Update na de echte actie op mijn motor: anders dan het artikel in Practical Classic Magazine aangaf werkt the klepveercompressor die zij en nu ook ik gebruiken NIET goed.
Het effect is dat de tangen waarmee de veer wordt vastgegrepen zo ver tussen de windingen van de klepveer heen steken dat bij het verwijderen ervan de oude seal meegepakt wordt en bij het terugplaatsten ervan de splinternieuwe seal meteen vernield wordt!
Ik merkte dat pas na de eerste gemolde seal en ik had er maar 8 stuks van gekocht, wie denkt er immers dat daar wat fout mee kan gaan, op die PCM foto's zag je dat niet.

Kortom: na een middag gepruts met wat alu strippen om de tangen buitengaats te houden had ik slechts twee cylinders en 4 kleppen gedaan (cyl # 1 en 2/eerste 4 kleppen)
Inmiddels nog maar de nodige seals en een andere spring compressor besteld, die met een hefboom zijn zo duur, dat ik daar toch niet aan begin. Wordt vervolgd dus.
Positieve kant is dat het advies van MG Experience om NIET de tuimelas eruit te halen (de radiator zit immers in de weg), maar de splitpin vooraan te verwijderen en de eerste tuimelaar eraf te schuiven werkt. Nummer 8 aan de achterzijde gaat net zo en alle tussenliggende laten zich tegen de geringe veerdruk in terzijde schuiven, dus dat werkt prima.
Ik heb niet luchtdruk op de cylinders gezet, maar er gevlochten nylonkoord ingevoerd en die door het draaien van de krukas onder de kleppen klem laten zetten. Werkte soms wel, soms niet meteen goed, dat koord gaat vaak op een plek zitten waar de klep niet naar binnen komt. Maar uiteindelijk is dit dus 4x wel goed gegaan......
UPDATE 23/5 na afronding van deze job: met de andere goedkope tool ging het iets beter, de seals werden niet meegetrokken, maar deze slipte weer steeds van de veerwindingen af.
Uiteindelijk alle 8 kleppen nu van nieuwe seals voorzien en toen pas gerealiseerd dat de uitlaatkleppen niet nodig waren geweest die zuigen geen olie in, zoals de inlaatkleppen
Voor hen die deze klus ook willen uitvoeren: kies een wat duurdere hefboomtool die je onder de nokkenas haakt en dan de klepveer indrukt ipv de windingen bijeen drukt. Er is ook een slaginstrument dat die collets met een magneet vasthoudt, maar dan zie je niet wat er gebeurt en zelf zie ik graag hoe onderdelen bewegen met eigen ogen
De week erna ging ik met olielekkages aan de slag, zowel de simmerring in de nokkenasketting cover als de sokken op het stuurhuis waren verdacht. Toen ik die timing chain cover er vanaf had bleek de kettingspanner totaal niet versleten en hetzelfde gold zelfs voor de nokkenasketting (opmerkelijk goedkope onderdelen ervoor ingekocht en dus niet gebruikt).
De kettingspanner die erin zat lijkt op het Jaguartype dat op de MGE site sterk wordt aanbevolen, de ook door mij gekochte Rolon uit India heeft een veel slechtere naam
PS Door deze aanpak vervalt het tussenschuiven van de shims onder die pedestals waar Hans mee kwam, immers de as gaat er niet uit. Passing van die tuimelaars op die as was overigens lekker strak. Alle klepveren die ik als reserve ook nieuw had aangeschaft konden gewoon weer terug: waren tot op de exacte maat gelijk gebleven. Van de zgn "collets" die de klepsteel in de topring klemmen was er één slechts met een dubieuze passing, dus op die klep twee (ook reserve aangeschafte) nieuwe collets gezet.