Stuur

Even een kleine vraag.
Ik heb speling in mijn stuur. Ik kan het lichtjes bewegen en het beweegt ook bij draaien.
Hebben jullie dat ook en waar zit dan meestal de speling?
Groetjes Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster

Re: Stuur

Draai je stuur halverwege naar links en rechts en kijk of je dan dezelfde speling vindt.
Zo ja, wat ik niet verwacht, kun je de speling opnieuw afstellen met de shims bij de aansluiting van de stuurstang.
Waarschijnlijker is dat de tandheugel bij de tanden die in aangrijping staan bij de rechtuitstand ingesleten is.
Ga je dan voor die stand de speling verminderen, dan staan hij voor alle bochtenwerk te strak afgesteld
Waarschijnlijk wordt het dus een ander stuurhuis

Bert

Sorry ik ben niet helemaal duidelijk geweest.
Het stuurwiel en de kolom zelf beweegt horizontaal en verticaal. Er lijkt speling te zitten in de ophanging van de stuurkolom.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster

Hi Pascal,

Als jouw binnenste stuurkolom beweegt in de buitenste zou je de onderste en bovenste lagerbus kunnen vervangen. Als het geheel beweegt zou ik alle bevestigingspunten eens nalopen en kijken of daar de speling zit. In beide gevallen moet het relatief eenvoudig op te lossen zijn.

Groet,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

hoi

De eerste vraag moet zijn, heb je een samendrukbare stuurkolom [meestal U.S spec] of de niet samen drukbare.

Een schuin geplaatste stuurkolom heeft geen horizontale of verticale speling, maar axiale of radiale speling.

Hans Geertse

Dit is een simpele stuurkolom welke van 1962/1972 gevoerd is in LHD en RHD en bij sommige latere types met een stuurcontactslot.

Lengte of axiale speling wordt bij dit type meestal veroorzaakt doordat de boutjes die de universal joint [Koppel scharnier tussen kolom en stuurhuis]
borgen niet goed vatszitten of slijtage in de lagers van de universal joint. Is dit alles goed kan er ook nog speling zitten in het stuurhuis zoals Bert al aangaf.Ook kan het stuur soms los zitten.

De bovenste kunststof lagerbus [part nr.GSV 1095] kan gewisseld worden met de kolom op zijn plaats. Dit na verwijderen van de halve kunstof deksels achter het stuur.
Na los draaien moer van het stuur, deze verwijderen met een 2 punt trekker. Soms lukt het met een tik met een kunststof hamer. Na verwijderen komt de bovenste bus goed in beeld.
Je kunt dan ook zien hoe groot de radiale speling is.
Merk voor verwijderen stuur de positie van deze op de as.. Als het stuur weer gemonteerd moet worden. dit losjes op de splines schuiven met de moer een paar slagen op de draad.
Dan een stil rechtuit wegje opzoeken en in de rechtuit positie stuur in de juiste stand monteren. Let ook op de afstelling van de knipperlicht aan sturing, deze kan
versteld worden. De onderste lagerbus [part nr.17H6565] is een vilten bus welke eerst in grafiet olie moet worden gedrenkt. Deze kan alleen worden gewisseld na verwijderen kolom.
Dit is ook een simpel klusje. De as van de kolom past maar op een manier in de universal joint. Bij uitvoeringen met stuurslot bestaat de onderste bus uit 2 gedeelten.
part nr. 13H569 en 13H568.

Hans Geertse
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 30 dec 2015, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Mijn ervaring is dat je die boutjes op de U joint bijna niet te hard kan aandraaien. Met een dopsleutelset kan je er meer kracht op zetten.
Verder kost het niet veel geld om na jaren een nieuw kruisstukje te monteren, mits je de originele U joint bezit. Aftermarkettypes moet je in zijn geheel vervangen.

Stuurwiel er het liefst met een trekker afhalen, met een moker op de moer slaan kan schade aan de stuurkolom opleveren

PS Op een US spec samendrukbare kolom is een mokerslag helemaal af te raden, het kost mij het uit het onderste lager vallen van de kogeltjes.
Gelukkig is er een zekere Gerry Masterman in de USA die prima revisiesetjes voor mn deze kolomversie levert, montagerecept inbegrepen