110183 schreef:Don,
Zo een vraag op een Amerikaans forum levert tientallen reacties per dag op en de conclusie is al snel duidelijk: niet iedereen is het er mee eens! Voor, tegen, wel veer, geen veer; die discussie loopt al lang zowel bij MG als bij Triumph maar niemand weet het zeker, want het is moeilijk in het bellhouse kijken onder bedrijfsomstandigheden. Het lijkt mij zaak, zoveel mogelijk ervaringen te lezen en je eigen plan te trekken. Maak je niet te ongerust over mijn ervaring want er staan er tegenover die kennelijk wel jarenlang met het kogellager rondrijden.
Wat ik wel graag zou willen horen is wie hier bij ons als forumlezer succesvol een kogellager gebruikt.
Don, veel succes met je voorgenomen oplossing.
Groeten, Steef.
Bedankt Steef, jij blijft natuurlijk toch het bewijs van het tegendeel, hoewel we nooit zeker zullen weten wat de oorzaak van het vastlopen was. Ik heb inmiddels alles terug gezet en nu een compleet nieuwe keten in de koppeling met dat dubbele rollerball lager van MOSS, de gereviseerde slave (waar niets mis mee was) uitgezonderd. Hopelijk ben ik voorlopig uitgetakeld met mijn B, over weer 6 jaar zie ik me dat niet meer doen
Zaterdag jl heb ik zo wat onderdeeltjes bij een metaalwarenzaak gekocht waarmee ik een oude pushrod op soortgelijke wijze heb gemodificeerd als die setjes leverancier deed. Omdat die oplossing wel werkte, maar ik inmiddels een beter ontwerp had gemaakt, heb ik deze versie er weer uitgehaald en een betere ontworpen. Die zit er inmiddels vanaf 11 augustus al weer tot grote tevredenheid in. Geen enkele druk meer op het druklager
In eerste instantie was er wat weinig stelruimte op de gaffel gewenst, nu is dat alsnog in orde gekomen. Ik had veel materiaal en reserve onderdelen er al voor in huis.
Documentatie hierover is verder op MG Experience te vinden:
http://www.mgexp.com/phorum/read.php?1, ... sg-2441496 Foto's van de constructiedetails zijn inbegrepen. Ik kon het niet laten om ook nog een paar alternatieven op die eerdere Amerikaanse oplossing te ontwerpen.
Al voordat die constructies waren aangebracht vond en vind ik mijn koppeling al prima werken, maar ja dat deed die van jou eerst ook. Ergens zoek ik "mechanische zekerheid", wellicht iets ongrijpbaars. Hopelijk zijn mijn TU Delft studie, m.n. het praktische werk daar toentertijd nog in en zo wat knutselervaring voldoende
Net als jij hoop ik nog wat meer reacties op dit onderwerp, want de statistiek van kapot lopende rollerball lagers is nu nog niet bevredigend en dat geldt eigenlijk ook voor de kool druklagers. Die laatste schijnen rond 2008 slechter van kwaliteit geweest zijn en wie weet was dat met mijn eigen 2007 exemplaar ook al het geval. Ook zijn er diverse uitvoeringen van rollerbal lagers geweest en alleen Coen Kymmel had daar ooit de slijtage op gezien bij het type
zonder extra koolring (ik heb hem het MOSS lager
mèt laten zien, die kende hij nog niet). Nu mijn druklager nèt vrijloopt van de drukplaat zal die extra koolring er wel voor zorgen dat het geheel in de juiste, verticale positie blijft totdat ontkoppeld wordt en de druk op de kogellagerkant komt.
Wordt vast nog wel vervolgd, maar niet meer tussen ons tweeën. MG Experience is overigens naast onze eigen MGCC en de informatieve video's van John Twist een prima aanvulling op de eigen (on)kunde ;-D on