Vacuüm aansluiting op HIF44 carburateur

Mijn MGB uit 1977 heeft door zijn vorige eigenaar al een conversie gehad van RB naar CB en de enkele carburateur is ook netjes omgebouwd naar
dubbele HIF's 44.
Helaas was er geen vacuüm aanwezig op één van beide carburateurs voor de vervroeging van de ontsteking. Na wat resarch te hebben gedaan en ben ik er achter gekomen dat er verschillende soorten vacuüm bestaan. Op het inlaat spruitstuk, dus voor de gasklep aan de cilinderkop zijde heb je bv altijd vacuüm staan als je het gas loslaat. Op dat moment wil je niet dat je ontsteking vervroegt. Het vacuüm dat je nodig hebt voor je ontsteking is het zgn "poortvacuüm" dat in je carburateur ontstaat zodra je gas geeft en de gasklep opent. Dit betekent dat de vacuümaansluiting dus achter je gasklep komt te zitten, zeg maar aan de de kant van je luchtfilter ten opzichte van de gasklep.

Ik heb aan de bovenkant van één carburateur een gaatje geboord en hier draad in getapt, daarop heb ik een nippel geschroefd met een gaatje van 2 mm, aan de buitenzijde opgeboord naar 3 mm en geborgd met Loctite in de carburateur. Aan de binnenkant van de carburateur de nippel glad met de poort afgewerkt om geen verstoring van het bestaande stromingsprofiel te krijgen. Op de nippel kan nu het slangetje naar de ontsteking worden gemonteerd, en hatseflats de vacuüm verbinding is tot stand gebracht.

Nu mijn hitteschild nog een opknapbeurt geven en dan kan de boel weer in elkaar en worden afgesteld.
Oh ja, de ontsteking dient te worden afgesteld met een afgedopte vacuümaansluiting op de carburateur.
Carburateur met gaatje achter gasklep
Carburateur met gaatje achter gasklep
Met gemonteerde nippel
Met gemonteerde nippel
Binnenkant carburateur
Binnenkant carburateur
Carburateur weer gemonteerd
Carburateur weer gemonteerd
Have Fun, make history in de polder

Re: Vacuüm aansluiting op HIF44 carburateur

Vanavond de aanpassing gelijk gemaakt. Aan de bovenkant de verkeerde aansluiting afgedicht.
De nieuwe aansluiting aan de onderkant gemaakt. Het gaatje van 1,5 mm zit pal achter de gasklep en loopt mooi door in de nieuwe nippel waar ook gaatje van 1,5 mm in is geboord.
De schroef aan de bovenkant die de verkeerde afsluiting afdicht en de nippel voor de vacuüm aansluiting weer mooi met Loctite vastgezet.
Afdichting aansluiting aan de bovenkant
Afdichting aansluiting aan de bovenkant
Met 1,5 mm gaatje net achter de gasklep
Met 1,5 mm gaatje net achter de gasklep
Met gesloten gasklep
Met gesloten gasklep
Nieuwe aansluiting aan de onderzijde
Nieuwe aansluiting aan de onderzijde

Nog een voorbeeld..
Nog een voorbeeld..
imagef.jpg (18.61 KiB) 4895 keer bekeken
De eigen knutsel (Adrian is beter)
De eigen knutsel (Adrian is beter)
140151 schreef:Hallo Hans,

Ships.... Heb idd nu het artikel gevonden waar je op doelt. Bedankt voor deze aanwijzing
Op zich geen probleem, het mooie van schroefdraad is dat je er eenvoudig een plugje in kunt maken om het gat af te dichten. Ik ga de aansluiting aan de onderkant maken voor het beste resultaat :x

Groet,

Gerrit
Schaam je niet, ik had dezelfde fout gemaakt en die weer met een in het getapte gat geschroefde koperen schroefje opgelost.
Mocht je de foto's en tekst op de MG Experience site over dit onderwerp nodig hebben, stuur me dan een PM en ik lever je de link wel op.

Een zekere Adrian daar had ontdekt dat de met alleen een boor lastig bereikbare plek aan de onderkant het beste in 2 stappen kon worden gemaakt.
1e stap met grotere boordoorsnede voor het pijpje de 2e stap met een dremel aandrijving en een 1,5 mm boortje leverde een perfect gat op

Zelf heb ik een wat groter gat van een binnenvoering met 1,5 mm binnendoorsnede voorzien, die eerste boor schoot er veel te snel doorheen :oops:

:-D on

140151 schreef:Vanavond de aanpassing gelijk gemaakt. Aan de bovenkant de verkeerde aansluiting afgedicht.
De nieuwe aansluiting aan de onderkant gemaakt. Het gaatje van 1,5 mm zit pal achter de gasklep en loopt mooi door in de nieuwe nippel waar ook gaatje van 1,5 mm in is geboord.
De schroef aan de bovenkant die de verkeerde afsluiting afdicht en de nippel voor de vacuüm aansluiting weer mooi met Loctite vastgezet.
DSC01818.JPG
DSC01823a.jpg
DSC01825.JPG
DSC01817.JPG
Mijn bericht had je dus niet meer nodig: mooi opgelost :D

Beste Gerrit.

Ik ben benieuwd welke verdeler je gebruikt? Of gaat gebruiken na deze verandering.
Voor de 18V motor van jouw bouwjaar werd in combi met de Zenitt (US spec.) meestal een 45D4E toegepast.

De Europese specificatie voor de 18V in combinatie met HIF44's is de 45D4 41610.
Deze geeft een optimalere vervroegingskromme waardoor je motortje lekkerder aan het gas hangt.

Henny

990316 schreef:Beste Gerrit.

Ik ben benieuwd welke verdeler je gebruikt? Of gaat gebruiken na deze verandering.
Voor de 18V motor van jouw bouwjaar werd in combi met de Zenitt (US spec.) meestal een 45D4E toegepast.

De Europese specificatie voor de 18V in combinatie met HIF44's is de 45D4 41610.
Deze geeft een optimalere vervroegingskromme waardoor je motortje lekkerder aan het gas hangt.

Henny
De 41610 gebruik ik ook op ported vacuum HIF .
Zgn een "tamme" verdeler ivm de 41427, maar ik vind hem beter passen bij de 18V :D

Beste Henny en Don,

Er zit idd een 41610 op. Vandaag alle vloeistoffen weer in het blok en de bak gevuld. Motor heeft even gelopen aan het eind van de dag.
Nu de ontsteking nog even afstellen met de stroboscoop lamp en dan kan het feest weer beginnen.

Afgelopen winter de versnellingsbak onder de auto uitgehad, alle keeringen in de bak en het motorblok vervangen, nieuwe koppeling incl. Nieuwe slave cylinder gemonteerd. Voor en achterwiel ophanging aangepakt een een nieuwe Toerist Trophy uitlaat gemonteerd. Het klusje met de vaccuum aansluiting hebben jullie hier kunnen volgen. Al met al lekker bezig geweest. Oh ja, tussendoor ook de crack of doom in het rechter portier ook gerepareerd.

Ik zou zeggen, laat het seizoen maar komen ik ben er (bijna) klaar voor. 8-)

Groet,

Gerrit

Altijd beginnen met 32 graden bij vacuum los en maximale vevroeging (ligt bij de 41610 op een hoog toerental)
Er wordt beweerd dat 34 graden ook kan, maar ik vond met BP Ultimate erin dat 34 niet meer topvermogen gaf.

Ga je ooit op de rollenbank kan je verder finetunen, vel succes :)
140151 schreef:Beste Henny en Don,

Er zit idd een 41610 op. Vandaag alle vloeistoffen weer in het blok en de bak gevuld. Motor heeft even gelopen aan het eind van de dag.
Nu de ontsteking nog even afstellen met de stroboscoop lamp en dan kan het feest weer beginnen.

Afgelopen winter de versnellingsbak onder de auto uitgehad, alle keeringen in de bak en het motorblok vervangen, nieuwe koppeling incl. Nieuwe slave cylinder gemonteerd. Voor en achterwiel ophanging aangepakt een een nieuwe Toerist Trophy uitlaat gemonteerd. Het klusje met de vaccuum aansluiting hebben jullie hier kunnen volgen. Al met al lekker bezig geweest. Oh ja, tussendoor ook de crack of doom in het rechter portier ook gerepareerd.

Ik zou zeggen, laat het seizoen maar komen ik ben er (bijna) klaar voor. 8-)

Groet,

Gerrit