Nu dan de èchte afsluiting op het geheel op vacuum, ontstekingstypes en demperolie:
1) alsnog vandaag de volgens MOSS "standaard toepasbare" 41610 ontsteking er in gezet: komt over het hele toerenbereik 2-2,5 graden lager in centrifugaalververvroeging dan de eerdere 41427. Dankzij een net aangekochte instelbare Gunson stroboscoop waren max waarde van 32 graden en de 15 graden bij 1000 tpm beiden snel instelbaar/controleerbaar.
Vervolgens een verassend resultaat: motor draait op deze wat "tammere" unit toch uitstekend, minstens gelijkwaardig aan en op sommige punten zelfs nog wat "elastischer" in karakter dan dat zgn fellere exemplaar. Dit wordt dus mijn standaard voor de komende jaren.

Er zit ook een Accuspark unit in en ik heb de zwarte rotor door het befaamde rode type, zonder die popnagel vervangen (de rode rotor héél goedkoop aangeschaft in Houten, bij MOSS is die veel duurder en eerder toch al "out of stock")
2) gezien de heel diverse reacties op mijn vragen op MG Experience over demperolie heb ik het bij de Castrol Classic 20W50 olie gehouden, nog dikker komt er niet in. Misschien t.z.t. zelfs ietsje dunner met een Kroon 20W50 die m.i. dichter bij de 40 dan de 50 zit. Doorstappen naar 20W60 of een gear oil op SAE90 zit er niet meer in.
En de vele reacties zo lezende: iedereen die met dunne ATF-olie ook tevreden is: gewoon er mee doorgaan, je bent zeker niet de enige. De gear oil 90 keuze van John Twist blijkt een uitzondering en wordt alleen in relatie met een snel heetlopende turbo of supercharger opzet vanuit MOSS positief genoemd. Peter Burgess gaat ook voor 20W50
3) p-vacuum of de aanzuiging op de achterste HIF werkt vlekkeloos en levert me een zeer fraai stationair op. Met deze ontsteking zit er maar 10 graden vervroeging op het stationaire toerental dat nog enigszins varieert tussen 750 en 800 tpm. Koude motor loopt al op 600 tpm mooi rond

Finetunen op de bougiekleuren deze zomer tot op 1/8 slag nauwkeurig kan dit alleen maar verbeteren, totnutoe is op 1/4 slag nauwkeurig gewerkt (de bekende "flat" in de SU-terminologie).
NB Voor hen die ook naar p-vacuum aan de onderzijde van een HIF wil overstappen: volg niet mìjn recept (dat overigens wel werkt), maar dat fraaiere van die Adrian.
Hans Geertse heeft daar inmiddels ook goede ervaringen mee en staat ook aan de wieg van mijn overstap: hulde