Verwijderen ring rond koplampen

Gisteren deed mijn linker koplamp het niet meer, dus ik dacht even de lamp te vervangen. Viel dat even tegen... Aan de bovenkant van het armatuur kwam ik twee lipjes tegen waar de ring overheen valt en aan de onderkant wordt de boel door een dubbelgevouwen clipje op z'n plek gehouden, maar daar kan ik met geen mogelijkheid bij. Plaatjes bij 't praatje:
Dubbelgevouwen clipje aan onderzijde
Dubbelgevouwen clipje aan onderzijde
IMAG0547.jpg (64.14 KiB) 4140 keer bekeken
Bovenaanzicht, blauwe pijlen zitten de lipjes
Bovenaanzicht, blauwe pijlen zitten de lipjes
IMAG0564.jpg (80.06 KiB) 4140 keer bekeken
Hoe krijg ik de chromen ring rond de koplamp een beetje knap los? Nu ben ik er mee aan het wrikken geweest totdat de boel uiteindelijk los schoot, maar het chroom is dus wel mooi beschadigd :-(. Zit er aan te denken de ring te modificeren zodat 'ie er makkelijk overheen gaat waarna je hem moet draaien, maar er zal toch wel over het bestaande ontwerp nagedacht zijn?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Verwijderen ring rond koplampen

Beste Joost

Je kunt stellen dat er niet over is nagedacht.

Ik plak eerst tape over de lak ,zo dicht mogelijk bij de chromen rand.

Dan plak ik een stukje karton over de lak.

Dan met een redelijk grote schroeven draaier de ring omhoog brengen.
Eerst in buurt bij de ene lip en dan bij de andere.

De schroeven draaier steunt hierbij op het karton.
Je kunt ook een stuk rubber gebruiken van redelijke dikte.

Ook helpt het dat een 2e persoon de ring aan de onderkant omhoog duwt.

Bij mij werkt dit al meer dan 40jr op deze manier en zonder beschadiging.

Hans Geertse

Demontage, platte schroevendraaier tussen buiten/sierring en montage ring plaatsen, uiteraard voorzichtig en opwippen dan komt de ring los, hangt dus aan bovenzijde en is
aan de onderzijde met de veerclip bevestigd, handig is anders zo zullen we het maar netjes omschrijven.
Ik plaats ook een doekje om de lak te beschermen, vastplakken met schilderstape als je alleen bent.

Terugplaatsen van de sierring: aan de bovenzijde over de twee zwarte uitstulpingen hangen en vervolgens de onderzijde op zijn plaats duwen.
Wees niet verbaast dat daarna de lampen niet meer juist uitgericht zijn, kan je weer demonteren e.d., leuk spelletje.

Bij de latere modellen van 1979/1980 heeft men als enige "vernieuwing" uitsparingen in de sierring aangebracht zodat daarmede de lamp juist afgesteld kan worden na plaatsing ...... en die zijn volgens mij niet in de huidige "aftermarket" verkrijgbaar, alleen het meest gangbare model zonder die uitsparingen.

Terzijde: het lijkt mij er erg op dat tussen het zwarte koplamphuis en de carrosserie de rubberen ring ontbreekt en dat het koplamphuis met kit in het spatbord is gemonteerd ?
Die rubber ring is normaliter zelfs zichtbaar tussen sierring en carrosserie in gemonteerde staat.

Succes
Rob

Die rubber-ring ontbreekt inderdaad. Ik heb de oorspronkelijke armaturen vervangen door halogeen-armaturen en daarbij zijn de rubber ringen gesneuveld (volledig uitgedroogd en bij montage helemaal aan gort gescheurd). Daar moeten dus nieuwe tussen.

Ik overweeg om het naar binnen gevouwen randje van de ring ter hoogte van de opstaande randjes weg te slijpen zodat de ring er makkelijk overheen gaat om hem dan te draaien zodat'ie vast zit. Dat scheelt volgens mij een hoop geklooi als er eens een lampje stuk gaat en je 'm (altijd in het donker natuurlijk) moet vervangen. Beschadigd is de ring toch al, als het straks niet werkt kopen we wel weer een nieuwe.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Dan ben je wel erg ver gegaan met demontage en hermontage om halogeen lampen te monteren, zelf heb ik vele auto's van de standaard amerikaanse sealed-beam en/of engelse halogeen lampen omgebouwd naar Hella H4 voor "nederlands" verkeer en daarbij heb ik nimmer het zwarte lampachterdeel losgemaakt.
Na verwijderen van sierring, vasthoudring simpel de lamp omgewisseld en teruggeplaats al of niet nodig een plus van stadslicht naar het zwarte lampdeel gehaald en er simpel een gaatje in geborrd om dat kabeltje door te voeren en aan te sluiten natuurlijk.

Dat verwijderen van het opstaande randje heb ik ook aan één kant geprobeerd. Toen bleek dat de ring zich nauwelijks liet draaien om dat openstaande stuk exact voor het omgebogen lipje te krijgen. De zijkanten van dat lipje "happen" zich in de rand vast. Dit komt niet bij alle koplampen voor, dus je kan het proberen. :?

Na een aantal alternatieven op de MGE site te hebben doorgelezen ben ik een andere weg ingeslagen. Die vereist iets met een haak om de ring op te tillen, je kan die eventueel als toolset via Ebay wel aanschaffen. Aangezien velen goede resultaten met een verfblik opener boeken, heb ik er zoeen geregeld en de punt ervan nog wat meer omgebogen.

Het systeem werkt als volgt: druk aan de zijkant met een stompe schroevendraaier de ring iets naar voren en druk de omgezette rand van de tool of verfblikopener onder de rand zonder de carosserie te raken, schuif hem aan de zijkant omhoog en haal al naar buiten en vervolgens naar boven trekkend de ring eerst over de buitenste en dan over de binnenste uitstulping op de rand van de lamphouder heen. De ring kan dan zonder kracht te zetten afgenomen worden. Terugplaatsen door de ring eerst over de uitstulpingen te zetten en dan over het lipje heen te drukken :D

PS Mijn MG garage doet dit hele proces met één schroevendraaier, dus zonder haakvormige tool. Maar zelf beschadig ik daarbij al snel de lak om de ring heen. :(

130046 schreef:Dank je, Don. Ik heb het al eens geprobeerd met een verfblik-opener maar tot nog toe zonder succes. Ga jouw methode eens proberen. Dank!
Lukt vast, als je maar het einde ervan zo omzet in een bankschroef dat er een soort haak aan het uiteinde ontstaat, anders werkt het naar boven trekken niet.
Veel succes :D