0) De zware Kenlowe fan werkt uitstekend en nu inmiddels ook de 74 graden "zomer" thermostaat er weer in zit is het Nederlandse klimaat nu zonder mechnische fan wel afgedekt. Of dat in Frankrijk zo blijft moet worden afgewacht. Mechanische fan terug blijft een terugvaloptie, dan wel een extra 10" fan links achter de radiator erbij?
![Idee :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
1) bij het ophalen van wat remblokjes tegelijk geprobeerd vervroegd mijn APK-keuring bij Joop Moerman en co te laten verrichten. Zijn garage heeft inmiddels een professionele remkrachtmeter op rollenbank basis en daar kwam uit dat de rechtsachter trommelrem 70% minder remkracht levert dan het linksachter exemplaar. Remcylinder bleek muurvast te zitten, hoewel twee APK periodes geleden (4 jaar dus) beide remcylinders al eens vernieuwd waren. Let dus op: oxydatie en vastzitten gebeurt sneller dan je denkt en vloeistof doorspoelen helpt niet 100% zeker
![Uitroepingsteken :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
2) de huidige combinatie van AAA-naalden, K&N E-2400 filters in Coopershuizen en mijn meest agressieve "carb vacuum" 41427 verdeler rijdt werkelijk als een speer, het lijkt wel een (oude) BMW. Ik had verwacht met de Colortunes behoorlijk rijk te hebben afgesteld (wel even blauw gekleurde gassen op stationair als tussen de 3000 en 4000 tpm). Niet dus: 0,16% is 1,6 promille CO slechts, terwijl tot 4,5 promille logisch zou zijn. Jarenlang heb ik op de APK-test tussen 2,5 en 3,5 promille gezeten, daaronder wou hij niet mooi lopen. Nu dus wel. Toch maar beide HIF's maar eens een kwartslagje (één zgn "flat") rechtsom en dus rijker gezet.
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
3) in het befaamde Astley boek "MGB Electrical systems"dat ik niet meer zou willen missen, stond al dat bepaalde soorten kabelverbinders voor verdubbelingen van aansluitingen NIET betrouwbaar werken. Zeker op gevlochten kernen, massieve kern gaat beter. I.c. die welke de twee draden via een plastic houder vasthouden en daarin met een soort mesvormige naar binnen klappende doorverbinders worden gekoppeld. Vandaag bleek op die APK het stadslichtje rechts niet te werken. Lampje kapot niet waar? Nee dus, na alle bullitconnectoren extra te hebben gecheckt bleek zo'n doorverbinder te falen en dan weer wel en dan weer geen contact te maken. In beide lamphuizen tegelijk maar doorgesoldeerd, opgelost
![Uitroepingsteken :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Op andere plekken had ik al andere stekerverdubbelers toegepast: 50 stuks tegelijk vanuit Conrad laten overkomen, net als wat extra zekeringhouders en diverse zekeringen
4) inmiddels zijn relais geplaatst op de fanverbinding tussen de Kenlowe thermostaat en hun fan en in beide koplampcircuits gedempt groot en groot veraf. Alle deze leidingen tegelijk van extra zekeringen voorzien en tevens op advies van John Twist het circuit naar de overdrive gezekerd (in de gele leiding tussen de hoofdkabelboom en de boom naar de bak). Nog wat extra relais aangeschaft voor wellcht een handbediende tweede fan en de op de claxonleiding (volgens weer die Astley is het claxoncircuit extra gevoelig voor overgangsweerstanden zoals op het stuurcontact). Vandaag de 30e april geplaatst en inderdaad de claxons zijn nu oorverdovend luid in onze garage
![Verbaasd :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
PS Vandaag ging er een nieuwe remcylinder in en is die APK ook weer binnen. De remcylinder zat muur- en muurvast, zelfs met de hamer erop bewoog de zuiger niet meer. Thuis de pistons eruit getrokken en plotseling was hij weer gangbaar. Honen, nieuwe seals erin en bij de reserve-onderdelen gelegd, wie weet komt hij nog eens van pas
![Idee :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
De remmen zelf waren overigens kurkdroog en met nog voldoende voering op de schoenen. Blokjes vóór check of vervang ik altijd zelf
Tijd voor een lange proefrit naar Zwolle oid, maar eerst een korte naar Zandvoort op de speciale happening 4 mei a.s.
Naar dat benzineverbruik op de grote weg met die AAA-jongens er in ben ik wel nieuwsgierig
![Lachend :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)