sensor die bij een bepaalde temperatuur een bepaald spanning afgeeft (vergelijk het maar met een PT100).
De spanning wordt door de temperatuurmeter op het dashbord vertaald naar een bepaalde temperatuur.
Als ik naar de foto`s kijk die ik tijdens de restauratie gemaakt heb zitten er maar 2 aansluitingen op de meter op het dashbord.
Ik denk dus 1 aansluiting welke van de temperatuurzender op het motorblok komt, en de andere de min (anders kan de meter niks aangeven).
Ik hoop binnenkort toch even mijn kop onder het dashbord te kunnen stoppen om te kijken of ik gelijk heb.
Waar heeft de meter eigenlijk een voedingsspanning voor nodig behalve dan voor de dashbord verlichting?
Voedingsspanning over het geheel:
Clipboard01.gif
Clipboard01.gif (12.9 KiB) 5303 keer bekeken
Oftewel, bij een slecht functionerende stabi kan je wel degelijk ook een hogere temperatuur meten. Maar... dat maakt niet het verschil tussen halve meteruitslag en een hele, dat weer niet natuurlijk. Daarbij zal de fuel gauge dan ook afwijken.

Maar eerst even de echte temperatuur meten, dat lijkt me wel slim. Even goed kijken naar welke thermostaat er in zit, ze zijn er voor verschillende temperaturen.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

De engelse leveranciers hebben niet zo veel met USA spec. onderdelen

Ik heb in ieder geval beide types in huis ,maar niet voor de verkoop.
Als ik in mijn werkplaats kom zal ik kijken of er bij de transmitters nog een note van mijzelf bij zit.

Victoria British in de USA heeft in ieder geval 2 types in de catalogus.
2-710 temp transm. mgb 67-76= Weet ik nog niet
2-713 temp transm. mgb 77-80 = GTR 101

De Europese MGB.s hebben het vroege type bijna niet gevoerd omdat deze een meestal capilaire temp meting hadden.
Het probleem wat jij schetst heb ik dus vroeger opgelost met het monteren van de juiste transmitter.In de UK besteld.
Een goede parts leverancier moet het goede nr. kunnen vinden.Zij kunnen niet meer gebruikte part.nr. traceren en herleiden.

Nog een vraag?. De cilinders zijn toch wel nagemeten op slijtage en minimaal indien o.k gehoond.
Bij de montage van de koppakking gekeken naar FRONT en TOP.

Hans Geertse

Hans,

Ik ben reeds op zoek naar de juiste transmitter en denk wat gevonden te hebben, mocht ik wat hebben dan meld ik dat hier wel (misschien handig voor iemand anders met hetzelfde probleem voor in de toekomst).
De pakking heb ik juist gemonteerd (bleek nog foto`s hiervan op mijn telefoon te hebben).

De koelwater temperatuur zal ik van het weekend controleren of is zoals hij hoort te wezen.

Om antwoord op je vraag te geven of ik de cilinders nagemeten en gehoond, nee heb ik niet gedaan.
En ja, waarschijnlijk had het beter geweest om het wel te doen.
Maar, tijdens mijn zoektocht naar informatie over hoe te werk te gaan (motor wel of niet uitbouwen, welke werkwijze e.d.), kwam ik o.a. ook op het forum van mgexperience.com (jouw wel bekend). :D
Hier kwam ik een topic tegen wat op 2 druppels water leek op mijn probleem.
1 zuiger geen druk door gebroken zuigerveren.
Het mooie van deze topic was dat aan het eind er ook een eindconclusie was, en deze hield in het kort in:
Als ik van te voren geweten had hoeveel tijd, moeite en geld dit zou kosten t.o.v. de hoeveelheid kilometers (in zijn geval miles) die ik van plan ben te rijden, dan had ik alleen de zuigerveren vervangen (vrij vertaald uit het engels)
Vandaar mijn beslissing om de alleen de zuigerveren en de lagerschalen van de krukas te vervangen.
De cilinderwand had door de gebroken veren geen beschadigingen opgelopen.
Omdat ik voorlopig zeker niet van plan ben grote afstanden met de auto te rijden leek mij op dat moment de beste beslissing.
Of ik gelijk heb :o tijd zal het leren.

Na enig zoeken de juiste transmitter gevonden.
Anglo Parts bleek zowel de standaart als de US uitvoering te leveren.
Artikel nummer US uitvoering 012140 voor ongeveer €11,00.

De transmitter omgewisseld en vandaag eindelijk kunnen testen.
En wat fijn, de temperatuur meter geeft nu weer een waarde aan die mij bekend voorkomt.
Geeft toch een wat gerust gestelder gevoel tijdens het rijden.
Dit houdt niet in dat ik nu klaar ben want voor de komende winter staat er een nieuwe radiator al op de planning.
Kreeg hier tijdens de taxatie vorig jaar al commentaar.

Iedereen bedankt voor het meedenken, en op naar het volgende klusje :D

Gr,
Jaap