UPDATE 5 februari 2014:
In de laatste uitgave van ons clubblad staat een verdere verklaring rond dat SHELL-verhaal: ze moeten V Power in Nederland Eurosuper 95 noemen omdat het de RON-waarde van 98 niet haalt. Nogmaals op de Website van SHELL kijkende blijkt dat ze wel de zoekterm octaangetal op hun productoverzicht accepteren, maar nergens duidelijkheid bieden. Half verborgen in een referentie naar een test op hun Euro 95 benzine worden deze benzinesoort op RON95 en de V Power op RON97 vermeld. Waarom SHELL zo geheimzinnig doet ontgaat me, de twijfel aan het octaan-getal blijft, want deze leverancier schermt rond V Power alleen met toevoegingen die zogenaamd motorreinigend zouden werken.
Ik herhaal een eerder advies van me: wil je op RON 98 rijden met een wat pittiger afgestelde ontsteking, tank dan BP Ultimate zolang die verkrijgbaar blijft. BP maakt expliciet melding van het octaangehalte en de zogenaamde reinigende middelen waar SHELL mee schermt krijg je er bij hen automatisch bij (voor wat het waard is). Dat BP Ultimate echt RON 98 is, staat helaas niet expliciet in dat artikel in ons blad vermeld... Bij deze dus
Een enkele witte pomp levert ook nog een RON98/Superplus type, bij toeval vond ik er één in Delft, vlak achter het winkelcentrum de Hoven. Vele malen goedkoper dan BP natuurlijk, maar hoe lang dat station dat blijft leveren is ongewis. De tijden dat elke Q8 en Texaco dat ook deed zijn definitief voorbij...
PS Standaard Superplus RON98 op ALLE benzinestations in Frankrijk, SHELL V Power op RON100 en Aral op RON102 in Duitsland en speciale pompen in Engeland op RON100+ pompen geven aan dat elders oldtimer bezitters qua keuze beter af zijn dan hier. Alleen qua de vrijheid van rijden is het omgekeerde het geval: in Parijs komt wellicht een rijverbod op alle oudere wagens, oldtimers inbegrepen en in Duitse binnensteden is zo'n rijverbod al enige jaren geleden ingevoerd
![Beschaamd :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)